فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 7
56% این مطلب را پسندیده اند

همه مشکلاتمان را در روز عرفه حل کنیم !

همه مشکلاتمان را در روز عرفه حل کنیم !

"دعا" رشته اتصال بنده با خدای خود است، دعا باعث ارزشمند شدن بندگان نزد خداوند متعال می شود ، قرآن کریم می فرماید : «قلْ ما یَعْبَؤا بِکمْ رَبِّی لَوْ لا دعاؤکمْ فَقَدْ کَذَّبْتمْ فَسَوْفَ یَکون لِزاماً»؛( فرقان، 77) بگو: اگر دعایتان نباشد پروردگارم به شما ارج و منزلتی ننهد.

دعا کلید دست یافتن به گنجینه های عرش اعلی است، دعا کردن یعنی اتصال قطره وجود انسانی به اقیانوس لایزال الهی...
دعا کردن همیشه خوب است اما گاهی خیلی خوب است به اصلاح نور علی نور است ، گاهی شرایطی پیش می آید که دعا کردن عین استجابت است ، مثل همین امروز ، مثل روز بزرگ عرفه، روزی که سفارش های اکید شده است که تا می توانیم برای خود و دیگران دعا کنیم.


شب و روزی مخصوص دعا کردن !

شب عرفه دارای برکتی است که احیا و عبادت در آن معادل صد و هفتاد سال شمرده شده است، و روز عرفه ، روزى است كه حق تعالى بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فرا خوانده و سفره های جود و احسان خود را براى ایشان گسترانیده است. (کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی)
امام علی علیه السلام می فرماید: «خداوند کلید گنجینه ها(ی رحمتش) را در دستان تو قرار داده است، که به تو اجازه داده از او درخواست کنی تا هر گاه بخواهی، درهای نعمتش را با دعا بگشایی و بارش باران رحمتش را طلب نمایی؛ پس اگر اجابت دعایت به تأخیر افتاد، این تأخیر تو را ناامید نسازد».( نهج البلاغه ، نامه 31)


شب عرفه دارای برکتی است که احیا و عبادت در آن معادل صد و هفتاد سال شمرده شده است، و روز عرفه ، روزى است كه حق تعالى بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فرا خوانده و سفره های جود و احسان خود را براى ایشان گسترانیده است
امیر المؤمنین علی علیه السلام می فرمایند دعا کلید گشاینده خزائن رحمت خداوند است ، و در روایات دیگر داریم که عرفه روز دعا کردن است، روز حاجت خواستن برای خود و دیگران.(التهذیب الأحكام ، ج 5 ، ص 182)
امام سجاد(علیه السلام) در روز عرفه، مردى را مشاهده کرد که تکدى میکند و درخواست خود را با مردم در میان میگذارد. حضرت به او فرمود: واى بر تو! در چنین روزى از غیر خدا طلب حاجت میکنی؟ روز عرفه چنان عظمت دارد که امید است حتى جنین هاى در شکم مادر از برکت آن به سعادت برسند.( منلایخصره الفقیه، ج 2، ص 211)
پس دعا در شب و روز نورانی عرفه ، تأثیری مضاعف دارد ، چقدر این دعا در زمانی به این با برکتی می تواند گره گشای زندگی خودمان و اطرافیانمان باشد.شاید دعای فرجمان مستجاب شود.


عصر روز عرفه را دریابیم

آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) فرمودند: «هر لحظه ای از لحظات امروز برای ما گران بهاست، برای دعا به ویژه از ظهر تا هنگام غروب را که در روایات وارد شده است اگر می خواهید مشکلاتتان را حل کنید بیایید این چند ساعت را درِ خانه خدا بروید و از او بخواهید؛ چه حاجت های مادی را و چه معنوی را، همه را از او بخواهید. چون امروز برد دعا خیلی زیاد است. بخصوص درباره دیگران اگر دعا کنید، ما در روایت داریم که خدا چند هزار برابر به شما اعطا می کند.»
اهمیت دعای امام حسین السلام در روز عرفه !
دعای عرفه در بین ادعیه و متون عرفانی، درخشندگی خاصی دارد و برای رشد معنوی و سلوک الی الله کارساز است. انسان مى تواند عصر روز عرفه با توجه و استفاده از دعای عرفه، راه صد ساله را بپیماید. نظیر اینکه در اتاق تاریک، با زدن کلید برق، همه جا روشن مى شود، دعای عرفه، مسیر حرکت به سوی خدا را برای آدمی روشن میکند و راه را به او نشان می دهد.(آیت الله مظاهری )


