فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 21 خرداد 1396 ساعت 11:22 صبح

استاد انصاریان: عمل به قرآن کلید گشایش درب‌های بهشتی است + عکس

استاد انصاریان: عمل به قرآن کلید گشایش درب‌های بهشتی است + عکس

قم – دارالعرفان/ استاد انصاریان با بیان اینکه تمامی مراتب بهشت محصول ایمان و عمل به قرآن است، اظهار داشت: هر چند اعمال صالح مشقت دارد اما کلیدهایی است که باب معادن قرآن را می‌گشاید و در روز قیامت به صورت عینی درب بهشت را باز می‌کند.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد انصاریان، مفسر و مترجم قرآن کریم در سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) از خبرگزاری بین‌ المللی قرآن و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور بازدید به عمل آورد.

ایشان طی سخنانی در جمع دبیران و خبرنگاران ایکنا گفت:‌ مطلب را با طلب رضوان به شهیدی که از شما الآن در برزخ است و با زبان روزه به لقاء حق شتافت آغاز می‌کنیم. در رابطه با قرآن و کار با عظمتی که در خبرگزاری قرآن انجام می‌شود خوب است از همین آیاتی که ابتدای جلسه تلاوت شد استفاده ‌کنیم. 

استاد انصاریان با اشاره به آیه 73 سوره مبارکه زمر«وَ سِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً حَتَّى إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ» كسانى كه از پروردگارشان پروا داشته‌ اند گروه گروه به سوى بهشت‌ سوق داده شوند تا چون بدان رسند و درهاى آن  گشوده گردد و نگهبانان آن به ايشان گويند سلام بر شما خوش آمديد در آن درآييد، گفت: کلمه «سیق» در ابتدای آیه وقتی با «الی» متعدی می‌شود، چند معنا می‌دهد که یک معنایش به‌زور،‌ اجبار و تلخی کشاندن است که در آیه قبلی آمده است. 
وی افزود: یک معنای دیگر با شوق و ذوق فرستادن است که درباره اهل تقوا را باید در نظر گرفت. یک مترجم و مفسر لازم است که به معنای مختلف لغت مراجعه کند و ببیند در این موضع خاص کدام معنا باید بیاید و بیان شود که گاهی بی‌دقتی خیلی‌ها را به اشتباه می‌اندازد، شاید فکر کنند این آیه یعنی اهل تقوا را هل می‌دهند و می‌دوانند به سوی بهشت، نه این جور نیست.

این مترجم قرآن تصریح کرد: این فرستادن است اما فرستادنی با شوق،‌ اشتیاق. چه کسانی را به سمت بهشت می‌فرستند؟ ‌کسانی که در کنار پروردگارشان تقوا را رعایت کرده‌اند. تقوا در ترجمه‌های قدیم ترس معنا شده است در حالی که تقوا ریشه‌اش «وقی» است که اصل به معنای خوف نیست و به معنای نگاه داشتن و حفظ کردن است. عرب به ترمز ماشین می‌گوید وقایه که ماشین را از خطر نگاه می‌دارد. همین طور به چتر می‌گوید وقایه.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اهل بیت(ع) در اغلب روایات تقوا را طاعت الهی و اجتناب از محرمات معنا کرده‌اند. قرآن در سوره بقره آیه 2 می فرماید: «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ» اين است كتابى كه در آن هيچ ترديدى نيست، مايه هدايت تقوا پيشگان است. تقوا در اینجا نه به معنای اوج تقوایی که از اوج ایمان شکفته است، بلکه متقین در این آیه به این معناست که می‌خواهند از خطرات دنیا و آخرت حفظ شوند و می‌خواهند خود را در گردونه عبادات نگاه دارند. هدایت قرآن به درد این افراد می‌خورد والا کسی که نمی‌خواهد از خطر دنیا و آخرت حفظ شود و در چارچوب طاعات نگاه داشته شود، قرآن هادی او نخواهد بود.

استاد انصاریان افزود: به کسانی که خود را در طاعات و ترک محرمان نگاه داشته‌اند با شوق تعارف خواهند کرد که به بهشت برود. در ادامه آیه می‌خوانیم که این افراد وقتی به بهشت می‌رسند تقوای الهی باعث می‌شود که درهای بهشت باز شود. مراد از درهای بهشت درهای اصطلاحی نیست، بلکه مقامات و راه‌های بهشت است. مقامات بهشت برای ایشان گشاده است و بعد این مؤمنان در جا یاد وعده‌‌های خداوند در آیه 74 سوره مبارکه زمر می‌افتند «وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشَاءُ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ» و گويند سپاس خدايى را كه وعده‌‌اش را بر ما راست گردانيد و سرزمين [بهشت[ را به ما ميراث داد از هر جاى آن باغ [پهناور] كه بخواهيم جاى مى‌ گزينيم چه نيك است پاداش عمل‌كنندگان. می‌گویند که پروردگار در دنیا وعده این جا را داده بود و ما ستایش می‌کنیم خداوندی را که وعده‌اش حق بود. 
وی ادامه داد: این تقوا آن هم در کنار خداوند، کنار مالک و مربی‌شان امری مهم است. امر دیگر فرستاده شدن مؤمنان با شوق است، سوم باز شدن همه مراتب بهشت به روی ایشان، که همه محصول باور کردن قرآن و عمل به آن است. همه مدارج متقیان محصول قرآن است و کلید باز کردنِ در این معدن، عمل به قرآن است. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: معدن بهشت اعمال است. هر چند اعمال مشقت دارد اما کلیدهایی است که درِ معدن قرآن می‌گشاید و تحققش را به صورت عینی در بهشت خود را نشان می‌دهد. 

استاد انصاریان تصریح کرد: من در زندگی خود، کمی اهل قرآن را دیده‌ام. بسیاری از قاریان قرآن را دیده‌ام،‌ افرادی که عمل به قرآن‌شان محدود بوده. اما افرادی از مرد و زن که اهل قرآن بودند و کسانی که به قول پیامبر اکرم(ص) یا امیرمؤمنان(ع) «اهل القرآن و اهل الله و خاصه» هستند را هم دیده‌ام.

وی ادامه داد: یکی از این افراد عمده پدر بنده بود. وی در روستایی نزدیک تهران زندگی می‌کرد و در اواخر عمرش نابینا شده بود. بسیار متدین بود و با اینکه سختی‌های بسیاری در زندگی‌اش کشیده بود ولی دائماً در حال شکر بود. چون می‌دانستم عاشق قرآن است، روزی از او پرسیدم که با اینکه نابینا شده و نمی‌تواند قرآن بخواند چگونه کنار آمده است؟ گفت: من روزی که نابینا شدم به خداوند گفتم که من ملک و مملوک تو هستم و بینایی و نابینایی من از توست، اما لطفی به من بنما تا از دیدن قرآن محروم نشوم و از آن به بعد وقتی قرآن را باز می‌کنم می‌توانم آن را بخوانم ولی وقتی قرآن را می‌بندم دیگر چیزی نمی‌بینم.
انصاریان با بیان اینکه قرآن تجلی رب است، گفت: تماشای قرآن تماشای خداست و قرآن مجید جمال معنوی رب مهربان عالم است. عنایت داشته باشید که خداوند چه کار عظیمی را به خبرگزاری قرآن سپرده است و انسان بیاید و از قرآن خدا به جهان خبر بدهد. کار شما بسیار با قیمت و با ارزش است. خدایا به حقیقت حضرت مجتبی(ع) ما و نسل آینده ما را تا قیامت اهل قرآن قرار بده. خدایا توفیق فهم قرآن را در حد گنجایش خودمان عنایت بفرما، حشر ما در دنیا و آخرت با قرآن قرار بده و ما را مورد آمرزش کامل خودت قرار بده. 
این محقق اسلامی در پایان گفت: بنده با هر نوشته و مطلب و گزارشی در خصوص خودم مخالف هستم. از زحمات شما در انتشار نشریه رایحه در مورد خودم تشکر می‌کنم، اما اگر می‌دانستم جلوی آن را می‌گرفتم، در شناسنامه حقیقی من چیزی جز «انا عبدک الضعیف الذلیل الحقیر المسکین المستکین» نوشته نشده است.

در انتهای مراسم حسن بیادی، عضو شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور ضمن تشریح برخی از اقدامات سازمان و خبرگزاری گفت: ایکنا امروز به ۲۰ زبان زنده جهان خبر قرآنی تولید می‌کند و وظیفه آن تولید محتوا در خصوص کسانی است که در راستای ارتقا مذهب حقه تشیع فعالیت کرده و ما تشکر می‌کنیم که اجازه دادید این رایحه منتشر شود.

 

انتهای پیام /

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • ایکنا
  • سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع)
  • بازدید استاد انصاریان از خبرگزاری بین‌ المللی قرآن (ایکنا)
  • خبرگزاری بین‌ المللی قرآن و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور
  • همه مدارج متقیان محصول عمل به قرآن است
  • تماشای قرآن تماشای خداست
  • قرآن مجید جمال معنوی رب مهربان عالم است
  • انتشار نشریه رایحه
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    برگزاری مسابقات قرائت قرآن در آلمان
    خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
    جمع‌آوری هزاران نسخه قرآن دارای اشتباه در ...
    تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
    رجب طیب اردوغان: 1400 سال است داغ کربلا در دل داریم
    استاد انصاریان تبیین کردند؛ هدف از خلقت انسان، ...
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    استاد انصاریان: توحید خالص کلید حل همهٔ مشکلات و ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^