فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

منافع عجيب صدقه‏

معلى بن خنيس ميگويد امام صادق (ع) در يك شب بارانى از منزلش به قصد سايبان بنى ساعده بيرون آمد، من دنبال حضرت راه افتادم ناگهان چيزى از دست حضرت افتاد، حضرت گفت: بسم الله خدايا آن را به ما برگردان، جلو آمدم و سلام كردم حضرت فرمود: معلّى گفتم بله فدايت شوم، حضرت فرمود با دستت جستجو كن، آنچه يافتى به من بده، من نان زيادى را يافتم كه روى زمين پخش شده بود، دانه دانه يا دو دانه دو دانه به حضرت ميدادم، كيسهاى كه در اختيار حضرت بود پر از نان شد، گفتم: فدايت شوم كيسه را به من بده تا آن را بياورم فرمود من
منافع عجيب صدقه‏

 

معلى بن خنيس ميگويد امام صادق (ع) در يك شب بارانى از منزلش به قصد سايبان بنى ساعده بيرون آمد، من دنبال حضرت راه افتادم ناگهان چيزى از دست حضرت افتاد، حضرت گفت: بسم الله خدايا آن را به ما برگردان، جلو آمدم و سلام كردم حضرت فرمود: معلّى گفتم بله فدايت شوم، حضرت فرمود با دستت جستجو كن، آنچه يافتى به من بده، من نان زيادى را يافتم كه روى زمين پخش شده بود، دانه دانه يا دو دانه دو دانه به حضرت ميدادم، كيسهاى كه در اختيار حضرت بود پر از نان شد، گفتم: فدايت شوم كيسه را به من بده تا آن را بياورم فرمود من به حمل اين بار شايسته ترم ولى همراه من بيا.

به سايبان بنى ساعده رسيديم، گروهى در خواب بودند، حضرت بالاى سر هر كدام يك نان يا دو نان گذاشت تا نان آخرين نفر را كه كنارش گذاشت برگشتيم، به حضرت گفتم اينان به تشيع معرفت دارند؟ فرمود نه اگر معرفت داشتند بر ما واجب بود كه در نمك طعام هم با آنان مواسات كنيم، خداوند چيزى را نيافريده مگر اين كه براى آن خازنى هست كه آن را خزينه ميكند مگر صدقه، كه خود حضرت حق متولى آن است، پدرم هر گاه صدقهاى در دست سائل ميگذاشت آن را بر ميگرداند و ميبوسيد و ميبوئيد دوباره در دست سائل ميگذاشت، چون صدقه پيش از آن كه در دست سائل قرار گيرد در دست خدا قرار ميگيرد، دوست داشتم خودم عهده دار پرداخت صدقه باشد چون خدا آن را مستقيماً به عهده ميگيرد و پدرم نيز خود عهده دار پرداخت صدقه بود.

صدقه در شب غضب رب را مينشاند، و گناه بزرگ را از پرونده محو ميكند، و حساب را آسان مينمايد، و صدقه روز ثروت را رشد ميدهد و به عمر ميافزايد. «1»

 

انواع صدقه‌

ابن فهد حلى كه از علماى برجسته و دانشمندان مشهور شيعه است ميگويد: صدقه پنج نوع است:

 

اول: صدقه مالى‌

دوّم صدقه آبروست و آن شفاعت كردن نزد مردم براى حل مشكلات مشكل داران است، پيامبر فرمود: بهترين صدقه، صدقه زبان است، گفتند يا رسول الله صدقه زبان چيست؟ فرمود: گفتارى كه به آزادى اسيرى منتهى شود، و خون انسانى در امان بماند، و خيرى به برادر دينيات برسد، و رنج و مشكلى از او برطرف كند.

سوم: صدقه عقل و رأى است كه عبارت از مشورت دادن است، رسول خدا فرمود با دانش خود به برادر دينى خويش صدقه دهيد تا با اين صدقه به مقصد مثبت راه يابد و نظرى دهيد كه او را به صواب و برنامهاى مفيد رهنمون گردد.

چهارم صدقه زبان است و آن واسط شدن بين مردم براى خاموش كردن آتش اختلاف و اصلاح ذات البين است.

پنجم صدقه علم است، و آن بخشش علم به مردمى است كه سزاوار آن هستند، و نشر و پخش آن به اهل استحقاق دانش است از رسول خدا روايت شده ياد گرفتن علم و ياد دادنش به مردم از موارد صدقه است و نيز آن حضرت فرمود: زكات علم ياد دادن آن به كسى است كه آن را نميداند. «2»

 

پی نوشت ها:

______________________________

(1)- بحار، ج 96، ص 127.

 (2)- بحار، ج 69، ص 136.

 

 

مطالب فوق برگرفته شده از:

کتاب: تفسیر حکیم جلد پنجم

نوشته: استاد حسین انصاریان


منبع : پایگاه عرفان
  • صدقه
  • صدقه دادن
  • منافع عجيب صدقه‏
  • صدقه مالی
  • صدقه آبرو
  • صدقه عقل
  • صدقه زبان
  • صدقه علم
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    امام آسمانی (1)
    قدرت و فرمانروائى مطلقه حق بر ظاهر و باطن هستى‏
    صدقه عامل دفع بلا
    امام سجاد (ع) و روشهای تفسیری
    بی‌تفاوتی مصداق بی‌دینی است
    بركرانه ی صحیفه ی سجادیه
    ملحق شدن راس مطهر امام حسین (ع) به بدن مطهر
    علامه شهید مطهری
    وَ اَمّا حَقّ الْجَارِ فَحِفْظُهُ غَائِباً وَ ...
    پنج درس آموزنده سعادت بخش

    بیشترین بازدید این مجموعه

    گوشه ای از فضائل زینب کبری سلام الله علیها
    زندگى شرافتمندانه در سايه قرآن
    حمد خدا
    وداع با ماه مبارک رمضان
    سه اثر عجیبِ دعا برای غیر
    امام آسمانی (1)
    هنرمندانه ترین راه برای بیشترین تأثیرگذاری
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    سوره ای از قران جهت عشق و محبت
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^