طبیعت و ماهیّت انسان و دنیایی که در آن زندگی میکنیم، همراه با سختیها و مشقّات است. زیرا خداوند خلقت انسان را با زحمت و سختی قرار داده است:
{ لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنْسانَ فی کبَدٍ }[1]؛
همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریدیم.
همانگونه که ...
تهذیب نفس
تهذیب در لغت به معنی پاکیزه نمودن است و وقتی به کسی گفته می شود انسان مهذب، یعنی انسانی که اخلاقی پاکیزه دارد.
تهذيب نفس از اوجب واجبات است، لذا اينکه مشهور شده در ميان بعضی که مثلاً میگويند اين امر اخلاقی است و واجب نيست يا حرام نيست و ...
صبر و شکیبایی در قرآن کریم انعکاس گسترده و چشمگیری دارد، بدان حد که یکصد و پنج مرتبه درمصحف شریف از آن نام برده شده است.[1] درحقیقت تنها عمل صبر است که در قرآن دو مرتبه وعده پاداش الهی بدان اختصاص یافته است.[2] خداوند سبحان صابران را به اوصاف کمالی ...
راه رسیدن به بندگی خداخداوند از انسان ها خواسته تا بندگی اختیاری را انتخاب کنند و در چارچوب نظام عدالت الهی عدالت را روا داشته و بدان قیام کنند و حق هر صاحب حقی را عطا کنند و هر چیزی را در جای مناسب آن به کار گیرند که همان عدالت است.
بندگی اختیاری ...
خداوند مومنین را یاری کرد و آرامش را بر دل های آنان نازل کرد: (ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِینَتَهُ عَلى رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُوْمِنِین) خداوند آرامش و اطمینان خویش را بر پیامبرش و بر مومنان نازل کرد.تعبیری که در بیانات رهبری در دیدار با فعالان ...
نفرین؛ موجب دوری از رحمت خدا گردیده و پیامدهای بدی در جامعه و در زندگی فردی افراد خواهد داشت؛چرا که،همان گونه که دعای خیر، در بهبود و پیشروی اوضاع و کارها بسیار مؤثر است، نفرین و دعای بد نیز، بر دگرگونی و آشفتگی اوضاع و ایجاد نابسامانی در امور ...
از آن جا که انسان دائم در حرکت و سير و سلوک است و حرکت او گاهي به سوي بالا و به اصطلاح سير صعودي و گاهي به سوي پايين و سير نزولي است؛ اگر زمام امور يک انسان در دست عقل و شرع باشد، قهراً سيرش صعودي خواهد بود و اگر تابع هوا و هوس باشد يعني زمام امرش به دست ...
قرآنکریم در مورد عمل نیک میفرماید:
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاة لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا([1])؛ «آنکه مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارتر هستید.»
خداوند هدف از مرگ و زندگی را آزمودن نیکی و عمل ...
آدم شدن در نگاه گروهی که می گویند راه زهد را پیشه گرفته اند این گونه است که باید تمام محبوب ها از خانه ی دل بیرون ریخته شوند و خدا تنها در دل آدمی باقی بماند. در این تعریف زاهد می گوید: محبت خانه و مرکب و مال و زن و فرزند را کنار بگذار. اما بدانید این زهد ...
گناه به معنی خلاف است و در اسلام هر کاری که بر خلاف فرمان خدا باشد، گناه است. مخالفت امر خدا، هر اندازه کوچک باشد، چون در پیشگاه عظمت الهی واقع می شود، بزرگ است و صغیر شمرده شدن آن ها نسبت به گناهان دیگری است که کبیره دانسته شده اند.
از این منظر که ...
چه کنیم حالا که ان شاء الله از ماه با برکت رمضان پاک بیرون آمده ایم و ان شاء الله توبه مان پذیرفته شده است، بتوانیم دیگر سمت گناه نرویم؟یکی از معضلاتی که همه ی ما آدم ها درگیرش هستیم گناه است. خیلی ازما هم دوست داریم که دیگر گناه نکنیم اما اراده مان ...
خداوند متعال در قرآنکریم، الگوهایی را برای انسانها معرفی و با عناوین متفاوتی مانند مؤمنین، متقین، صالحین، محسنین (نیکان)، صابرین، موقنین و... از آنها یاد کردهاست. همچنین خداوند متعال، قرآن را مایۀ هدایت سهگروه یعنی محسنین (نیکان)، متقین و ...
در منطق قرآن کریم، شکست و بدبختی در زندگی به ظلمات و خوشبختی و موفقیت به نور تشبیه شده است و تنها سه عامل می تواند انسان را از ظلمت شکست و بدبختی به نورانیت موفقیت و سعادت برساند.شهید مطهری بسیاری از عوامل عقب ماندگی مسلمانان را در کتاب های خود مورد ...
تقوا و زهد از یک ریشه اند و انسان در اوج تقوا به زهد می رسد. تقوا موجب روشنایی چراغ بصیرت و در نتیجه شناخت حقایق عقلی، و زهد موجب تقویت و تداوم روشنایی این چراغ است. هر قدمی که انسان در راه تکامل برمی دارد، شناخت بیشتری از این راه و حقایق هستی پیدا می ...
یکی از کانون هایی که در وجود انسان سرچشمه کارها است تفکر و اندیشه است. فکر سالم محصول و بازده سالم و پاک دارد و فکر آلوده بازده ناسالم و آلوده خواهد داشت.فكر آن باشد كه بگشاید رهى راه آن باشد كه پیش آید شهىگاهی شده است که با اینکه ذهن و فکرمان مشغول ...
معنای عارف
از آنجا که برخي از شارحان نهجالبلاغه بر این اعتقادند که اين خطبه، بيان شرح حال عارفان الهی و تبیین ویژگیها و حيات معنوي آنان است، مناسب است که ابتدا واژه عارف تعریف شود.
عارف، انساني است که تمام حرکات باطني و ظاهري او براساس ...
نفس ما را به نافرمانی دعوت می کند
موضوع نفس (خود) در نهج البلاغه جایگاه ویژه ای دارد. امام علی علیه السّلام از نفس به عنوان یکی از عوامل موثر در گرایش انسان به بدی ها یاد کرده و فرموده اند:«...فانّ النّفس امّارة بالسوء الاّ ما رحم اللّه؛ به درستی که نفس ...
در سال 1294 ه. ق شهر مقدس قم شاهد تولد کودکی سعادتمند بود. پدر او حاج محمد رضا قمینام آن طفل نورانی را «عباس» گذاشت و او را آن گونه که شایسته بود تعلیم و پرورش داد. حاج محمد رضا مردی کاسب بود که مردم او را نیک مردی با تقوا و آشنا به مسائل دینی می ...
دو نیروی خیر و شر در وجود انسان نهاده شد تا آدمی به رسم مختار بودن یکی را برگزیند. همانگونه که هادیان بیرونی انسان را به صراط مستقیم و راه حق دعوت می نمایند هادی درونی هر فرد نیز راه راست و درست را به او می نمایاند.
همانگونه که شیطان در تلاش است تا ...