فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1396 ساعت 5:52 بعد از ظهر

استاد انصاریان: نسخه تمام دردهای درونی توبه و درمانش به واسطه قرآن است

استاد انصاریان: نسخه تمام دردهای درونی توبه و درمانش به واسطه قرآن است

 

استاد انصاریان در سخنرانی خود در جمع محبان اهل بیت(ع) با اشاره به صفات خداوند متعال اظهار کرد: ما می‌دانیم که صفات خداوند - که یک بخشی از آن در حدود هزار صفت در دعای جوشن کبیر تنظیم شده است - صفاتی است که خودش برای عموم مردم آشکار کرده است. هزار صفتش نیز به انبیا تعلیم داده شد، که ظاهراً آنها اجازه اعلامش را نداشتند و هزار صفتش هم سرّ و پیش خودش است.

 

وی ادامه داد: هر چه که هست، صفات خداوند بی‌نهایت است و اگر می‌گوییم خداوند علیم است، یا از قول قرآن می‌گوییم حکیم، غفور، شکور، ودود، رحمان و رحیم است، امام صادق(ع) می‌فرماید: دنبال انتهایش نگردید چون انتها ندارد. همه چیز، انتها و همه چیز اول دارد؛ فقط وجود مقدس اوست که وجود خالص است و نه اول و نه آخر دارد.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم یادآور شد: این پروردگاری که صفاتش بی‌نهایت است، که یکی از آن صفات، علم است، این علم بی‌نهایت برای ما بندگانش فقط از باب لطف و محبتش است و هیچ علتی دیگر نداشته است، اگر علت دیگری داشت، من در این پنجاه و پنج سالی که با مهمترین کتاب‌های اسلامی برخورد دارم و نزدیک صد و سی جلد کتاب نوشتم، حتماً به آن برمی‌خوردم.

 

استاد انصاریان خاطرنشان کرد: خداوند فقط از باب مهرش، لطفش، احسانش، و محبتش به بندگان، که یک محبت صددرصد طبیعی است و هر صانعی به مصنوع خودش علاقه دارد و سازنده، ساخته شده‌اش را دوست دارد، نسبت به بندگان خودش محبت دارد. و از باب اینکه علم بی‌نهایت است، این دین را بدون نقص، بدون عیب، بدون کمبود، به ما ارائه کرده است؛ یعنی ما جایی از زندگیمان را نمی‌بینیم مگر اینکه دین برای آن جای زندگی ما یک راهنمایی دارد.

 

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: این که عرض کردم، این مربوط به نتیجه‌گیری مطالعات خودم راجع به دین نبوده است، بلکه این را من با تکیه بر یک روایت که در اصول کافی نقل شده، عرض کردم. من می‌خواهم مطلب را به گونه‌ای برایتان بگویم که برای ذهن پاک و مبارک شما ثابت بشود و بدون شک و تردید که هیچ مسئله‌ای از مسائل دین، فطرتاً و عقلاً قابل رد کردن نیست، که یک آدم عاقلی و یک آدم با انصافی و با سوادی بگوید این قانون قابل رد است و به درد نمی‌خورد و مزاحم است، بنابراین نباید باشد.

 

وی افزود: خداوند با رحمتش و با علم وسیعش، دین را کامل، جامع، بی‌عیب و بی‌نقص، قرار داده و بعد در قرآن مجید اعلام فرموده است: «ان الدین عندالله الاسلام»؛ دینِ نزد من، اسلام است. یعنی خداوند فرموده است که هر دین دیگری را شما انتخاب کنید، دینِ پیش من و دین مربوط به من نیست، بلکه من درآوردی، ساختگی و بشری است. ممکن است یک نفر بگوید این دین کامل، این دین جامع، این دین بی‌عیب و این دین بدون نقص، پس چرا در جامعه دینی کشورهای اسلامی از جمله کشور خودمان با این دین کامل این همه فساد، این همه کار ناروا و این همه ظلم به همدیگر رواج دارد.

 

استاد انصاریان تأکید کرد: ما باید ببینیم آیا این گناهان، این فسادها، این ظلم‌ها، این مال مردم‌خوری‌ها، مربوط به دین است؟ دین که کامل است، جوابش خیلی روشن است. کسی که نظام بدنی‌اش به هم ریخته، رفته در یک آزمایشگاه بسیار دقیق، آزمایش داده، آزمایش را می‌برد پیش دکتر متخصص، دکتر می‌گوید شما نظام بدنت به هم ریخته، یعنی بدن تو دچار گناهان مختلفی شده، شما فشار خونت باید طبیعتاً دوازده باشد، ولی چهارده یا 9 است، خب این گناه بدن است، بدون اینکه دست خود آدم باشد. در دستگاه بدن تو، یک دانه گناه، یک دانه انحراف برای فشار خونت است، و این را اگر معالجه نکنی ممکن است بدنت دچار مشکل شود بنابراین به وی نسخه می‌دهد تا درمان شود و اگر رعایت نکند، ممکن است جانش را از دست بدهد.

 

این مفسر قران کریم با بیان اینکه خداوند فرموده است این قرآن من، درمان کننده است، اظهار کرد: خداوند فرموده است: نسخه من، توبه است، برای آن دردهایت، و اگر انجام دهی، کاملاً خوب می‌شوی. قرآن من درمان‌کننده است، یعنی یک نسخه است، اگر سالم هستی، سلامتت در گرو عمل کردن به این نسخه است، مثلاً یک رشته سلامت تو، عبادت است، تو در عبادت، خیلی منفعت‌ها را می‌بری و خیلی منفعت‌ها را می‌پردازی، اگر می‌خواهی دو رکعت نماز درست بخوانی، برای تحقق دادن آن دو رکعت نماز درست، فرشت باید غصبی نباشد، پس باری از دیگران به دوش نداری که قیامت با آن بار، به جهنم بروی و در دنیا هم چون فرش کسی را ندزدیدی، با رشوه نخریدی و غصب نکردی و دل هیچ کس را هم نسوزاندی، مردم از دست تو در امنیت هستند.

 

وی ادامه داد: خداوند متعال فرموده است: حرام‌ها را هم که انجام ندهی، نه ضرر بدنی می‌کنی، نه خانوادگی و نه اجتماعی، آبرویت هم سر جایش است، اگر حرام‌ها را مرتکب شوی، هم بدنت را اذیت می‌کنی و هم غیر از ظلم به خودت، به دیگران هم ظلم می‌کنی؛ چون تو باید منبع خیر باشی و اگر اهل گناه باشی، منبع شر هستی و بعد هم آثار این گناه در تو می‌ماند، خیال نکن به این زودی پاک می‌شود بلکه ممکن است من توبه تو را ببخشم ولی آثارش از درونت پاک نمی‌شود.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم یادآور شد: ثابت شده که بعضی حرف‌هایی که آدم می‌شنود حتی بعضی از افرادی که بغل آدم می‌نشینند و نفس می‌کشند، نفسشان، آدم را تاریک می‌کند. نفسشان آدم را از خدا می‌برّد و نفسشان آدم را کسل می‌کند. برابر روایات، ای بسا ابلیس، به شکل آدم باشد، پس به هر دستی نباید داد دست. گاهی لمس، آدم را تاریک می‌کند، یعنی آدم به یک کسی دست می‌دهد و این در عرفان عملی ثابت شده که آدم خوبی است ولی ظاهراً تاریک می‌شود.

 

وی عنوان کرد: پیغمبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: مردی که به دختر نامحرم و به زن نامحرم دست بدهد، عرش خدا به لرزه می‌آید، چون ظلمت این دست دادن بسیار پرفشار است و عرش را به لرزه می‌آورد؛ چون این دست دادن مقدمه لذت بردن، مقدمه ایجاد محبت، مقدمه ارتباط و مقدمه زنا است، من نمی‌دانم عرش یعنی چه ولی در کلام رسول خداست.

 

این مفسر قرآن کریم در ادامه مباحث مربوط به بودن دین در نزد خداوند گفت: در ابتدای سخن شنیدید که خداوند می‌گوید: دین پیش من اسلام است، یعنی هر دینی دیگر در این عالم بعد از قرآن و پیغمبر باشد، قبول ندارم، و ساخت بشر است. خداوند فرموده است:  نسخه‌ای که به شما دادم، شفاء و درمان‌کننده است.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • دهه سوم رجب 96
  • سخنرانی سوم در حسینیه شهدای تهران
  • خداوند دینش را از باب علم بی‌نهایتش به ما عنایت کرده است
  • دین در همه امور زندگی دارای راهنمایی است
  • هیچ مسئله‌ای از مسائل دین، فطرتاً و عقلاً قابل رد کردن نیست
  • انجام فعل حرام، ظلم به خود و دیگران است
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    برگزاری مسابقات قرائت قرآن در آلمان
    خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
    برگزاری مراسم «هفتاد و دو ميليون صلوات بر ...
    تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
    عکس خبری/ پیاده روی زائرین اربعین حسینی در جنوب ...
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    فضیلت شب و روز دحوالارض و اعمال آن
    استاد انصاریان: توحید خالص کلید حل همهٔ مشکلات و ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^