فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 1 دى 1395 ساعت 2:16 بعد از ظهر

استاد انصاریان: کلمه‌ای از دهانمان درنمی‌آید مگر اینکه پایمان ثبت خواهد شد

استاد انصاریان: کلمه‌ای از دهانمان درنمی‌آید مگر اینکه پایمان ثبت خواهد شد

استاد انصاریان در جمعی از دل سوختگان ابی عبدالله الحسین(ع) آستان امامزاده ابوالحسن(ع)  شهر ری در دهه سوم محرم 95 به بحث درباره مفهوم اسلام پرداخت و اظهار کرد: اگر بخواهیم همه دین خدا و اسلام الهی که دین صد و بیست و چهار هزار پیغمبر بوده، و کمالش با بعثت پیغمبر(ص) طلوع کرد را تعریف کنیم که اسلام چیست؟ باید پاسخ داد دین خدا یعنی اسلام الهی، که مرکب از دو حقیقت است.

وی ادامه داد: یک حقیقت به طور کامل مربوط به باطن انسان است که از این حقیقت در معارف الهیه به عقیده تعبیر شده، عقیده لغتاً از عقد است، عقد به معنای گره است، یک بخش اسلام، گره قلب به پروردگار قیامت، فرشتگان، انبیاء و کتاب‌های الهی است که به قول خود قرآن اگر قلبی به این پنج حقیقت گره نخورده باشد صاحب آن قلب یا مسلمان نیست یا خیلی مسلمان ضعیفی است که آن اسلام باطنش، کاری برای دنیا و آخرتش صورت نمی‌دهد.

استاد انصاریان با اشاره به آیه صد و هفتاد و هفت سوره مبارکه بقره، بیان کرد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «لَيْسَ اَلْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ وَلٰكِنَّ اَلْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّٰهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ وَ اَلْمَلاٰئِكَةِ وَ اَلْكِتٰابِ وَ اَلنَّبِيِّينَ» ﴿البقرة، 177﴾، یعنی گره زدن قلب به این پنج حقیقت کار مشکلی نیست. خود قرآن مجید می‌گوید از دو راه می‌شود قلب را به این پنج حقیقت گره زد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یا باید انسان مدتی درس معارف الهیه را بخواند تا آن علم به وی برای گره خوردن قلب به این پنج حقیقت کمک بدهد، چون علم نوعاً همراه با استدلال، با برهان، با حجت و با مسائل عقلی است و واقعاً انسان را نسبت به حقایق قانع می‌کند، ولو علم اجمالی باشد، برای گره خوردن دل به پروردگار گاهی انسان با خواندن یک رشته علمی گره می‌خورد، گاهی قلب با یک مطالعه دقیق گره می‌خورد و گاهی با شنیدن یک شعر عالمانه قلب گره می‌خورد.

این مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: من دیروز داشتم مسائل جدید آسمان‌ها را مطالعه می‌کردم که دیدم دانشمندان نوشته‌اند توده‌ای از ستارگان را جدیداً پیدا کرده‌اند که فاصله‌اش با زمین خیلی طولانی است و این توده هم در حال حرکت است. خب این میلیاردها کرات و جهان را چه چیزی حرکت می‌دهد؟ اگر پس پرده متحرک‌ها، محرکی نبود و حرکتی وجود نداشت، شما یک نمونه حرکت ذاتی در عالم نمی‌توانید پیدا کنید که دانشمندان بگویند این حرکتش برای خودش است؛ چراکه اصلاً حرکت برای خود معنی ندارد بلکه محرک در تمام هستی ایجاد حرکت می‌کند.

استاد انصاریان با اشاره به اهمیت گره خوردن دل به خداوند افزود: پروردگار در صد و چهارده کتابش که نازل شده و در قرآن در حدود هزار آیه و همچنین به زبان صد و بیست و چهار هزار پیغمبر اعلام کرده که بعد از این جهان، جهان دیگری را به نام آخرت به پا می‌کنم چون در دنیا هیچ نیکوکار مؤمنی پاداش نیکی‌هایش را ندید و هیچ بدکار ستمگری جریمه ستمکاری‌اش را ندیده است. همین شصت سال پیش در جنگ دوم جهانی، هیتلر با جنگی که شروع کرد، نزدیک دوازده میلیون نفر را کشت، جریمه این دوازده میلیون را که ندید، یزید که جریمه حادثه کربلا را ندید، فرعون که جریمه فسادهایش را ندید، رضاخان در زندان‌هایش خیلی‌ها را کشت و جریمه‌اش را که ندید، اوباما در این هشت سال، بالغ بر یک میلیون نفر را در عراق و افغانستان کشت و نزدیک دو سال است در یمن دارد می‌کشد اما جریمه‌ای که ندیده است؛ بنابراین اگر قیامت به پا نمی‌شد، خیلی راحت می‌توانستیم بگوییم خدا ظالم است.

وی با اشاره به آیه «وَ أَنَّ اَللّٰهَ لَيْسَ بِظَلاّٰمٍ لِلْعَبِيدِ» ﴿آل‌عمران‌، 182﴾، عنوان کرد: خداوند می‌فرماید: من به یک نفر کمترین ستمی نمی‌کنم و نمی‌شود که یک نفر دوازده میلیون را بکشد و هیچ جریمه‌ای نشود. نمی‌شود امیرالمؤمنین(ع) که شصت و سه سال مجری عدالت باشد و بعد هم بخش عمده‌ای از عمر شبش را صورت روی خاک بگذارد و اشک بریزد و شبها گونی گونی جنس در خانه بیچارگان ببرد و هیچ پاداشی به وی داده نشود، این که ظلم و بیگاری است و خدا ظالم نیست.

این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه قیامت هم جای پاداش نیکان به طور بی‌نهایت است، تصریح کرد: قیامت جای عقوبت و کیفر ناپاکان هم به طور ابد هست، یعنی خداوند در قیامت، کیفر دوازده میلیون کشته هیتلر را به او می‌دهد و کیفر نزدیک به سیصد هزار از بهترین انسان‌های این کشور را که صدام کشت و باعث کشته شدن نزدیک به یک میلیون نفر از جامعه عراق شد را هم به وی می‌دهد. حتی خداوند در قیامت به اینها هم ظلم نمی‌کند، یعنی در قیامت به شمر هم ظلم نمی‌کند و کیفرش مطابق با جرمش است و کیفر فرعون هم مطابق با جرم وی است؛ بنابراین جهان ظالمانه اداره نمی‌شود.

استاد انصاریان با اشاره به مسئله فرشتگان در قرآن ادامه داد: مسئله فرشتگان، هم در بعثت انبیاء و هم در قرآن مطرح بوده است. شما کلمه ملائکه را در قرآن ببینید که از سوره بقره تا جزء آخر بیان شده است. فرشتگان مدبرات امر هستند، فرشتگان طبق قرآن محافظ من و شما از حوادث و نویسنده اعمال پنهان و آشکار ما هستند، وقتی که به خدا یقین کنیم و دلمان به خدا و قیامت گره بخورد، به فرشتگان هم گره می‌خورد و یقین پیدا می‌کند.

وی با اشاره به آیه «مٰا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاّٰ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ»، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید: کلمه‌ای از دهانتان درنمی‌آید مگر اینکه پایتان ثبت می‌شود فقط مواظب باشید روز قیامت چهار پنج میلیون کلمه زشت و خبیث و آتش جهنم را جلویمان نریزند و بگویند اینها حرف‌های تو است.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزود: قرآن هم که وجودش حق و ثابت است، هزار و پانصد سال است که می‌گوید اگر در وحی بودن من شک دارید، یک سوره مثل من بیاورید. اگر آوردنی بود، تا حالا یهودی‌ها و مسیحی‌ها، زرتشتی‌ها و بودایی‌ها و دانشگاه‌های دنیا آورده بودند و می‌گفتند ما یک سوره مثل قرآن را آوردیم و اینکه ما توانستیم یک سوره بیاوریم، معلوم می‌شود که قرآن وحی نیست و ساختگی است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه به تبیین مفهوم شریعت در اسلام پرداخت و اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ اَلدِّينِ مٰا وَصّٰى بِهِ نُوحاً وَ اَلَّذِي أَوْحَيْنٰا إِلَيْكَ وَ مٰا وَصَّيْنٰا بِهِ إِبْرٰاهِيمَ وَ مُوسىٰ وَ عِيسىٰ» ﴿الشورى‌، 13﴾. شریعت یعنی تمام خواسته‌ها، قوانین، احکام، و حلال و حرام خدا که هفت عضو وجود ما شامل چشم، گوش، زبان، دست، شکم، غریزه جنسی، پا، باید براساس آنها کار کند. دین خدا برای این هفت عضو تمام وظائف لازم را بیان کرده، مثلاً برای زبان، فقط در قرآن دویست و هشتاد و سه آیه درباره زبان داریم.

وی با بیان اینکه بخش دوم دین پروردگار، حلال و حرام یعنی احکام است، عنوان کرد: پیغمبر اکرم(ص) روی منبر فرمود: «اعوذ بالله من شرور انفسنا» یعنی خدایا ما از شر خودمان به تو پناه می‌بریم چون اگر خودمان را رها کنیم، شرمان از همه حیوانات بیشتر می‌شود. این روایت سه کلمه است، یعنی سه جمله کوتاه است. مردی درِ خانه وجود مبارک حضرت زین العابدین(ع) را می‌زند، در را باز می‌کند و می‌گوید می‌خواهم خدمت حضرت سجاد برسم، می‌رود در اتاق، روبروی امام چهارم می‌نشیند، به حضرت زین العابدین عرض  می‌کند «اخبرنی بجمیع شرایع الدین»، من آمدم که در یک جلسه کل شریعت اسلام یعنی بخش دوم را که بخش مربوط به ظاهر است برای من توضیح بدهی. معجزه عقلی امام این است که کل شریعت اسلام را در سه تا ریشه بیان می‌کند، که این سه تا ریشه همه شریعت اسلام است، امام فرمودند یک: قول الحق، مثبت‌گو باش.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان تأکید کرد: هیچ پیغمبر و امامی به اندازه حضرت زین‌العابدین(ع) مصیبت ندید، مصیبت آن حضرت فقط کربلا نبود، بعد از کربلا، چهل سال سخت‌ترین رنج‌ها را از بنی امیه و مردم دید، نمی‌دانم این جمله با دل شما چه می‌کند یک کسی در کوچه به حضرت رسید گفت «کیف اصبح؟» حالتان چطور است فرمود «اصبحت خائفین برسول الله»، یعنی می‌خواهی حالم چطوری باشد که در این مدینه جرات نداریم به مردم بگوییم ما اولاد پیغمبر هستیم.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • دهه سوم محرم 95
  • سخنرانی پنجم آستان امامزاده ابوالحسن شهرری
  • دلایل شکل‌گیری قیامت از منظر قرآن
  • اهمیت گره خوردن دل انسان با خداوند
  • کلمه‌ای از دهانمان درنمی‌آید مگر اینکه پایمان ثبت خواهد شد
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    قلم الكترونيك؛ ابتكار مخترع سوری برای تسهيل ...
    وهابی سازی جنوب کشور به روش صهیونیستها
    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    برنامه مراسم احیا در شبهای قدر ماه مبارک رمضان 90( ...
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    تغییرات تازه در مسجدالحرام و بازسازی چاه زمزم
    گزارش تصویری / مراسم دعای عرفه در حسینیه هدایت ...
    استاد انصاریان در شهرستان خوی: علما تا جان در بدن ...
    ذکر فضائل امیرالمومنین(ع) عبادت است
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^