امیر المومنین علی علیه السلام می فرمایند دعا کلید گشاینده خزائن رحمت خداوند است ، و در روایات دیگر داریم که عرفه روز دعا کردن است، روز حاجت خواستن برای خود و دیگران  برای خواندن دعای روز عرفه باید به چند نکته توجه داشته باشیم ، در اعمال روز عرفه آمده است که روزه آن روز ثواب بسیار دارد ، اما این روزه داری و ضعف ناشی از آن نباید مانع اهتمام به دعا شود. لیکن اگر روزه گرفتن آن روز موجب ضعف شود، آن گونه که انسان نتواند دعاهای این روز را بخواند، خواندن دعا بر روزه گرفتن مقدم است.(بحارالانوار، ج۹۴، ص۱۲۴ ۱۲۳)
نکته دیگر اینکه دعای عرفه دارای مضامین عرفانی والایی است، ما نباید فقط به فکر خواندن دعا باشیم، عده ای فقط متن عربی دعا را همراه مناجات خوان زمزمه می کنند و به معنای آن دقتی ندارند ، در صورتی که اگر به معنی توجه نشود، دعا آن اثر سازندگی عمیق بر روح را نخواهد داشت و ما بهره و نصیبی از این طرز دعا خواندن نخواهیم برد.


بلکه باید دعا کننده باشیم ، به دعا دل بدهیم ، این دعا همان حرف های ته دل ماست که توان به زبان آوردنش را نداشته ایم ، حال در قالب کلمات وزین امام حسین علیه السلام و آداب خاص دعا کردن در اختیار ما قرار گرفته است ، باید با بند بند وجودمان لمسش کنیم، و فراز به فراز را گونه ای طلب کنیم که آرزوهایمان را طلب می کنیم .
امام صادق(علیه السلام) در یکى از روایات میفرماید: هرکس در این روز قبل از رفتن به مراسم دعاى عرفه در زیر آسمان دو رکعت نماز بخواند و در پیشگاه خداوند متعال به تمامى گناهان و خطاهاى خود اعتراف نموده و حقیقتا از درگاه پروردگارش پوزش طلبد، خداوند متعال آنچه را که براى اهل عرفات مقدر نموده به او نیز عطا میکند و تمام گناهان وى را میآمرزد.( اقبال الاعمال، ج 2، ص 67)


چند فراز از دعای عرفه

«خدایا! توجه و التفات مرا آن چنان به سوی خویش معطوف ساز که از آن پس، به غیر تو ننگرم و جز رضای تو، رضای هیچ کس، حتی رضای خود را هم نپویم».
«... و در سرنوشت خود خیر برایم مقدر کن و مقدراتت را برایم مبارک گردان تاچنان نباشم که تعجیل آنچه را تو پس انداخته اى بخواهم و نه تاءخیر آنچه را تو پیش انداخته..»
« خدایا! مرا با تدبیری که بر جان و قلب من روا میداری، از تدبیر ناقص خودم بی نیاز گردان، و با اختیاری که در امورات من اِعمال میداری، مرا از اینکه با انتخابهای ناقص، خود را سرگردان کنم، نجات بده و از نقاط ضعف و اضطرارم واقفم ساز تا بفهمم با تدبیر و اختیار تو میتوانم راه را به سلامت طی کنم.»


منبع : تبیان
0
56% (نفر 7)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اگر نیازمندید هم انفاق کنید
نمازشب و نوافل
سيري در قرآن و قرآن پژوهي (2)
ارتباط میان مسئولیت اخلاقی و مسئولیت فقهی!
رمضان، بهترین فرصت برای طهارت روح
فرهنگ عاشورا وامام حسین(ع) مرکز ثقل اصول دين
بخشنده ترین مردم در نگاه امام حسین علیه السلام
چهره امام حسين(ع)
تمام شب در عبادت
عظمت شب قدر

بیشترین بازدید این مجموعه

مرجع بزرگ تقليد علامه ميرزا محمد حسين ناييني (ره)
استقامت زن در عفت و پاک دامنی
قابل توجه زنان آزاردهنده به همسر
دشمنى با جبرئيل دشمنى با خداست‏
ارتباط میان مسئولیت اخلاقی و مسئولیت فقهی!
الگویی برای دختران نخبه
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
صدقه عامل دفع بلا
کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^