
محرومين از درگاه حق
يك آيه در سوره آل عمران است كه سه مسأله در آن مطرح است:
يك مسأله اين است كه پروردگار مىفرمايد: او كه رحمت بى نهايت است. رحمت بى نهايت يعنى خدا، چون ما از طريق اهل بيت عليهمالسلام اعتقاد داريم صفات و ذات يكى است. نمىگوييم خدا داراى رحمت است، مىگوييم خود رحمت است، رحمت بى نهايت است. براى اينكه يك آدم در قيامت دچار چه محروميت شكنندهاى است. تمام آسمانها و زمين اگر در معرض اين محروميت قرار بگيرند مقاومت نمىتوانند بكنند، طاقتش را ندارند.
اين رحمت بى نهايت درباره اينها مىفرمايد: اين خودباختگان و خودفروختگان، اين تسليم شدگان به انواع آلودگىها، اينهايى كه زندگى را بى محاسبه و بى در و پيكر گذراندند
« وَلاَ يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ »
هر چه مرا صدا بزنند، من يك كلمه جواب نمىدهم،
« وَلاَ يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَـمَةِ »
و روز قيامت يك بار هم يك نگاه به آنها نخواهد كرد، آن وقت حال چه مىشود؟
ما در دنيا يك شاديمان اين بود كه معشوق يك نيم نگاه به ما انداخت مثل اينكه سر يارى با ما دارد، نگاهش نشان مىداد، نگاه محبت است.
اما يكى هم مىگويد، هر چه التماس كردم يك نگاه به من نكرد.
« وَلاَ يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَـمَةِ »
نمىگويد در دنيا، اگر در دنيا به آدم نگاه نكند، باز آدم هزار تا پناهگاه دارد، به سگى يا خوكى يا كافرى ممكن است پناه ببرد كه يك لقمه بخورد. اما آنجا كه تمام وجود آدم نيازمند به نگاه است، هيچ نگاه نمىكند.
رحمت بى نهايت مىفرمايد:
« وَلاَ يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَـمَةِ »
نگاه نمىكند
« وَ لاَ يُزَكِّيهِمْ »
تسويه حساب هم به ايشان نمىدهد، پروندهاش با كل گناهانش روى دوشش مىماند. به خيلىها قيامت تسويه مىدهد.
امام صادق عليهالسلاممىفرمايد:
پرونده كسى را دستش مىدهد، خودش هم با او حرف مىزند، البته كنار او
صداى خدا را نمىشنود، فقط خود او مىشنود. بنده من، مىخواهم گناهانت را به يادت بياورم، وقتى گناه را به ياد آدم مىآورد، ما كه خيلى از گناهان را يادمان مىرود، درد مىكشيم، خطاب مىرسد من اينها را، يادت مىآورم، نمىخواهم دردت بيايد، مىخواهم بگويم اينها را انجام دادى، حالا مىخواهم تو را ببخشم و خوشحالت كنم، اين معناى يزكيهم است. اما اينها را « وَ لاَ يُزَكِّيهِمْ »، پس براى آنان
« وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ »
عذاب دردناك است.