قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

فلسفه واقعی زیارت امامان معصوم (ع)و امام زادگان چیست ؟

درک این فلسفه مهم و مفید بستگی به نوع نگرش و کیفیت برداشت انسانها از اینگونه حقایق دراد . اگر کسی نگرشش به مذهب و برداشتش از معارف دین نگرش بدون تفکر و تعمق باشد بدون شک چنین پرسشهای بدون پاسخی برای او مطرح خواهد شد ولی اگر نگرش یک مسلمان به اینگونه حقایق از روی فکر و تعمق و تدبر باشد همانطور که قرآن کریم بیان فرموده یقینا می تواند پاسخ بسیار صحیح و منطقی برای اینگونه مسائل پیدا کند و ما به فلسفه مهم اینگونه امور اشاره می کنیم .
1ـ بدون شک ائمه انبیاء اولیاء الهی هستند که تمام وجودشان را خدمت به دین خدا قرار گرفته است و جان خودشان را برای اعتلاء این دین در طبقی از اخلاص گذاشته و به خدا و پبروان دین تقدیم نموده اند پس هم بر خداوند و هم بر انسانهای مسلمان است که از این خدمت آنها تشکر و سپاسگذاری شود و این تشکر و سپاسگذار را در قالب زیارت و به خدمت آنها رفتن و گنبد و بارگاه آنها را احترام کردن محقق می شود .
2ـ قرآن کریم در آیه ای می فرماید هرکس شعائر الهی را تعظیم نموده و عظمت ببخشید نشانه تقوای قلب او می باشد ( و من یعظم شعائرالله فانها من تقوی القلوب و بدون  شک انجام مراسم ائمه (ع) وزیارت آنها اظهار ارادت به آنها مصداق کامل عظمت دادن به شعائر دینی است .
3ـ بدون شک هر مذهبی و هر دین و ایده ای برای اعلام بقاء خودش یکسری شعائر ماندگار و همیشگی دارد که بقاء این شعائرماندگار و همیشگی دارد که بقاء این شعائر و اعتلاء و آنها دلیل بر موجودیت همان شعائری می داند که دلیل بر بقاء و موجودیت این مذهب است .
4ـ در فرهنگ شیعی ما که توسط همین معصومین و جانشینان بحق پیامبر اکرم (ص) پایه گذاری شده است برای زیارت امامان معصوم اجر و ثوابهای بسیاری بیان گردیده بطوری که برای زیارت حضرت امام رضا (ع) ثوابی معادل ثواب حج و عمره در نظر گرفته شده و پیروان امامان معصوم بنابرهمان اعتقاد و نگرشی که به معارف دینی دارند انجام زیارت را برای درک ثواب های اخروی و معنوی انجام می دهند .
5ـ هر عاقلی ازهر دین و مذهبی بخوبی این حقیقت را میداند  که شخصیت های بزرگ الهی وبشری که خدمت و بالائی را برای بشریت و مرز و بوم ودین و آئین شان انجام داده اند با مرگ طبیعی از دنیا نخواهند رفت و لذا در تمام کشورها و ادیان و مذاهب اینگونه بارگاهها و شعائر موجود است و پیروان آن مذاهب بر طبق سنت و عمارت خودشان به آن شخصیتها احترام و نام آنها را اعتلاء می بخشد و تاکنون احدی از دانشمندان و عقلاء هم بر این روشن اعتراض نکرد بلکه آنرا روشی کاملا پسندیده و معقول می پندارندو اگر انسانی بدور از تعصب  و لجاج در این گونه مراسم و برنامه ها دقت کند و معقولترین و مودب ترین و بهترین روشها را فرهنگ ناب شیعی برای اینگونه امور دارد که همان برنامه زیارت وانجام مراسم عزاداری عمومی می باشد و البته دهها فایده و اثر مثبت دیگر نیر در این برنامه ها موجود است که به زمان دیگری محول می کنیم .  

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه