خیری کن ای فلان و غنیمت شمار عمر زان پیش تر که بانگ برآید فلان نماند (سعدی)چه زیبا سروده است استاد سخن، سعدی، تا این زرق و برق دنیا نه چشم سر را گول بزند و نه چشم دل را پر کند. چه زیبا گفته که چگونه و کی باید برای آن سفر مهیا شد و چه زیبا نصیحت نموده تا ...
بيت و آثار آن
بيت به محل و مركزى گفته مىشود، كه شبانه در آن استقرار مىيابند، و به بيتوته و استراحت يا به عبادت و بندگى مىپردازند. گاهى استعمال اين كلمه بر همه مسجدالحرام و به حرم امن الهى اطلاق مىشود.
مىگويند مراد از بيت در آيه شريفه ...
1. در این زمینه باید گفت که «کفر» اقسام مختلفی دارد، و «شرک» نیز یکی از اقسام آن محسوب میشود. همچنین اینگونه نیست که «کفر» به طور مطلق بخشودنی باشد و آیاتی مانند آیات 137 و 168 سوره نساء وجود دارد که صراحتاً اعلام میکند که کفر نیز ...
امام علی(علیه السلام) میفرماید: «و ارزاق را بر مبناى تنگى و فراخى قسمت نمود، و در این تقسیمبندى عدالت به خرج داد تا هر کس را بخواهد با فراوانى رزق و کمى آن آزمایش کند، و بدین وسیله ثروتمندان و فقرا را از جهت شکر نعمت و تحمل سختى در مجراى ...
انسان در همه امور محتاج خداوند است و برای برآورده شدن حاجت نباید متکی به وسایل و وسایط عادی و ظاهری باشد. هر چه هست از خداست، هر چند خداوند نعمتهای خود را با واسطه به بندگان می رساند.در حدیث قدسی آمده است: خداوند به موسی فرمود: هر چه را که احتیاج ...
امام خمینی فردی جامع بود و در چهار رشته فقه، اصول، فلسفه و عرفان تسلط داشت. در 11 سالگی که من شاگرد امام بودم، ایشان جز فقه و اصول چیز دیگری درس نمیداد و حتی اگر یک سؤال فلسفی یا عرفانی از امام میکردید، جواب نمیدادند. در فقه یا اصول هم، سؤال فقهی و ...
در قرآن، گاهى خداوند كارهایى را به خودش نسبت مى دهد و گاهى همان كار را به دیگرى، مثلاً در مورد گرفتنِ جان انسان، یك جا مى فرماید: «اللّه یتوفّى الانفس» (سوره زمر، آیه 42) خدا، جان مردم را مى گیرد. و در جاى دیگر مى فرماید: «یتوفّاكم ...
تصویری که ما از مرگ نزدیکان به یاد داریم بیشتر شبیه یک خوابیدن آرام و بدون درد سر است. این در حالی است که در پس این آرامش ظاهری و ابدی واقعیت های دردناک و پنهانی وجود دارد که اگر کسی به آن واقف شود به تکاپو در پیدا کردن راه چاره ای برای فرار از آن مهلکه ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج3
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
اين طايفه كه به شدت مورد لطف وعنايت حضرت حق هشتند، از اعتقاد صحيح و متين، و از نيتى پاك و صادقانه و از عمل صالح و اخلاق حسنه و نيكى به ديگران برخوردارند، و در حقيقت ...
ذات حضرت حقيقتى است كه مطلقاً كثرت و تعدد و اجزائى براى او متصور نيست، ذاتى است كه تجزيه به اين جزء و آن جزء و به ذات و اسم و ذات و صفات نمىشود.
در صفت الوهيت يعنى معبود بودن واحد است و كسى شريك او نيست، در ساير صفات هم مانند قدرت، علم، حيات و احد ...
در براهین توحید دو برهان عقلی مطرح شد، برهان صرف الوجود و برهان وحدت و هماهنگی در عالم. یک برهان قرآنی و یک برهان فلسفی دقیق نیز با استفاده از آیه قرآن بیان شد که برهان تمانع بود . یک برهان دیگر که برهان علوی است هم مناسب است مطرح شود، چرا که اصل برهان ...
نخوت و غرور علمی که دامنگیر دانشمندان شـده بـود و فـشارهای پاپ ها و کشیش ها دست بدست هم داده و سبب شد که بعضی از دانشمندان طبیعی به تمام مسائل دیـن بـا نـظر حقارت و کوچکی بنگردند و دیگر حاضر نشوند که نامی از انجیل و تورات برده شود و ...
دو نظریه در تفسیر آیۀ ﴿يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ﴾
در تفسیر ﴿يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا﴾ مفسرین بزرگ شیعه و اهل سنت[1] دو نظر دارند که هیچ یک از این دو نظر منتهی به جبر نمیشود.
نظریه اول:
طبق این نظر ...
توحید نظری به سه شاخه کلی تقسیم می شود: توحید ذاتی، توحید صفاتی و توحید افعالی. توحید یعنی توحید ذاتی و صفاتی در مقاله مراتب توحید بیان شد در این نوشتار توحید افعالی را بررسی می کنیم. توحید در فاعلیتتوحید افعالی شاخه های متعددی دارد مفهومش این است که ...
برخی از افراد گمان می کنند که فقط رضا به قضای الهی محصور به قوانین تشریعی می شود و قوانین تکوینی دیگر چنین نیست. در حالیکه طبق تعلیمات دینی، رضا به قضای الهی در هر دو مورد باید جاری باشد ...قضای الهی، حکم الهی، قضا و قدرانسان ها بر روی زمین به دو دسته ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج2
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
آنچه از آيات و روايات استفاده مىشود اين است كه شفاعتگنندگان در پيشگاه حق عبارتاند از:
1- طاعت و عبادت
2- توبه
3- پيامبر
4- فاطمه زهرا
5- اميرالمؤمنين و ...
اعتقادات و اصول دین، مهمترین بخش مسائل دین است که هر شخصی باید بدون تقلید و در حد توانش به دنبال فهم آنها باشد. رستگاری انسان در گرو اعتقاد به خدا، قیامت، فرشتگان، انبیاء: و کتب الهی است.
قرآن کریم میفرماید:
)یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا ...
آنچه مخلوقات به آن منتفع شده و از خیر آن بهره مند مى شوند، رزق آنان بوده و خداوند هم رازق آن است. این مطلب گذشته از آیاتى كه درباره رزق وارد شده، از آیات دیگرى هم كه خلق و امر و حكم و ملك و مشیت و تدبیر و خیر را مخصوص خداوند دانسته، فهمیده مى ...