فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

کتابی شگفت از نویسنده ای شیعی

کتابی شگفت از نویسنده ای شیعی


کتاب (المحاسن) نوشته ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد بَرقی یکی از مهم ترین کتاب های روایی است که در قرن سوم هجری به رشته تحریر درآمده است.

« المحاسن»، به زبان عربى، تألیف ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد برقى، متوفاى 274 یا 280 قمری، است. كتاب، مشتمل بر روایات متعدد و متنوع در موضوعات گوناگون است. شیخ صدوق، این كتاب را یكى از منابع مورد اطمینان و مشهور در میان فقهاى شیعه مى‌داند. ابن ادریس، آن را یكى از اصول روایى مورد اعتماد شیعه مى‌خواند. قاضى نور اللّه شوشترى، از آن، به‌عنوان پنجمین كتاب معتبر شیعه و در ردیف كتب اربعه سخن مى‌راند.
این کتاب در مقایسه با سایر کتاب هایی که در موضوعات روایی ارائه شده است از نظر قدمت تاریخی سابقه بیشتری دارد. این کتاب پیش از کتب اربعه یعنی کتاب کافی،تهذیب،استبصار و من لایحضره الفقیه نگارش شده است بنابراین سابقه ای طولانی تر دارد.
این کتاب از منابع روایی کهن شیعه است و اعتباری بسیار نزد علمای شیعه دارد و برخی آن را در ردیف کتب اربعه شمرده‌اند. کتاب محاسن از منابع مهم کافی، بااعتبارترین کتاب روایی شیعه، تالیف ثقة الاسلام کلینی است و وی بسیار از محاسن، روایت نقل کرده است.
شخصیت شناسی احمد بن خالد برقی
شیخ ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد بن عبد الرحمن بن محمد بن على برقى، از راویان حدیث و از فقهاى بزرگ شیعه و از یاران ائمه علیهم السلام به شمار مى‌آید. احمد در روستاى « برق‌رود» از توابع شهر قم به دنیا آمد. او اصالتاً از كوفه است. جد بزرگ او محمد بن على از یاران زید بن على بن الحسین علیهماالسلام بود كه در برابر حكومت ظلم و ستم بنى امیه قیام كرده و در زندان یوسف بن عمر به شهادت رسید.
اصحاب ایرانی ائمه اطهار علیهم السلام به جهت کوشش فراوان و تحمل رنج های سفر به شهرهای مختلف جهت استفاده از منابع حدیثی و اساتید مبرز، به مراتب موفقیت های بیشتری داشتند.
وى از شخصیت‌هاى برجسته راویان شیعه در قرن سوم هجرى به شمار مى‌آید و بسیارى از احادیث شیخ صدوق و شیخ كلینى به ایشان برمى‌گردد. همانگونه كه محدث نورى مى‌فرماید:« شیخ طوسى و نجاشى احمد را توثیق كرده‌اند و او را مورد اطمینان دانسته‌اند». او از ارزشمندترین راویان شیعه به شمار مى‌آید و بسیارى از علما و فقهاى بزرگ شیعه كه مجموعه‌هاى روایتى نگاشته‌اند از او روایت نقل كرده‌اند. برخى از بزرگان عناوین كتاب‌هاى خود را نیز از او گرفته‌اند مانند: ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، علل الشرایع، قرائن و خصال.
وی از راویان و فقیهان بزرگ شیعه در قرن سوم هجری و از یاران امام جواد و امام هادی (علیهماالسلام)است هرچند در اسناد موجود، سندی روشن به چشم نمی‌خورد که گواه بر روایت بی‌واسطۀ او از این دو امام باشد. تاریخ دقیق ولادت او معلوم نیست ولی او روایات اندکی را بی‌واسطه از ابن ابی عمیر (متوفی۲۱۷ق) و بزنطی (متوفی۲۲۱ق) نقل کرده در حالی که روایات بی‌واسطه‌اش از ابن فضّال(متوفی۲۲۴ق) و حسن بن محبوب (متوفی۲۲۴ق) بسیار است و از این رو می‌توان حدس زد که ولادتش پس از ۲۰۰ق بوده است. جز این کتاب، چند اثر دیگر در حدیث، جغرافیا و جز آن به برقی نسبت داده‌اند.
منابع:
1. نرم افزار جامع الاحادیث نور
2. دانشنامه اهل بیت

فرآوری: محمد باعزم 


منبع : tebyan
  • کتابی شگفت از نویسنده ای شیعی
  • کتاب (المحاسن) نوشته ابو جعفر
  • کتاب المحاسن
  • نوشته ابو جعفر
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    با این کلید، ثروتمند شوید!
    پیشوایان خردسال؛ از حضرت عیسی تا امام عصر(عج)
    اسارت اهل بیت امام حسین (ع) و بردن ایشان به کوفه
    حرکت کاروان امام حسین علیه السلام از مکه به کوفه
    آداب ورود و خروج منزل
    جایگاه حضرت معصومه (سلام الله علیها)
    داستان مردي که به زيارت امام حسين عليه السلام ...
    سیره عملی امام سجاد علیه السلام
    زيارت کربلا و ايمان
    رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق - بخش دوم

    بیشترین بازدید این مجموعه

    بسترهاي سلطه پذيري از نگاه قرآن
    سلام در تحلیل قرآن
    تجمل گرايى و آفات آن
    آداب ورود و خروج منزل
    قابل توجه زنان آزاردهنده به همسر
    تسبيح و حمد و تقديس‏
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    سوره ای از قران جهت عشق و محبت
    راهکاری برای رفع فقر و تنگدستی
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^