فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 6 ارديبهشت 1396 ساعت 4:22 بعد از ظهر

استاد انصاریان: انسان عامل اصلی تمام گرفتاری های کره زمین است

استاد انصاریان: انسان عامل اصلی تمام گرفتاری های کره زمین است

استاد انصاریان در جمع محبان اهل بیت(ع) حسینیه شهدای تهران با اشاره به وجود گرفتاری در دنیا اظهار کرد: یک مطلبی را که کسی نمی‌تواند انکار کند و تجربه تاریخ بشر هم این مطلب را هر روز، هر هفته، هر ماه و هر سال، نشان داده، این است که در دنیا برای انسان گرفتاری‌های گوناگونی است. تا خدا انسان را نیافریده بود، هیچ گرفتاری در این کره زمین نبود، هیچ مشکلی نبود. جاندارانی به صورت پرنده، چرنده، خزنده و چهارپا، در آن زندگی می‌کردند. هر کدامشان هم از این جنگل‌ها، بیابان‌ها، از آب، علف، گوشت، رزق معینی داشتند، می‌خوردند و زندگی می‌کردند و بعد هم عمرشان تمام می‌شد.

 

وی افزود: در داستان زندگی آنها، رقم مشکل و رقم سختی وجود نداشت، انسان که آفریده شد و به تدریج، مرد و زن اضافه شدند، بر اثر علل و عواملی، مشکلات، سختی‌ها، گرفتاری‌ها، مضیقه‌ها، مشقت‌ها، رخ نشان داد، گاهی این مشکلات، مشکلاتی بوده که خود افراد برای خود تولید می‌کردند، البته از ابتدای ورود بشر به کره زمین، پروردگار مهربان عالم، یک سلسله اموری را به تناسب امت‌ها، حلال کرده و یک سلسله اموری را حرام کرده بود، و یک سلسله حقوقی را هم برای انسان‌ها نسبت به همدیگر قرار داده بود.

 

این مفسر قرآن کریم یادآور شد: خداوند متعال یک قانون در کنار آنچه که به انسان حلال شد که می‌تواند استفاده کند، می‌تواند بخورد، بیاشامد و بپوشد، قرار داد. ترجمه آن قانون به زبان سعدی، خیلی شیرین ارائه شده است که می‌گوید: نه چندان بخور کز دهانت برآید، نه چندان که از ضعف جانت درآید. یعنی نه آدم اسراف‌ کاری باش که آشامیدنی‌ها و خوراکی‌ها را بیش از حد معده‌ات بخوری، بار سنگینی برای بدنت باشد و یک سلسله مشکلات بدنی برایت ایجاد کند، مثلاً خیلی چاق بشوی، نتوانی راه بروی و نتوانی بنشینی، نتوانی راحت بخوابی و زخم معده و گرفتگی رگ قلب بگیری، بنابراین اسراف مکن. حلال برای تو اما به اندازه مصرف کن و به اندازه بخور.

 

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید: نه بخل بورز به خودت که به خاطر عشق شدید به پول، خرج بدنت نکنی و خیلی کم بخوری و خیلی کم بیاشامی، حالا اگر کسی این مصلحت ‌اندیشی و خیرخواهی پروردگار را عمل نکند و اسراف کند، مشکلی که از دل اسراف درمی‌آید، این ساخت خود انسان است، یا بخل کند و بر اثر نخوردن و نیاشامیدن، دچار ضعف، سستی در مزاج و مشکل در بدن بشود، سازنده‌اش خودش است، این را نباید تقصیر خدا گذاشت که خدایا چرا با این قدرت بی‌نهایتت، بدن من را سالم نگه نداشتی، چرا سکته کردم، چرا زخم معده گرفتم، چرا قندم اینقدر بالا رفت که هفته‌ای سه روز باید بروم دیالیز، خدا جواب می‌دهد که من که یک سفره حلال برایت پهن کردم و کنارش هم قانون گذاشتم.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: خداوند در قرآن کریم فرموده است: «کلوا و اشربوا و لا تسرفوا»، یک قانون دیگر هم سر این سفره گذاشتم، «قل من حرم زینة الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق»، یعنی چه کسی حرام کرده حلال من را بر تو که نمی‌خوری؟ برای چه خام‌خواری می‌کنی، کجای قرآن من، گوشت حیوانات حلال گوشت را به تو حرام کردم، کجا آب میوه‌ها را برایت حرام کردم؟ کجا ماهی را به تو حرام کردم؟ تو داری اشتباهی می‌کنی که نتیجه این اشتباه، مشکلات بدنی است، و این که ممکن است این مشکلات، طناب عمرت را قیچی کند و باعث مرگ تو شود.

 

استاد انصاریان اظهار کرد: دانشمندان امروز می‌گویند که انسان، طبیعتاً بین صد و ده تا صد و بیست سال می‌تواند سالم زندگی کند، اما اگر روش پروردگار را به کار بگیرد، سر سفره حلال هم ممکن است مشکلاتی برای بدن ایجاد بشود، ممکن است مضیقه‌هایی برای بدن ایجاد شود، چه در جهت اضافه ‌خوری و چه در جهت کم خوری، این یک نوع مشکل است.

 

وی افزود: خداوند، یک سلسله مسائلی را هم حرام کرد، مثلاً مشروبات الکلی را حرام کرده و گفته خوردنش «رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه»، خوردن مشروبات الکلی، خوردن رجس و آلودگی و یک کار شیطانی است، دانشمندان می‌گویند این به تجربه هم ثابت شده که بدن‌های الکلی که سال‌ها دارند مشروبات الکلی می‌خورند، به بیش از دوازده بیماری گرفتار می‌شوند که یکی از آن بیماری‌ها رعشه شدید، یکی از آن بیماری‌ها مسمومیت خون و یکی از آن بیماری‌ها، مشکل گوارشی است.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم یادآور شد: اینها هم مربوط به همین زندگی دنیاست و کاری دیگر به برزخ و آخرت ندارد، آخرت یک مشکل دارد که حل نمی‌شود، یک آسانی هم دارد که سخت نمی‌شود، مشکلی که در آخرت محال است حل شود، جهنم است، اگر کسی دچار جهنم شود، این مشکل حل نمی‌شود. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «لا یبرأ ضریرها و لا یفک اسیرها»، اگر بدن کسی، بیمار آتش‌ها و عذاب‌های گوناگون دوزخ شود، درمان نمی‌شود، هیچ کسی از آن مشکلات نجات ندارد، هر کسی اسیر دوزخ شود اصلاً نجاتی برایش نخواهد بود.

 

استاد انصاریان خاطرنشان کرد: یک آسانی هم در قیامت است که کنار این آسانی، مشکلی به وجود نمی‌آید و آن هم بهشت است. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «ادخلوها بسلام امنین»، یعنی ای بهشتی‌ها وارد بهشت بشوید با سلامت همه جانبه و با امنیت کامل ابدی و همه جانبه. اما دنیا مشکلات فراوانی دارد که گاهی کارخانه ساخت این مشکلات، خود انسان است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم اضافه کرد: پروردگار می‌گوید این مشکل را ایجاد نکن برای خودت، اصلاً مشکل نساز، من گاهی زندان‌ها رفتم برای سخنرانی، همین چند ماه پیش، یک شهری بودم که نزدیک به دو هزار زندانی داشت، رفتم زندان و یک سخنرانی برایشان انتخاب کرده بودم که این سخنرانی، آخرهایش، چهره زندانی‌ها نشان می‌داد که هم خوب دریافت کردند و هم خوب پشیمان شدند، با بعضی از این زندانی‌ها که صحبت کردم، خیلی برایم جالب بود که بیشتر به پیشنهادهای پروردگار یقین پیدا کردند، مثل همین پیشنهادی که سر سفره حلال خدا برای ما دو پیشنهاد قرار داده که اسراف و تفریط هم نکن.

 

وی با اشاره به روایتی از امام ششم اظهار کرد، امام صادق(ع) فرمودند: خداوند که در قرآن نهی کرده بود «لا تؤتی السفحاء اموالکم» یعنی پولتان را به این بی‌تقواها، به این عرق خورها، به این بی‌دین‌ها، ندهید، پس چرا دادید؟ حالا ضررش را بکشید. این هم یک نوع مشکل برای آدم‌های در دنیا است. اما گوش دادن به حرف ائمه(ع) برای بعضی‌ها عار و ننگ و خیلی عجیب است.

 

استاد انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: من یک وقتی به شخصی گفتم که مقداری مشکل مالی دارم، اصلاً درآمد ندارم، طلبه هم هستم، گفت: من انگشترسازی دارم، روزی دو سه ساعت بیا پیش من انگشترها را با این ابزاری که من دارم، پاک، تمیز و صاف کن. من در جواب اصلاً به او نگفتم که منِ حجت الاسلام، بیایم در دکان تو یک کمربند چرمی به خودم ببندم و انگشتر صاف کنم؟ بلکه گفتم از کی بیایم؟ گفت: از امروز. قبول کردم و گفتم: می‌آیم.


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • سخنرانی چهارم
  • حسینیه شهدای تهران
  • دهه سوم رجب 96
  • مشکلات و عذاب جهنمیان حل شدنی نیست
  • کارخانه ساخت مشکلات دنیا، خود انسان است
  • کسی ‌که اسیر دوزخ شود اصلاً نجاتی برایش نخواهد بود
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    ایران میزبان پایگاههای اینترنتی جهان اسلام
    انتقال ضريح جديد قتلگاه امام حسين(ع) به کربلا
    به یک ترجمه ملی نیاز داریم
    نصب تبلیغات جدید در شهرهای آمریکا
    استاد حسین انصاریان: حقیقت هیچ شیءای برای ...
    اولین محفل انس با قرآن در حرم امام حسن عسکری(ع) ...
    با ترجمه استاد انصاریان؛ قرآن ۳۶۵ صفحه‌ای برای ...
    استاد انصاریان: در جامعه روزه دار، حرکات ...
    استاد انصاریان در اصفهان سخنرانی می‌کند
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1402

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^