بهشت که جایگاه دایمى و ابدى اهل تقواست ، و جهنم که محل همیشگى اهل کفر و معصیت است در بسیارى از آیات قرآن و معارف اسلامى بخصوص روایات رسیده از اهل بیت مطرح است .من نیازى به ذکر و توضیح این دو حقیقت نمى بینم ، زیرا اکثر مردم از طریق مجالس مذهبى وصف این دو جایگاه ابدى را شنیده یا در کتابهاى اسلامى خوانده اند .ایمان به بهشت و جهنم ضرورى دین ، و عدم اعتقاد به این دو حقیقت ، مساوى با کفر است .بهشت همراه با انواع نعمت هاى مادى و معنوى ، مزد نیکوکاران و جهنم با انواع عذابهاى ظاهرى و باطنى ، جریمه ى بدکاران است .بهشت و جهنم از مصادیق غیب است ، و بیان کمیت و کیفیت هر دو فقط و فقط به عهده ى وحى است ، و دانش بشرى به درک آن راه ندارد ، به همین خاطر انسان را بدون توجه به وحى ، حق نظر در این دو واقعیت نیست گرچه از نظر علم و دانش در مقام بلندى باشد .خداوند مهربان درباره ى اهل صدق و صداقت و پاکى و درستى مى فرماید : قَالَ اللّهُ هذَا یَوْمُ یَنفَعُ الصَّادِقِینَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الاَْنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا اَبَداً رَضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
خداوند گفت : این قیامت روزى است که صدق صادقان به آنان سود مى دهد ، براى آنان بهشت هایى است که از زیر درختانش نهرها جارى است ، در آن همیشگى و جاوید هستند ، خدا از آنان خشنود است و آنان هم از خداوند خشنودند ، این است رستگارى بزرگ .خداوند قهار درباره ى بدکاران مى فرماید : وَالَّذِینَ کَسَبُوا السَّیِّئَاتِ جَزَاءُ سَیِّئَه بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّهٌ مَا لَهُم مِنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِم کَاَ نَّمَا اُغْشِیَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّیْلِ مَظْلِماً اُولئِکَ اَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ .
و آنان که به کسب بدى ها برخاستند جزاى بدى به مانند همان بدى است ، آنان را خوارى و ذلت فرا گیرد ، نگاهبانى از عذاب خدا نیابند ، گویى چهره ى آنان را قطعه اى از شب تاریک پوشانده ، اهل دوزخند و در آن همیشگى و جاویدند !حضرت باقر (علیه السلام) مى فرمایند : زمانى که قیامت شود خداوند به ندا کننده اى امر مى کند در پیشگاهش فریاد بزند : تهیدستان کجایند ؟ بسیارى از مردم برمى خیزند ، خداوند مى فرماید : اى بندگانم ! پاسخ مى دهند : لبیک اى پروردگار ما . خداوند مى فرماید : من شما را در دنیا به خاطر خوار کردنتان تهیدست نکردم ، براى چنین روزى که به انواع نعمتهایم دست یابید انتخاب کردم ، در میان مردم جستجو کنید ، هرکس به شما خوبى کرده ، خوبى نکرده جز به من ، عملش را از جانب من با بهشت مکافات دهید .امام صادق (علیه السلام) فرمودند : هر مومنى ، مومنى را از چیزى که به آن نیازمند است منع کند ، در حالى که از آنچه نزد خود یا نزد دیگرى است بتواند نیاز او را برطرف کند ، خداوند او را در قیامت با روى سیاه وامى دارد ، در حالى که ازرق چشم است و دو دستش به گردنش بسته ، پس گفته مى شود : این خائنى است که به خدا و رسولش خیانت کرده ، سپس امر مى شود که او را به آتش دراندازند !امیرالمومنین (علیه السلام) از رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت مى کند که آن حضرت فرمودند :یا على ! دروغ گفت کسى که گمان مى کند مرا دوست دارد و دشمن توست . یا على ! زمانى که قیامت برپا شود ندا کننده اى از باطن عرش ندا مى دهد ، عاشقان و شیعیان على (علیه السلام) کجایند ؟ محبان و دوستداران على (علیه السلام) و کسى که على او را دوست دارد کجایند ؟ آنان که در راه خدا دوستى کردند و به هم محبت ورزیدند ، آنان که براى خدا به یکدیگر بذل و بخشش کردند ، آنان که دیگران را در صورتى که خود نیازمند بودند بر خود مقدم کردند ، آنان که زبانشان در روز گرم به خاطر روزه از شدت عطش خشک شد ، آنان که در دل شب به نماز برخاستند در حالى که مردم خواب بودند ، آنان که از خوف خدا گریه کردند کجایند ؟ امروز بر شما خوف و حزنى نیست ، شما رفقاى محمد (صلى الله علیه وآله وسلم) هستید ، چشمتان روشن باد ، شما و همسرانتان خرم و خوش وارد بهشت شوید .بهشت و جهنم که در صدها آیه ى قرآن و بسیارى از روایات مطرح هستند و به فرموده ى امام ششم هم اکنون موجودند ، از مصادیق غیب هستند و ایمان و اعتقاد به آن دو جایگاه نیکوکاران و بدکاران ، آثار و فواید بسیار مهمى در حیات و زندگى انسان دارد ، چرا که طالب بهشت براى رسیدن به بهشت خود را با آراستن به عقاید حقه و اعمال صالحه و اخلاق حسنه آماده مى کند ، و خائف از جهنم خود را از هر گناه و معصیتى که موجب دخول در آن عذاب هولناک است حفظ مى نماید .مطالب مهمى که در رابطه با خدا ، فرشتگان ، برزخ ، قیامت ، حساب ، کتاب ، میزان ، بهشت و جهنم در سطور گذشته ملاحظه کردید دورنمایى از تفسیر و توضیح ( الَّذِینَ یُوْمِنونَ بِالْغَیْبِ بود .تحصیل ایمان به غیب از طریق دقت در آیات قرآن و روایات و اخبار براى هر مرد و زنى میسر است ، و اقدام به تحصیل آن واجب شرعى و عقلى است ، زیرا ایمان به غیب از اصول اصلى و ضرورى دین است و کسى در این زمینه حق تقلید از کسى را ندارد ، چرا که قلب هر انسانى باید از طریق تحقیق در معارف الهیه ، جایگاه ایمان به غیب شود .ایمان به غیب ارزشى والا به انسان مى دهد ، و او را محبوب حق مى نماید ، و دریچه ى نجات در دنیا و آخرت را به روى او مى گشاید و زمینه ى سعادت امروز و فردا را براى او فراهم مى سازد و آدمى را براى عبادت حق و فرمان بردن از پیامبر و امامان آمادگى مى دهد .قرآن مجید در اولین آیات سوره ى بقره پس از مساله ى ایمان به غیب ، نماز و انفاق و باور داشتن قرآن و کتب آسمانى و یقین به آخرت را که از آثار ایمان به غیب است مطرح مى نماید .ایمان به قرآن و کتب نازل شده ى قبل از قرآن که قرآن کریم آنها را تصدیق نموده ، از طریق دقت در آیات قرآن و مطالعه ى تفاسیر محکم و متین ، قابل تحصیل است .قرآن مجید خود را وحى الهى براى هدایت بشر معرفى مى کند که بر قلب مبارک رسول اسلام تجلى کرده و بر زبان حضرتش جارى شده ، و اعلام مى کند : « اگر در من شک دارید به مانند من یا یک سوره به مثل من بیاورید » .اگر آوردن یک سوره به مانند سوره هاى قرآن ، حتى سوره اى مانند سوره ى توحید و سوره ى عصر که بیش از یک خط نیست میسر بود ، تاکنون دشمنان اسلام با این همه دانش و تکنیک گسترده اى که در اختیار دارند این کار را انجام مى دادند ، ولى تا قیامت براى احدى و قومى و ملتى مقابله به مثل با قرآن مجید امکان ندارد . وَاِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْب مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَاْتُوا بِسُورَه مِن مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَکُمْ مِنْ دُونِ اللّهِ اِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ اگر در آنچه که بر بنده ى خود نازل کردیم گرفتار تردید و شک هستید ، پس یک سوره مانند آن را بیاورید ، و در این زمینه بجز خدا از گواهان خود ، یعنى مهم ترین فصحا و بلغا ، دعوت کنید تا شما را کمک دهند ، اگر راستگو هستید !
قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الاِْنسُ وَالْجِنُّ عَلَى اَن یَاْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لاَ یَاْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْض ظَهِیراً
بگو اگر انس و جن براى آوردن مانند قرآن اجتماع کنند به مانندش را نیاورند ، هر چند پشتیبان یکدیگر باشند .با توجه به این دو آیه ى شریفه که باب هرگونه شک و تردید را نسبت به نزول قرآن از جانب خداوند مى بندد ، باور کردن قرآن و ایمان به این کتاب باعظمت و سایر کتابهاى آسمانى که مورد تصدیق قرآن است کار مشکلى نیست .یقین به آخرت هم از طریق توجه و اندیشه در آیات قرآن که آخرت را همراه با دلیل و برهان مطرح مى کند ، برنامه ى ساده و آسانى است .ایمان به غیب و ایمان به قرآن و کتب آسمانى و یقین به آخرت ، از زیباییهاى معنوى است که قلب را زینت مى دهد ، و آن را تبدیل به عرش رحمان و حرم امن الهى مى کند ، و زمینه ى آراسته شدن انسان را به نماز و انفاق که دو حقیقت عملى و اخلاقى است فراهم مى نماید .
برگرفته از کتاب توبه آغوش رحمت