فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اشاعه اسلام در هائیتی : سرزمینی که تاکنون تنها اعتقاد به مسیحیت و یا جادو درآن رواج داشته است

اشاعه اسلام در هائیتی : سرزمینی که تاکنون تنها اعتقاد به مسیحیت و یا جادو درآن رواج داشته است

 

 روزنامه یو اس ای تودی درشماره امروز طی خبری با عنوان فوق درکنار تصاویری ازنمازگزاران هائیتی به نقل ازآسوشیتدپرس می نویسد ، خانم دارلین دروسیر Darlene Derosier یک معلم مدرسه درهائیتی که شاهد خرابیهای عظیم درکشور و تخریب منزل خود دراثناء زلزله سال2010هائیتی  بوده می گوید ،آنچه به او تاب تحمل این سختیها را داده ایمان اوست نه ایمان به مذهب کاتولیک، پروتستان ویا اعتقاد به جادوگری که در جزیره هائیتی مسوم است ، بلکه او دین تازه ای یافته وآن دین مبین اسلام است .

دروسیر همسر خودرا یک ماه پس وقوع زلزله ازدست داد وخود اونیز دراثر این فاجعه دچار شوک روحی شد . او اکنون همراه با دو دخترش در چادر آوارگان در حومه پورت پرنس پایتخت  هائیتی زندگی می کند، دراطراف اوهزاران خانوار دیگر زندگی می کنند که دراثر این زلزله بی خانمان و مضطر  شده اند. خانم دروسیر اکنون با استفاده ازتخته سه لا وآجر سیمانی اقدام به ساختن مسجدی درمحله خود نموده است. که روزانه حدود 60 مسلمان درآن نماز می خوانند.

نویسنده می افزاید، به ویژه بعد از فاجعه زلزله دو سال پیش که طی آن حدود سیصد هزار نفر جان باختند و میلیونها نفر بی خانمان شدند ، اسلام به طور فزاینده مردم این کشور فقر زده را بسوی خود می خواند. درپایتختی که درآن حضور مردم درکلیسا ها بحدی چشمگیر است که یکشنبه ها سرود مذهبی مسیحیان درخیابانها شنیده می شود تاکنون حداقل پنج مسجد بنا شده، یک مسلمان به مجلس هائیتی راه یافته و برنامه ای تلویزیونی ویژه مسلمانان راه اندازی شده است . 

فاجعه هائیتی موجب شد گروههای کمک رسانی ازسراسر جهان برای نجات زلزله زدگان دراین کشور حضور یابند درزمره این گروهها سازمان امدادرسانی اسلامی آمریکا  USAReliefبود که اقدام به ساختن 200پناهگاه و یک دبیرستان با 20 کلاس نمود. رابرت دوپویRobert Dupuy ازروحانیون مسلمان هائیتی دراین رابطه می گوید ، زمان بروز زلزله مسلمانها نظم داشتند. مساجد ما بروی مردم زلزله زده گشوده شدو توانستیم آنها را پذیرفته و غذا به آنها بدهیم. خانم دروسیر می گوید، آنچه اورا جذب اسلام نموده نظم و دیسپلینی  است که اسلام دستور آنرا در زندگی شخصی  صادر نموده است و اینکه اسلام برتعلیم و تربیت و پاکیزگی تاکید دارد.

یک مسلمان باید مرتبا درحال شستشو باشدو همین باعث شد او ودیگر مسلمانان از بیماریهای چون وبا که بعد اززلزله اشاعه یافت درامان بمانند. به گفته مقامات بهداشتی  هائیتی نزدیک به600 هزار نفر دراثر وبا بیمار شده و7500تن از زمان زلزله تا به امروز بعلت این بیماری جان سپر ده اند.

دروسیر که34 سال دارد وسابقا مسیحی پروتستان بوده اما امروز از روسری تمیز مشکی برسردارد می گوید : این مسأله برای من یک پیروزی است. این یک پیروزی است که من به صلح درونی دست یافته ام و هدایت شده ام.  

کرشنر بیلی  Kirshner Billy سرپرست یک ایستگاه تلویزیونی ومیزبان برنامه تلویزیونی شبانه هائیتی اسلام می گوید تا حدی علت رشد جامعه اسلامی هائیتی بازگشت اتباع این کشور بوده که به آمریکا رفته ، آنجا مسلمان شده و دررجعت به وطن دین جدید را در هائیتی اشاعه داده اند.

به همین دلیل برخی از مسلمانان هائیتی تعلق به گروه ملت اسلام ( متشکل ازمسلمانان سیاه پوست آمریکا) دارند برخی نیز درآمریکا به دلایل مهاجرتی دستگیر و زندانی شده و در زندان اسلام آورده اند. 

این درحالی است که دولت هائیتی اسلام را بعنوان دین به رسمیت نمی شناسد و ازدواج اسلامی را قبول ندارد . مسلمانان هدف تبعیض بوده و پوشیده حجاب فرد را انگشت نما می کند .85 در صد مردم هائیتی خودرا مسیحی می دانند اما بسیاری ازآنها به جادوگری و تفکرات کفر آمیز اعتقاد دارند.

گرچه آمار دقیقی  ازجمعیت مسلمان هائیتی وجود ندارد اما همه پرسی اخیر مرکز تحقیقاتی پیو PEW نشان می دهد 2000 مسلمان درحال حاضر دراین کشور زندگی می کنند. رهبران مسلمان هائیتی معتقدند آمار آنها به مراتب بالاتر است و این   دین به سرعت درحال رشد می باشد.

کرشنر بیلی دراین می گوید دراین رابطه می گوید هائیتی به گمراهی کشیده شده، این کشور قادر به تولید هیچ چیز نیست . امروز تنها خواسته مردم هائیتی گرفتن ویزای آمریکاست تا به آن دیار بشتابند و یا به کانادا بروند . آنها حتی نمی خواهند اینجا زندگی کنند. در شرایطی که همه چیز در هائیتی خراب شده نیاز به اسلام به اوج رسیده است.

کرشنر نمای از مکه را دربرنامه تلویزیونی خود به نمایش می گذارد که نشان می دهد مسلمانان  چگونه  نماز می گذارند .او از تماشاگران می خواهد سوالات خود درباره اسلام را مطرح کنند. یکی از تماشاگران به زبان کریوله ( زبان مردم هائیتی) پیامکی بدین مضمون فرستاد ، من میخواهم مسلمان شوم.

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
برگزاری آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد ...
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در دهه سوم ...
بازدید امام جمعه شهر بمبئی هند از موسسه ...

بیشترین بازدید این مجموعه

استاد حسین انصاریان : بر خی از افراد جامعه نسبت به ...
استقبال علاقمندان از ترجمه قرآن کریم استاد حسین ...
سفر زیارتی استاد حسین انصاریان به عتبات عالیات + ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^