قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

زیارت رسول خدا(ص)

(برگرفته از کتاب دیار عاشقان ج 6)
حق رسول خدا(صلّى اللّه علیه و اله و سلم) بر امت و بلکه بر تمام انسانهاى عصر نبوت تا صبح قیامت حق عظیمى است، که ممکن نیست کسى بتواند به نحو کامل از اداى آن حق برآید!
وجود مقدس او با تحمل انواع مشقات و آزارها و شکنجه هاى بدنى و روحى، تمام توان خود را براى هدایت انسان به سوى کمالات و حقایق بکار گرفت.
جلد دوم دیار عاشقان اختصاص به بیان شخصیت و عظمت رسول خدا(صلّى اللّه علیه و اله و سلم) و قسمتى از فرهنگ آن حضرت داده شده، البته براى معرفت به آن وجود مبارک، و استفاده از تعالیم آن منبع هدایت به آن جلد مراجعه خواهید فرمود.
رسول خدا(صلّى اللّه علیه و اله و سلم) درباره زیارت قبرش مى فرماید: هر کس به حج خانه خدا آید و قبر مرا در مدینه زیارت نکند، روز قیامت از او دورى مى کنم، و هر که به زیارتم آید شفاعتم بر او واجب مى گردد، و هر که شفاعتم بر او واجب شود، بهشت براى او حتمى است.
حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) از جدّ بزرگوارش رسول خدا (صلّى اللّه علیه و اله و سلم) پرسید: اى پدر براى کسى که تو را زیارت کند چه خواهد بود؟ فرمود:پسرم هر که مرا در حال حیات یا پس از مرگ زیارت کند، یا پدرت یا برادرت، یا تورا زیارت نماید، حقى اس بر من که روز قیامت او را زیارت نمایم و از گناهانش او را برهانم و نجات دهم.
وَ اَنْطِقْ بِحَمْدِکَ وَ شُکْرِکَ وَ ذِکْرِکَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَیْکَ لِسَانِی وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِینِکَ قَلْبِی وَ اَعِذْنِی وَ ذُرِّیَّتِی مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ وَ مِنْ شَرِّ السَّامَّهِ وَ الْهَامَّهِ و الْعَامَّهِ وَ اللَّامَّهِ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ شَیْطَان مَرِید وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ سُلْطَان عَنِید وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ مُتْرَف حَفِید وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ ضَعِیف وَ شَدِید وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ شَرِیف وَ وَضِیع وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ صَغِیر وَ کَبِیر وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ قَرِیب وَ بَعِید وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ مَنْ نَصَبَ لِرَسُولِکَ وَ لِاَهْلِ بَیْتِهِ حَرْباً مِنَ الْجِنِّ وَ الْاِنْسِ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ دَابَّه اَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِیَتِهَا اِنَّکَ عَلَى صِرَاط مُسْتَقِیم
«و زبانم را به ستایش و شکر و یاد و ثناى جمیل بر خودت گویا کن،و دلم را براى پذیرفتن هدایت هاى دینت گشاده ساز، و من و فرزندانم را از شیطان رانده شده، و از شر جانوران زهرآگین، و خزندگان زهردار کشنده، و هر جانورى، و چشم زخم و از شرّ هر شیطان سرکشى،و حکومت ستمگرى،و از شرهر کامکار فرمانروائى،و از شرّ هر ناتوان یا نیرومندى، و از شرّ هر عالى مقام و فرومایه اى، و از شرّ هر کوچک و بزرگى، و از شر هر نزدیک و دورى، و از شر هر کس که با رسول تو خاندانش به جنگ برخاسته، چه از جن و چه ازآدمیزادان، و از شر هر جنبده اى که زمامش بدست توست در امان بدار، که تمام نظام آفرینش در مسیر صراط مستقیم مسخر تو است».
مسئله شیطان و شیطان صفتان انسى و جنى بطور بسیار مفصل در تفسیر دعاى هفدهم گذشت، و برنامه هاى مخالفان رسول الهى و اهل بیتش در دعاى چهارم صحیفه با تفسیر و تشریح گسترده به لطف حضرت حق عنوان شد.در اینجا نیاز به تفسیر برنامه هاى شیطان و آنان که با رسول خدا و اهل بیتش به جنگ برخاستند نمى بینم، ولى از شما خوانندگان با کرامت مى خواهم که به شرح دعاى چهارم و هفدهم مراجعه نمائید که با سبکى خاص و مطالبى تازه درباره شیطان و محاربان با رسول خدا و اهل بیت بحث شده است.
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ مَنْ اَرَادَنِی بِسُوء فَاصْرِفْهُ عَنِّی وَ ادْحَرْ عَنِّی مَکْرَهُ وَ ادْرَاْ عَنِّی شَرَّهُ وَ رُدَّ کَیْدَهُ فِی نَحْرِهِ
وَ اجْعَلْ بَیْنَ یَدَیْهِ سُدّاً حَتَّى تُعْمِیَ عَنِّی بَصَرَهُ وَ تُصِمَّ عَنْ ذِکْرِی سَمْعَهُ وَ تُقْفِلَ دُونَ اِخْطَارِی قَلْبَهُ وَ تُخْرِسَ عَنِّی لِسَانَهُ وَ تَقْمَعَ رَاْسَهُ وَ تُذِلَّ عِزَّهُ وَ تَکْسُرَ جَبَرُوتَهُ وَ تُذِلَّ رَقَبَتَهُ وَ تَفْسَخَ کِبْرَهُ وَ تُوْمِنَنِی مِنْ جَمِیعِ ضَرِّهِ وَ شَرِّهِ وَ غَمْزِهِ وَ هَمْزِهِ وَ لَمْزِهِ وَ حدِهِ وَ عَدَاوَتِهِ وَ حَبَائِلِهِ وَ مَصَایِدِهِ وَ رَجِلِهِ وَ خَیْلِهِ اِنَّکَ عَزِیزٌ قَدِیرٌ
«بارالها بر محّمد و آل محّمد درود فرست،و هر کس که درباره ام اندیشه بدى کند، شرش را از من بگردان، و حیله اش را از من دور کن، و ضربه و ضررش را از من دورساز، و تیر دشمنیش را به گلوى خودش بازگردان، وسدّى در برابرش برپا کن که چشمش را از من کور، و گوشش را از یاد من کر سازى،و بر قلبش هنگام یادم قفل بندى، و زبانش را از گفتگو درباره من لال کنى، و او را سرکوب نموده، عزتش را به ذلت مبدل سازى، و جبروتش را درهم شکنى، و طوق خوارى بر گردنش نهى، و بزرگ بینى اش را از هم بپاشى، و از تمام ضرر و شر و عیبجوئى و کنیه و دشمنى و دامها وبندها و پیادگان و سواران اومرا ایمن نمائى، زیرا که عزت و توانائى بى نهایت در بى نهایت از توست».
آنچه در فرازهاى ملکوتى آخر دعا ذکر شده در رابطه با شیطان و شیطان صفتان و دشمنان خدا و انبیا و امامان و انسانیت است، که جز قدرت حق و عنایت او قدرت و عنایتى نمى تواند این همه شر و فتنه و حیله را از سر انسان بگرداند، به این خاطر حضرت سجاد علیه السلام گرداندن این همه ضرر را از حیات انسان از خداوند قاهر و غالب مى طلبد.
خداوندا آن که تو را خواست، و دل به تو بست، و از عشق تو سرشار شد، و به دنبال وصلت برآمد، و به خواسته هایت گردن نهاد، و به انبیائت اقتدا کرد و به اطاعت از امامان راه سپرد، و در تمام گرفتاریها به تو پناه آورد، و از شر هم ذى شرى از تو امان خواست، او را پذیرفتى، و امانش دادى و دلش را شاد کردى، و دردش را به دوا رساندى، و خیر دنیا و آخرت را نصیبش فرمودى.
جان فشاندم وصل جانان یافتم *** جان چو دادم بهتر از جان یافتم
هر شبى صدبار خونم ریخت هجر *** تا که روزى وصل جانان یافتم
روزگارى با گدایى ساختم *** تا رهى بر گنج سلطان یافتم
هر طرف سرگشته بودن چون نسیم *** تا رهى سوى گلستان یافتم
قصه یوسف زمن بشنو که من *** عیش ها در چاه و زندان یافتم
ذره بودم تا که بر من عشق تافت *** ذره را مهر درخشان یافتم
تا که رخشان گوهرم کرد آفتاب *** خویش را بر تاج خاقان یافتم
ملک دل پرداختم از غیر دوست *** تا زشاه عشق فرمان یافتم
رفت سامان از کف آن روزى که من *** از سر زلف توسامان یافتم
از زوال خود نیندیشم چو ماه *** تا کمال خود به نقصان یافتم
خون پى لعل بدخشان کى خورم *** من که در دل صد بدخشان یافتم
تا هما بستم دل اندر زلف دوست *** روزگار خود پریشان یافتم 
پایگاه استاد حسین انصاریان

منبع: کتاب دیار عاشقان ج 6

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه