فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

اهمیت روزی حلال در دین اسلام

 اهمیت روزی حلال در دین اسلام

تا قدرت حلال خوری دارم هرگز حرام نخواهم خورد و تاکنون هم حرام نخورده ام

روزی حضرت عیسی(ع) به چوپانی برخورد کرد چوپان به عیسی(ع) گفت: من پنج کلمه نصیحت بلدم و به آنها عمل می کنم شما هم پنج موعظه دیگر به من یاد بده.

عیسی(ع) به او گفت: اول تو پنج کلمه ات را بگو تا من هم پنج کلمه دیگر به تو یاد بدهم. چوپان آن پنج موعظه را برای عیسی بن مریم(ع) بیان کرد. موعظه سوم او این بود که تا قدرت حلال خوری دارم هرگز حرام نخواهم خورد و تاکنون هم حرام نخورده ام.

 

عیسی(ع) به چوپان آفرین گفت و فرمود: هر کس تصمیم بگیرد که مال حلال بخورد هیچ گاه مجبور به حرام خوری نخواهد شد زیرا خداوند، بندگانش را مأمور کرده که از راه حلال روزی بخورند و زندگی کنند و اگر زندگی آنها از این راه تأمین نمی شد راه های مباح دیگری هم به روی آنها باز می کرد.

پس هر کس حرام خوری کند خودش این راه را انتخاب کرده و لذاست که بندگان خوب خدا با سرمایه ای اندک به کسب حلال می پردازند و زندگی خود و فرزندانشان را اداره می کنند و افرادی که حرام خوری می کنند همیشه چه در دنیا و چه در آخرت در حال زیانکاری هستند.

 

مال حلال را دزد نمی برد

زمانی که دزد اموال کاروان های تجاری را می زد و کمتر کاروانی سالم به مقصد می رسید تاجر درستکاری به نام حاج صمد بود که با بیشتر تجار معتبر سراسر کشور کار می کرد و مال التجاره اش در طول چند سالی که مشغول تجارت بود به دزدان برخورد نکرد. زمانی مال التجاره بست و با کاروانی حرکت کرد در آن کاروان چند تاجر دیگر هم بودند از حاجی پرسیدند: «چرا تاکنون مال التجاره شما را دزد نبرده؟» حاجی گفت: «چون راضی نمی شوم ریالی از مال کسی را حیف و میل کنم، خمس و زکات مالم را هم می پردازم و در کارم انصاف دارم لذا خداوند نگهدار مال من است.»

 

همراهان حرف او را باور نکردند و به او گفتند:«دزد زدن اتفاقی است و مربوط به حلال و حرام نیست» در حال بحث بودند که کاروان به چشمه آبی رسید و بارها را پایین گذاشتند حاج صمد خوابید رفقایش که دیدند او به خواب رفته نقشه کشیدند که او را بترسانند لذا مال التجاره او را کمی دورتر از چشمه بردند تا زیر شن ها پنهان کنند که وقتی حاجی بیدار شود و ببیند مال التجاره اش نیست از روی شوخی و مزاح به او بگویند دزدها آمدند و تمام اموال مردم را بردند.

 

وقتی همگی جهت پنهان کردن اموال او از آنجا دور شدند اتفاقاً دزدان سر چشمه آمدند و هرچه آنجا بود را ربودند و با خود بردند فقط اموال حاج صمد که زیر شن ها مخفی بود محفوظ ماند.

از این اتفاق همگی شگفت زده شده و به حرف های حاجی ایمان آورده و تصدیق کردند که مال حلال از دستبرد دزد در امان می ماند.

 

اثر مال حلال

حاج مرادخان حسن شاهی گوید: زمانی بود که بیشتر نواحی فارس از جمله مزرعه های قوام الملک به آفت ملخ مبتلا شده و از بین رفته بود به گونه ای که یک خوشه سالم هم نبود به اتفاق قوام الملک و چند نفر دیگر به مزرعه های قوام رفتیم دیدیم همه خوراک ملخ شده به قطعه زمینی رسیدیم که تقریباً وسط مزرعه بود و محصول آن سالم بود حتی یک خوشه اش را هم آفت نزده بود در حالی که محصول زمین های اطراف آن به کلی از بین رفته بود، قوام پرسید اینجا از کیست؟

 

گفتند از فلان پاره دوز است. گفت: می خواهم او را ببینم. پاره دوز را نزد قوام آوردیم از او پرسید چه شده که ملخ همه زراعت ها را خورده جز مال تو را؟ گفت: من مال کسی را نخورده ام که ملخ مال مرا بخورد در ضمن همیشه زکات دارایی ام را هم می پردازم. قوام به او آفرین گفت و از کار پاره دوز در شگفت شد. (راز شادابی، ص254، قضیه59).


سید مهدی میر مسیب


منبع : آفتاب
  • دین اسلام
  • چوپان
  • اهمیت روزی حلال در دین اسلام
  • اهمیت روزی حلال
  • حضرت عیسی(ع)
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    کرامات شگرف
    لباسی برای زینت شما!!
    لطف و محبت به گنهكار
    مسؤوليت عظيم ما در برابر حادثه كربلا
    عبداللَّه بن عبداللَّه‏
    بارگاه مبارك
    صله رحم
    عمر سعد و گندم عراق
    کرامت انسانی در نهضت حسینی
    بعد از شهادت حضرت امام حسین (ع)

    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^