فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 26 مرداد 1396 ساعت 08:07 صبح

استاد انصاریان: خدا آفرینش را با مایه محبت و عشق شروع کرده است/ کینه جای محبت را بگیرد، از چشم خدا می افتید  

استاد انصاریان: خدا آفرینش را با مایه محبت و عشق شروع کرده است/ کینه جای محبت را بگیرد، از چشم خدا می افتید   

قم - دارالعرفان/  محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی به محبت همه موجودات زنده به یکدیگر اشاره کرد و گفت: انسان های  ضعیف‌الایمان، بی‌دین و لائیک، کینه دار هستند، اگر براساس ایمان عاشق هم باشیم، غیبت یکدیگر را نمی‌کنیم، به هم تهمت نمی‌زنیم، ناسزا نمی‌گوییم، برای یکدیگر لقب بد نمی‌گذاریم و در باطن و پنهان کسی تجسس نمی‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در شاه چراغ شیراز، اظهار کرد: پیامبر(ص) همه زندگی خود را بر روی چهار پایه قرار داد، پایهٔ اول، «علمت ان عملی لا یعمله غیری»، هیچ‌کسی به جای من به تکالیف الهیه مکلف نیست و واجباتی - بدنی، مالی، حقوقی - را خدا برعهدهٔ من گذاشته که خودم باید انجام دهم و نمی‌شود به شخص دیگری انتقال دهم؛ به این خاطر، همهٔ عمرم را زحمت کشیدم و تکالیفی که برعهدهٔ من بود را انجام دادم.

وی ادامه داد: در سوره مبارکه توبه پروردگار عالم از مردان مؤمن و زنان با ایمان یاد می‌کند که به تکالیف مطرح در این آیه عمل می‌کردند و تا آخر عمرشان هم ادامه داده‌اند؛ در این ‌زمینه نه تعطیلی به ‌وجود آمد و نه بازنشستگی، چون هم تعطیلی و هم بازنشستگی‌ آن خسارت است.

مردان و زنان مؤمن به تکالیف الهی پیوسته و به موقع عمل می کنند

استاد انصاریان در توضیح اینکه تعطیلی و بازنشستگی مساوی با خسارت است، روایتی را بیان کرد و گفت: مردی در مدینه به خدمت حضرت صادق(ص) آمد و عرض کرد: یابن ‌رسول‌الله! می خواهم به مسافرتی بروم و به‌ نظرم رسید از شما تقاضا کنم تا برایم استخاره کنید؛ امام استخاره کردند و به او فرمودند: خوب نیست. مرد خداحافظی کرد و رفت؛ به استخارهٔ امام ششم گوش نداد و به مسافرت رفت، سه یا چهار ماه بعد برگشت، خدمت حضرت آمد و عرض کرد: یابن ‌رسول‌الله! چند ماه پیش برای من یک استخاره کردید و بد آمد. فرمودند: بله، الآن هم می‌گویم آن استخاره بد است. گفت: یابن ‌رسول‌الله! استخاره کردم که یک سفر تجارتی بروم و شما فرمودید بد است، ولی من به این استخارهٔ شما گوش ندادم و به این سفر رفتم، در این سفر با دادوستدی که انجام دادم، نزدیک ده‌هزار درهم سود کردم، چرا استخاره‌تان بد آمد؟ امام(ع) فرمودند: در این سفر چندماهه که رفتی، یادت می‌آید که یکبار نماز صبحت قضا شد و بلند نشدی در وقتش نماز بخوانی؟ عرض کرد: بله! فرمودند: سود تجارتت  در این سفر حدود ده‌هزار درهم بود؟ عرض کرد: بله! فرمودند: هرچه در کرهٔ زمین است، در راه خدا صدقه بدهی، جبران آن دو رکعت نماز قضا شده را نمی‌کند. این تعطیل یا بازنشستگی است.

وی با بیان اینکه عبادات الهیه زمان دارد، اظهار کرد: مردان مؤمن و زنان اهل ایمان، به تکالیف الهی پیوسته و تا آخر عمرشان عمل می‌کنند، نه اهل تعطیل و روگردانی هستند و نه اهل بازنشستگی و البته علت آن هم همان ایمانشان است. امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: کسانی که شتاب و کوشایی در عبادت الهی دارند، «شُغل من الجنة و النار امامه! ساع سریع نجا»، اهل کوشش هستند و شتاب دارند که تکلیف الهی از دستشان نرود، یقیناً «ساع سریع» یا «ساعی سریع نجا»، اهل نجات هستند.

