قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

فرهنگ مهرورزی

انصاریان، حسین، قم، انتشارات دارالعرفان، چاپ سوم، 1386، 536 صفحه، وزيري.
پژوهشی است درباره مؤلفه های مهرورزی و مهر و محبت از دیدگاه آیات و روایات و سیره اولیای الهی. در این نوشتار تلاش شده است با توجه به زوایای مختلف حیات انسانی، ارزش مهر و مهرورزی در اسلام تبيين شده تا شیوه نگرش انسان به حیات مادی و معنوی از طریق دریچه مهر و عطوفت تنظیم گردد. نویسنده با تحقیق در متون اسلامی به زوایای مختلف مهرورزی درآموزه های قرآن و سنت پرداخته و اهمیت و جایگاه مهرورزی، عوامل مهرورزی، مهرورزی حق تعالی نسبت به بندگان، مهرورزی در سیره انبیاء و ائمه(ع)  وآثار شگفت انگیز مهرورزی در قیامت را بررسی نموده است. نویسنده نخست توجه ویژه اسلام به مهرورزی اشاره کرده و مهرورزی و محبت را نتیجه معرفت دانسته و این مسأله را امری فراگیر در عالم هستی توصیف کرده است. آنگاه به عوامل مهرورزی و کانون ها و زمینه های ظهور مهر و محبت در انسان ها اشاره کرده و یاد خدا، عمل صالح، همدمان پاک، معارف و اخلاق، فقه اهل بیت(ع)، نماز و مسجد را زمینه ساز و کانون مهرورزی خوانده است. وی در ادامه به جلوه های مهرورزی خدا پرداخته و ضمن بررسی آثار رحمت خدا، قران را منبع عظیم مهر و رحمت الهی بر شمرده است.
در بخش بعدی کتاب به جلوه هایی از مهرورزی انبیاء و اهل بیت(ع) اشاره نموده و پیامبراسلام(ص) را سرچشمه مهر و محبت معرفی می نماید و گوشه هایی از مهرورزی  حضرت عیسی(ع)، موسی(ع)، ابراهیم(ع) و اهل بیت(ع) حتی نسبت به مخالفان و دشمنان خویش را به تصویر می کشد. در بخش دیگری از کتاب نگارنده خدا و اهل بیت(ع) را معشوق واقعی و مثبت خوانده و برای چنین عشق و محبتی ارزشی فوق العاده قایل شده و آثار مهرورزی به اهل بیت (ع) را بررسی می نماید و چندین روایت و داستان در زمینه نشانه های اولیای الهی و مهرورزی آنان نقل نموده و آن ها را شرح می نماید. در ادامه نگارنده به آثار شگفت انگیز محبت راستین نسبت به دیگران پرداخته و حکایاتی پندآموز در این زمینه نقل می نماید و قیامت را چشم اندازی بی پایان از مهرورزی انسان ها در دنیا ارزیابی کرده و مهرورزی خداوند به بهشتیان و بی مهری او نسبت به جهنمیان را توصیف می کند. در بخش پایانی کتاب تحت عنوان مهرورزی به جانواران تأثیر مهر و محبت انسان به حیوانات را بررسی نموده و حکایاتی در این زمینه نقل می نماید. وی دین اسلام را دینی می داند که حتی مهرورزی به جانوران نیز در دستور کار تمدن اسلامی است و برای آن جایگاه مهمی در نظر گرفته شده است.

 


منبع : روابط عمومی و امور بین الملل مرکز علمی تحقییقاتی دارالعرفان الشیعی
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه