هنگامی که زنان را طلاق دادید و به پایان مدت عِدّه رسیدند، آنان را [با رجوعکردن] بهصورتی پسندیده نگاه دارید، یا [با سرآمدنِ مدت عِدّه] با خوشرفتاری رهایشان کنید، و [با رجوع به همسرانتان] به قصد آزاررساندن و زیانزدن [و تجاوز به حقوق الهی و انسانی آنان] نگاهشان ندارید، کسی که چنین کند [با در معرض قراردادن خود در برابر عذاب دنیا و آخرت] به خود ستم کرده است، آیات خدا را به مسخره نگیرید، و نعمت خدا را بر خود و آنچه از کتاب و معارف استوار و سودمند بر شما نازل کرده که شما را به آن پند میدهد به خاطر آورده [قلباً مورد توجه قرار دهید]، و خدا را [اطاعت کرده، از محرّماتش] بپرهیزید، و بدانید که خداوند به همهچیز آگاه است (٢٣١) [ای اولیای امور، و خویشانِ زن و شوهر!] چون زنان را طلاق دادید و به پایان عِدّۀ خود رسیدند، آنان را از ازدواج با شوهران [سابقِ] خود درصورتیکه بین خودشان به روشی پسندیده توافق کردند باز مدارید! با این [دستور و حکم]، کسانی از شما که به خدا و روز قیامت مؤمن هستند موعظه میشوند، این [دستورها و احکام] برای شما رشددهندهتر و پاکیزهتر است، خدا [مصالح شما را در همۀ امور] میداند و شما نمیدانید (٢٣٢) مادران باید فرزندان خود را دوسالِ کامل شیر دهند، [البته این دستور] برای کسی [است] که بخواهد دوران شیرخوردنِ کودک را کامل کند [و اگر مایل باشد میتواند از دوسال بکاهد]، تأمین خوراک و پوشاک مادرانِ شیردهنده بهصورت شایسته بر عهدۀ پدر فرزند است، هیچکس بیش از مقدار طاقتش مکلف به کاری نمیشود، نباید مادری بهخاطر فرزندش زیان ببیند، و نه پدری بهخاطر فرزندش دچار ضرر شود [؛ بر عهدۀ پدر است که هزینۀ مادر و کودک را در حد متعارف بپردازد، و بر مادر است که بیش از قدرت مالی شوهر از او درخواست هزینه نکند]، و [چنانچه پدر کودک از دنیا برود] همانند آن، [یعنی هزینه همسر و کودکش] بر عهدۀ وارث است، و اگر پدر و مادر بر پایۀ توافق و مشورتشان بخواهند کودک را [پیش از دوسالِ کامل] از شیر بگیرند گناهی بر آنان نیست، و اگر بخواهید برای فرزندتان دایه بگیرید باکی بر شما نخواهد بود، البته درصورتیکه هزینۀ دایه را بهطور شایسته بپردازید، خدا را [اطاعت کرده، از محرّماتش] بپرهیزید و بدانید مسلّماً خدا به آنچه انجام میدهید بیناست (٢٣٣) « 37 »