تمام زنان و مردان اهل ایمان به یکدیگر محبت دارند

وی در تفسیر آیه «والمؤمنون والمؤمنات بعضهم اولیاء بعض»، تمام مردان مؤمن به یکدیگر مهرورز هستند و تمام زنان اهل ایمان به همدیگر محبت دارند، گفت: این آیه بدین معناست که دل مؤمن - مرد مؤمن، زن مؤمنه - به مؤمن دیگر، به زن باایمان دیگر کینه ندارد! کینه آلودگی است و اگر بنا باشد من دلم کینه داشته باشد، کینه را باید به‌طرف کافران، منافقان، مشرکان، دشمنان قسم‌خورده جهت دهم؛ نه به‌طرف مردم مؤمن، نه اینکه زنان اهل ایمان کینه را به‌طرف زنان دیگری جهت دهند که مؤمنه هستند. خدا از مرد و زن مؤمن، دل بی‌کینه و بدون نفرت و پر از محبت به همدیگر خواسته و خدا غیر از این دل را نمی‌خواهد! دلِ سخت، دلِ زمخت، دلِ نفرت‌دار، دلِ کینه‌دار، مورد نفرت پروردگار است.

وی افزود: مردان مؤمن و زنان اهل ایمان که به یکدیگر محبت دارند، از این طریق خودشان را با پروردگار که محبت بی‌نهایت است، با تمام موجودات هستی که از محبت برخوردارند، هماهنگ کرده‌اند؛ یعنی خودشان را در کاروان محبت قرار داده‌اند و این محبت را هیچ‌وقت به کینه و دشمنی تبدیل نمی‌کنند لذا بین مردانی که واقعاً مؤمن هستند و زنانی که واقعاً باایمان هستند، طلاق واقع نمی‌شود.

کینه؛ علت اصلی طلاق

استاد انصاریان علت طلاق را کینه دانست و تصریح کرد: طرفِ مقابل اشتباهی می‌کند که قابل گذشت و چشم‌پوشی است، اما به دل می‌گیرد و این کینه را در دلش پرورش می‌دهد و چیزهای دیگر را هم ضمیمه می‌کند که یا مرد را از خودش می‌برّد یا مرد زن را از خودش می‌برّد و یک کاری را انجام می‌دهد که خدا دوست ندارد. کجای قرآن خدا اعلام کرده که من از طلاق خوشم می‌آید؟ یا پیغمبر(ص) کجا اعلام کرده است؟ یا ائمهٔ طاهرین(ع) کجا اعلام کرده‌اند؟ ما در روایاتمان داریم مبغوض‌ترین برنامه‌ای که حلال اعلام‌شده طلاق است، ولی نباید طلاق صورت بگیرد؛ ایمان اگر باشد، مرد زنش را بندهٔ خدا می‌بیند و زن مردش را بندهٔ خدا می‌بیند، زن و مرد خدا را مراقب خودشان می‌بینند، زن و مرد با اخلاق خدا هماهنگی دارند و از هم گذشت می‌کنند، کم‌توقع هستند، فردای قیامت را درنظر می‌گیرند که اگر طلاقْ بی‌دلیلِ شرعی اتفاق افتاده باشد، محکوم‌اند و سراغ طلاق نمی‌روند.

وی خاطرنشان کرد: پروردگار عالم ذات بی‌نهایتی از محبت است و آفرینش را که شروع کرده، با مایهٔ محبت و عشق شروع کرده است. ما در آیات قرآن و روایات و دعاها می‌بینیم که جهان جلوهٔ رحمت‌الله است و همه‌چیز مِهر خداست و می‌بینید که چقدر بی‌دریغ نسبت به موجودات مهربانی دارد؛ یعنی خودش را می‌سوزاند که موجودات زنده بمانند، خودش را می‌سوزاند که زمین در بهار و تابستان و بخشی از پاییز سرسبز و پرگل و پرنعمت بماند. ماه دائم در حرکت است که در مناطق ساحلی جزرومدّ ایجاد کند و میلیون‌ها درخت را آبیاری نماید.

موجودی در عالم نیست که تسبیح‌گو و ثناگوی خدا نباشد

استاد انصاریان با اشاره به اینکه همه موجودات اهل محبت به یکدیگر هستند، گفت: پروردگار عالم کل موجودات عالم را صاحب شعور معرفی کرده است، حتی یک موجود بی‌شعور نداریم، «ان من شیء الا یسبح بحمده ولکن لا تفقهون تسبیحهم»، موجودی در عالم نیست که تسبیح‌گو و ثناگوی خدا نباشد، ولی شما ثنا و تسبیح آنها را درک نمی‌کنید. اگر شعور نداشتند، چطور خداوند متعال را از عیب‌ونقص تنزیه می‌کردند؟ خداوند می فرماید: تمام موجودات سبحان‌الله و الحمدلله دارند و منبع محبت و لطف هستند، پس شعور دارند.

وی در پاسخ به اینکه در این عالم چه کسانی کینه دار هستند؟ گفت: متأسفانه انسان ضعیف‌الایمان، انسان بی‌دین، انسان لائیک، کینه دار هستند، اما مردم مؤمن که در کاروان محبت هستی هستند، به یکدیگر محبت دارند. وقتی من و شما براساس ایمان عاشق هم باشیم، غیبت یکدیگر را نمی‌کنیم، به هم تهمت نمی‌زنیم، ناسزا نمی‌گوییم، برای یکدیگر لقب بد نمی‌گذاریم و در باطن و پنهان کسی تجسس نمی‌کنیم، همه کارهای عاشق مثبت و درست است. ابن‌سینا می‌ گوید: جایی در عالم سراغ نداریم که مدیون عشق نباشیم، حتی ایشان می‌گوید خدا عاشق خودش است و هیچ جای عالم خالی از عشق و محبت نیست، به جزء دل‌های بیمار، دل‌های منافقان، دل‌های کافران و مشرکان، دل‌های بی‌دینان؛ اما سایر عالم پر از محبت است.

استاد انصاریان به محبت به عنوان برترین ویژگی پیامبر(ص) اشاره و اظهار کرد: قرآن کریم وقتی مسأله برانگیخته شدن چند پیامبر را مطرح می می کند، می فرماید: «و الی مدین اخاهم شعیبا»، شعیب را من به‌عنوان برادر مردم در بین مردم فرستادم. من یک آدم زمختی را به رسالت مبعوث نکردم، آدم تلخی را به پیغمبری انتخاب نکردم، بلکه یک آدمی را برایشان فرستادم که نسبت به تمام بدکاران مدین احساس برادری داشت، «و الی عاد اخاهم صالحا». وقتی هم که می‌خواست حضرت محمد(ص) را مبعوث کند، با این ویژگی فرستاد: «و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین»، مهری به او دادم که بتواند هزینهٔ تمام جهانیان کند.  

کینه جای محبت را بگیرد، از چشم خدا می افتید

استاد انصاریان به محبت سرشار قرآن نیز اشاره و تصریح کرد: قرآن با «بسم الله الرحمن الرحیم» که نشانه محبت است، شروع شده و با «قل اعوذ برب الناس، ملک الناس، اله الناس»، من مدبر، معبود و فرمانروای شما هستم، پایان یافته است؛ شروع و پایان قرآن با رحمت است و اگر بدکاری و دل‌ زمختی توبه کند، پروردگار عالم با رحمت و لطف خود از او استقبال می‌کند.   

استاد انصاریان در پایان تأکید کرد: همگی تا آخر عمر مراقب باشیم دلمان محبت را با کینه جابجا نکند که از چشم خدا می‌افتیم.

انتهای پیام/

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • ذی القعده 1438
  • سخنرانی شب هشتم آستان مقدس حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) شیراز
  • خدا آفرینش را با مایه محبت و عشق شروع کرده است
  • کینه جای محبت را بگیرد
  • از چشم خدا می افتید
  • مردان و زنان مؤمن به تکالیف الهی پیوسته و به موقع عمل می کنند
  • تمام زنان و مردان اهل ایمان به یکدیگر محبت دارند
  • کینه
  • علت اصلی طلاق
  • موجودی در عالم نیست که تسبیح‌گو و ثناگوی خدا نباشد
  • کینه جای محبت را بگیرد، از چشم خدا می افتید
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    قلم الكترونيك؛ ابتكار مخترع سوری برای تسهيل ...
    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    برنامه مراسم احیا در شبهای قدر ماه مبارک رمضان 90( ...
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    تقدیر از استاد حسین انصاریان به عنوان خادم صحیفه ...
    صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
    استاد انصاریان در شهرستان خوی: علما تا جان در بدن ...
    استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
     استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک ...
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^