فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

رسالت هدایتی حسین (علیه‌السلام)

رسالت هدایتی حسین (علیه‌السلام)


رسالت هدایتی حسين (علیه السلام) در آن دوران تاريك، اقتضا می کرد كه سلطنت شوم امويان را رسوا سازد و سرزمين‌هاى اسلام و مرزهاى قرآن و مصالح اهل قبله را از دست آنان به در آورد تا اسلام و مسلمانان از آن فتنه و تباهى بياسايند؛ تحريف ها را پاك سازد تا روح اسلام، همانند روزگار پيامبر، تجلّى كند.

حسين (علیه السلام) مصمم بود تا واقعيت امويان را نشان دهد و اسلام و سرنوشت اسلام را از چنگ آنان بيرون آورد. بنابر نقل طبری، آن حضرت در نامه‌اى، در پاسخ به نامه‌هاى مردم كوفه، به آنان نوشت چنين فرمود:
«فَلَعَمْرِي مَا الإمَامُ إِلاَّ الْعَامِلُ بِالْكِتَابِ، وَ الاْخِذُ بِالْقِسْطِ، وَ الدَّائِنُ بِالْحَقِّ، وَالْحَابِسُ نَفْسَهُ عَلَى ذَاتِ اللهِ.»
به جان خودم سوگند كه امام بر حق كسى است كه به كتاب خدا عمل كند و راه قسط و عدالت را پيشهٔ خود سازد و از حق پيروى نمايد و وجود خويش را وقف ذات الهى كند.
سخنان حسين (علیه السلام) همه، بيانگر اين رسالت بزرگ هدایتی وى است، چنانكه بنابر نقل طبری، در نخستين خطبهٔ خود در كربلا فرمود: « أَلاَ تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لاَ يُعْمَلُ بِهِ، وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لاَ يُتَنَاهَى عَنْهُ؟ لِيَرْغَبَ الْمُوْمِنُ فِي لِقَاءِ اللهِ مُحِقًّا. فَإِنِّي لاَ أَرَى الْمَوْتَ إِلاَّ سَعَادَةً، وَ لاَ الْحَيَاةَ مَعَ الظَّالِمِينَ إِلاَّ بَرَمًا.»
آيا نمى‌بينيد كه به حق عمل نمى‌شود و از باطل دورى نمى‌شود؟ در اين صورت شايسته است كه مؤمن [با عزّت] لقاى پروردگارش را خواهان شود. من مرگ را جز خوشبختى نمى‌دانم، و زندگى با ستمكاران را، جز به ستوه آمدگى و بدبختى نمى‌بينم.
همچنين آن حضرت در آغاز نهضت خود، پس از ورود به مكّه، در نامه‌اى كه به مردم بصره نوشت و آن را براى سران و بزرگان آنجا فرستاد و طبری روایت کرده است، چنين فرمود:
«وَ أَنـَا أَدْعُوكُمْ إِلَى كِتَابِ اللهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ ـ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ـ فَإِنَّ السُّنَّةَ قَدْ أُمِيتَتْ وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْيِيَتْ، وَ إِنْ تَسْمَعُوا قَوْلِي وَ تُطِيعُوا أَمْرِي أَهْدِكُمْ إِلَى سَبِيلِ الرَّشَادِ.»
من شما را به كتاب خدا و سنّت پيامبر او – که درود خدا بر او و خاندانش باد - دعوت مى‌كنم كه سنّت را ميرانده‌اند و بدعت را زنده كرده‌اند. اگر گفتار مرا بشنويد و پذیرفتاری‌ام کنید ، شما را به راه رشد و سعادت هدايت مى‌كنم.
گفتار و كردار حضرت حسين (علیه السلام)، همه بيانگر نهضتى است بزرگ، براى بيرون‌آوردن سرنوشت اسلام و مسلمانان از چنگ امويان و نشان‌دادن ماهيت پليد آنان و بيان نامشروع بودن حكومت آنان از هر جهت.
خداوند به ما توفیق درک درست نهضت حسینی و گام نهادن به راه حسین (علیه السلام) را عنایت کند.



منبع : کانال مصطفی دلشاد تهرانی
  • کربلا
  • کربلای معلی
  • رسالت هدایتی حسین (علیه‌السلام)
  • رسالت هدایتی
  • حسین (علیه‌السلام)
  • نهضت حسینی
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    امام آسمانی (1)
    قدرت و فرمانروائى مطلقه حق بر ظاهر و باطن هستى‏
    صدقه عامل دفع بلا
    امام سجاد (ع) و روشهای تفسیری
    بی‌تفاوتی مصداق بی‌دینی است
    بركرانه ی صحیفه ی سجادیه
    ملحق شدن راس مطهر امام حسین (ع) به بدن مطهر
    علامه شهید مطهری
    وَ اَمّا حَقّ الْجَارِ فَحِفْظُهُ غَائِباً وَ ...
    پنج درس آموزنده سعادت بخش

    بیشترین بازدید این مجموعه

    آثار اخروی نماز
    كلام اميرالمؤمنين عليه السلام در باب حرص‏
    دعا؛ اسلحه مؤمن‏
    نگاهی به واپسین روزهای عمر امام حسن مجتبی (علیه ...
    برتري امام حسين(ع) بر امامان ديگر
    شما چقدر به عهد خود وفا می کنید؟
    تاثیر صلوات در حسابرسی آخرت!
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    سوره ای از قران جهت عشق و محبت
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^