قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

سیره حضرت زهرا (س)؛ پاسخ‌گوی نیازهای جامعه‌ امام عصر(عج)

فاطمه اسوه‌ی عهد و عصر خاصى نیست ما هم‌چنان از چشمه‌ی جوشان او مى نوشیم و بعد از ما نیز نسل‌هاى آینده بر کناره‌ی این چشمه زانو خواهند زد شاید از این روست که امام زمان(عج)، فاطمه(س) را اسوه‌ی خویش مى خواند؛ زیرا نیازها و مسایل جامعه‌ی امام عصر(عج) را سیره و سلوک فاطمه(س) پاسخ مى دهد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، فقه در کنار کلام. تفسیر و حدیث، کوشیده است وظیفه خویش را نسبت به «کوثر» آفرینش ادا کند. راه حق‌شناسى از او را ارائه دهد، بخشى از افتخار طرح این الگوى بزرگ بشریت را بر دوش کشد و سیماى او را در آینه‌ی خود منعکس سازد.
بررسى برخى از احکام فقهى مربوط به فاطمه(س) نشان مى دهد که این احکام در شمار پرسابقه ترین احکام فقهى قرار داشته اند به عنوان مثال نماز حضرت زهرا(س) تا آنجا در صدر اسلام شهرت داشت که اهل کوفه به این نام آن را مى شناختند و یا زیارت آن حضرت(ع) آنگونه که صاحب جواهر مى گوید از ضروریات مذهب بلکه از ضروریات دین به شمار مى رود.


1 - آگاهى و شناخت نسبت به فاطمه(س)
آن‌که بر قله‌ی شناخت فاطمه(س) مى ایستد و پهن‌دشت اختلاف‌هاى مسلمین را نظاره مى کند، حق را به درستى از باطل تشخیص مى دهد.
کسى که به سرزمین شناخت فاطمه(س) سفر کند، درخت اندیشه اش به بار اسلام شناسى مى نشیند، زمینه هاى بحثى که خورشید شناخت فاطمه(س) بر آن‌ها بتابد روشنایى و وضوح مى یابد امامت این نابترین اندیشه کلامى با شناختن سیره‌ی فاطمه(س) شناخته مى شود. تاریخ، کژی‌ها و درستى هاى آن با تاریخ فاطمه(س) دانسته مى شود و ... ولى دریغا که بسیارى در نیم‌کره‌ی تاریک جهل و دور از نور فاطمه(س) رحل اقامت افکنده اند و از مزایاى شناخت او در همه زمینه ها بى بهره مانده اند، شناختن فاطمه(س) و غور در این شناخت یک ضرورت است و وظیفه.
امام صادق(ع) در بیان جایگاه شناخت او فرمود: «کسى که فاطمه را بدرستى بشناسد «شب قدر» را درک کرده است.»


2 - اسوه پذیرى از فاطمه(س)
فاطمه اسوه‌ی همه است، اسوه‌ی عهد و عصر خاصى نیست. هر چه زمان ما را از عصر او دورتر کند، بیشتر به او نیازمند خواهیم شد. ما هم‌چنان از چشمه‌ی جوشان او مى نوشیم بعد از ما نیز نسل‌هاى آینده بر کناره‌ی این چشمه زانو خواهند زد. شاید از این روست که امام زمان(عج) همان نجات‌دهنده‌ی بشر در آخرالزمان فاطمه(س) را اسوه‌ی خویش مى خواند؛ زیرا نیازها و مسایل جامعه‌ی امام عصر(عج) را سیره و سلوک فاطمه(س) پاسخ مى دهد «وفى ابنه رسول الله(ص) لى اسوه حسنه »
چشم هاى جوینده‌ی ما باید زندگى او را سراپا به نظاره بنشیند، چه آن‌که سیره‌ی این هدیه بزرگ خدا مشعلى است که ما را از شب هاى جهل و گودال‌هاى انحراف رهایى مى بخشد. فقیهان مستند برخى از فتاوى خود را فعل فاطمه(س) و تاسى به آن حضرت(ع) قرار داده اند. به عنوان نمونه صاحب جواهر زیارت قبور در شنبه و پنج‌شنبه را بر پایه‌ی تاسى به فاطمه(س) مستحب موکد مى شمرد.

 
پایگاه استاد حسین انصاریان

منبع: خبرگزاری ایکنا
 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه