فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آشنایی با تاریخچه و اهداف عرفان حلقه (کیهانی) 4

آشنایی با تاریخچه و  اهداف عرفان حلقه (کیهانی) 4

تاریخچه عرفان کیهانی

عرفان کیهانی(حلقه) از اویل دهه ۸۰ خورشیدی در ایران بر سر زبانها افتاد و از نیمه دوم این دهه به صورتی جدی در کشور با برگذاری دوره ها و کلاس های آموزشی فعالیت خود را ادامه داد.
بنیان گذار این فرقه فردی است به نام محمد علی طاهری. او کتابهایی درباره این جریان معنویت گرا به رشته تحریر در آورده است که مرجع طرفداران این جریان محسوب می شود. کتاب های، انسان از منظر دیگر، بینش انسان، عرفان کیهانی، انسان و معرفت، موجودات غیر ارگانیک از این دست می باشند.
محمد علی طاهری ادعا می کند که هیچ گاه نزد استادی زانو کسب علم نزده و سوادی نیز ندارد. در عرفان حلقه عنوان شده: یکی از رسالت های ما اعتلای عرفان ایران است. همچنین مؤلف کتاب عرفان کیهانی، پیش گفتار کتابش را تحت عنوان ایران و دنیای عرفان تنظیم نموده که بحث مفصلی در مورد عرفان ایران است. در این مقدمه بیش از ۱۰ بار واژه عرفان ایران تکرار شده است.
با ملاحظه متن کتاب «عرفان کیهانی» این کتاب را پر از مبهم‌گویی و یا خلاف تصریحات قرآنی می‌یابیم. بیشتر اصل‌های این کتاب و بلکه مقدمه آن نیز حرف‌های مبهم دارد. این ابهامات ممکن است این مکتب را برای افراد غیر متخصص در زمینه معارف دینی، بزرگ جلوه داده و آنان را گمراه نماید اما از نگاه کسانی که با اصطلاحات دینی آشنایی دارند یا نویسنده از روی غرض‌ورزی مطالب خود را چنین بیان کرده است و یا ناآشنا به معارف دینی است. اگر چنین کاری از روی غرض‌ورزی باشد که قضاوت آن با خود نویسنده است و اگر از روی ناآشنایی باشد این سؤال جدّی مطرح می‌شود که چرا کسی که نسبت به معارف اسلامی آشنایی کامل ندارد دست به تأسیس یک مکتب عرفانی بزند. آیا در طول تاریخ کم نبوده‌اند کسانی که بر اثر عدم آشنایی کامل به مبانی دین اسلام و ساده انگاشتن دین الهی با تلفیق مطالبی از این و آن و افزودن چند مطلب و اصطلاح دینی، به ایجاد مکاتب و فرقه‌های متعدد دست زده‌اند.



منبع : پایگاه تحلیلی خبری روشنایی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

تجاوز جنسی پذیرفته شده در فرقه های ضاله
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختی
ارتباط با اجنه
آشنایی با تاریخچه و اهداف عرفان حلقه (کیهانی) 4
عرفان های نو ظهور چیست؟
ماهیت کالبد ذهنی در عرفان حلقه
آشنایی با تاریخچه و اهداف عرفان حلقه (کیهانی) 1
درآمدی بر مکاتب نوظهور در ایران
ريشه‌يابي فرقه عرفان حلقه كيهاني در فرقه ريكي ...
اصول و مبانی عرفان حلقه کیهانی

بیشترین بازدید این مجموعه

ارتباط با اجنه
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختی
تجاوز جنسی پذیرفته شده در فرقه های ضاله

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^