فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 6 دى 1395 ساعت 4:10 بعد از ظهر

استاد انصاریان مطرح کرد:اعتراف استاد الازهر مصر به نقل صحیح احادیث توسط شیعیان

استاد انصاریان مطرح کرد:اعتراف استاد الازهر مصر به نقل صحیح احادیث توسط شیعیان


استاد انصاریان گفت: محمود ابوریه یکی از اساتید دانشگاه الازهر درباره قلم و میراث شیعه نوشته بود: «الشیعة تکتبون اللباب»؛ یعنی در میان تمام فرقه‌های اسلامی در صدر اسلام، شیعیان مغزنویس بودند و لب حقیقت را ثبت کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، جلسه تجلیل از پژوهشگران مؤسسه فرهنگی دارالعرفان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان و پژوهشگران این مؤسسه برگزار شد.

استاد انصاریان نکات مهمی را درخصوص اهمیت پژوهش و دین‌شناسی بیان فرمودند و تصریح کردند: نکته بسیار مهم و واجبی که می‌بایست در پژوهش‌ها بدان توجه شود، آسان عبور نکردن از حقایق قرآن و روایات است که این دیدن با چشم عقل و جان و درک فصاحت و بلاغت آن به فرموده امام رضا(ع) همچون دارویی شفابخش می‌ماند که بر روح و روان انسان‌ها اثر خواهد گذارد.

وی اظهار داشت: معرفت دین‌شناس و پژوهشگر دینی می‌بایست عمیق و ژرف باشد و دین را به‌گونه‌ای به مردم منتقل کند که آنها مصداق آیه «لعلهم یحذرون» شوند و از فساد و تباهی فاصله بگیرند.

این استاد اخلاق با بیان اینکه نوع نگاه به قرآن و درک درست از آن بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: در نخستین آیه‌ای که خداوند بر پیامبرش نازل کرد، دو مسئله مهم مطرح بود: یک مسئله به نام «توحید» بود: «اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق»؛ و موضوع دیگر «چگونگی معرفت و شناخت توحید» و «نعمت قلم» بود: «اقرا و ربک الاکرام الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم»، یعنی چنانچه مردم توحید را نشناسند و یا به آنها شناسانده نشود، در امور دنیایی و دینی خویش بازمی‌مانند.

انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود به ارزش قلم و هنر قلم در دست گرفتن اشاره کرد و یادآور شد: اگر امیرالمؤمنین علی(ع) در زمان رسول اکرم(ص) نسبت به نگاشتن حقایق قرآن و سخنان گهربار رسول گرامی اسلام(ص) اهتمام نداشتند، به‌راستی چگونه این همه معارف دینی به ما منتقل می‌شد و چگونه کتب ارزشمندی مانند «الکافی»، «من لایحضره الفقیه»، «تهذیب» و «استبصار» نگاشته می‌شد؟

وی ادامه داد: مدت کوتاهی بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) نوشتن و قلم در دست گرفتن در حوزه معارف دینی و روایات پیامبراکرم(ص) ممنوع و حرام شد و عمربن عبدالعزیز پس از هشتادسال دستور آزادی آن را صادر کرد؛ همین امر موجب شد تا اهل‌تسنن به ساختن روایات بپردازند تا از قافله علم و از دستاوردهای علمی و دینی شیعه عقب نمانند، اما در این راه موفق نبودند. محمود ابوریه یکی از اساتید دانشگاه الازهر درباره قلم و میراث شیعه نوشته بود: «الشیعة تکتبون اللباب؛ یعنی در میان تمام فرقه‌های اسلامی در صدر اسلام، شیعیان مغزنویس بودند و لب حقیقت را ثبت نمودند».

این استاد اخلاق تصریح کرد: نمی‌توان کارهای پژوهشی را حقیقتاً ارزیابی کرد و ارزش چنین فعالیت‌هایی بسیار فراتر از آن است که ارزش‌گذاری شود و در شمار نعمت‌هایی است که در ارزیابی قرار نمی‌گیرد؛ چراکه این کارها در کتابخانه‌ها ماندگار خواهد شد و در آینده نیز مورد استفاده و هدایت عده‌ای می‌شود و راه سعادت و معنویت خویش را باز می‌یابند؛ چنانکه رسول گرامی اسلام(ص) در حدیثی زیبا این ارزشمندی قلم نویسندگان و عالمان دینی را بیان کرده و فرموده‌اند: «مداد العلما افضل من دماء الشهدا».

انصاریان ضمن تشکر از پژوهشگران این مؤسسه گفت: با دیدن برخی از آثار منتشره توسط این مؤسسه به وجد می‌آیم و شور و نشاط مضاعفی می‌گیرم، هدف مقدس همراه با شور و نشاط لازمه کار تحقیق و پژوهش است تا مؤلف و محقق خستگی‌ناپذیر شود و پشت‌‌کار و تلاش خود را از دست ندهند.

* مروری بر فعالیت‌های موسسه دارالعرفان

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام سیدعلی بطحایی معاونت پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان ضمن بیان مقدمه‌ای پیرامون ارزش پژوهش و تحقیق به بیان عملکرد این معاونت و معرفی دستاوردها و نیز فعالیت‌های پیش‌رو پرداخت و اشاره نمود:

یکی از موضوعات پژوهش در این موسسه عرفان اهل‌بیت(ع) است که در شمار تحقیق‌های بنیادی قرار دارد و مطالب بسیار فاخری از حضرت استاد انصاریان دراین‌خصوص وجود داردو سفارش مقالات و انجام مصاحبه با صاحب نظران در این موضوع از اقدامات این معاونت در این بخش بوده است.

در بخش تفسیر قرآن نیز اثر بسیار فاخر و ارزشمند «تفسیر حکیم» است که تاکنون این تفسیر تا سوره «قصص» توسط استاد فرزانه جناب آقای انصاریان نگاشته شده و محققین نیز درحال تنظیم و آماده‌سازی و غنی سازی این اثر هستند.

در بخش ترجمه تاکنون ترجمه قرآن کریم و صحیفه سجادیه و نهج البلاغه و مفاتیح الجنان در سالهای گذشته ارائه شده و بازبینی جدید ترجمه قرآن مجید امسال به علاقمندان ارایه شد که تاکنون حدود 66 میلیون نسخه از این ترجمه توسط ناشران مختلف به چاپ رسیده است و به زودی ترجمه ای دقیق سلیس و استوار و روان از کتاب فخیم «اصول کافی» به دست علاقمندان خواهد رسید.

در بخش ارائه آثار تحت عنوان سیری در معارف اقدامات درخور توجهی انجام شده است. در نگارش این معارف، تنها به ویرایش بسنده نشده و پژوهش‌های خوبی جهت غنی‌سازی مباحث انجام می‌شود و همواره سعی شده تا استانداردهای یک کتاب در این مجموعه رعایت شود. نخستین نمونه از کتب منتشرشده در این حوزه ، کتاب ارزشمند «گوهر شکیبایی» است که موضوع این کتاب درباره نگاه متفاوت به صبر و شکیبایی از منظر قرآن و روایات و عرفان اسلامی است. این بخش تنها در تبدیل ادبیات گفتار به نوشتار نیست بلکه گفتار را با تغییر ساختار و غنی سازی و تبدیل به یک کتاب فاخر پژوهشی می کند.

بخش دیگری که در مجموعه فعالیت‌های این مؤسسه بدان پرداخته می‌شود، احیای تراث است که مجموعه‌های ارزشمند و فاخری چون «حماسه حسینی» و «عنصر شجاعت» مرحوم میرزاخلیل کمره‌ای، «بررسی نهضت حسینی» مرحوم آیتی، «آداب نماز شب» مرحوم ایجی و نیز برگزاری کنگره‌هایی درخصوص حماسه حسینی است. این مجموعه‌های گرانبها توسط بخش پژوهش مؤسسه تصحیح، تعلیق و عرضه شده است.

همچنین در بخش ترجمه آثار استاد انصاریان به زبان‌های خارجی تاکنون بیش از 30 اثر ترجمه شده که اخیراً ترجمه شرح صحیفه سجادیه به زبان عربی به پایان رسیده است و برای اطلاع از آثار و فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی دارالعرفان به سایت erfan.ir مراجعه کنند.


منبع : خبرگزاری فارس
  • استاد انصاریان
  • استاد انصاریان مطرح کرداعتراف استاد الازهر مصر به نقل صحیح احادیث توسط شیعیان
  • عتراف استاد الازهر مصر به نقل صحیح احادیث توسط شیعیان
  • حجت‌الاسلام سیدعلی بطحایی معاونت پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان
  • حجت‌الاسلام سیدعلی بطحایی
  • معاونت پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    قلم الكترونيك؛ ابتكار مخترع سوری برای تسهيل ...
    وهابی سازی جنوب کشور به روش صهیونیستها
    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    برنامه مراسم احیا در شبهای قدر ماه مبارک رمضان 90( ...
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    تغییرات تازه در مسجدالحرام و بازسازی چاه زمزم
    گزارش تصویری / مراسم دعای عرفه در حسینیه هدایت ...
    استاد انصاریان در شهرستان خوی: علما تا جان در بدن ...
    ذکر فضائل امیرالمومنین(ع) عبادت است
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^