براي تقويت حافظه مطالبي را متذكر مي شويم:
1ـ موضوع يادگيري و حفظ كردني بايد معنادار و قابل فهم باشد. هر قدر موضوع يادگيري معنا و مفهوم روشن تري داشته باشد، راحت تر و سريع تر مطالب به خاطر سپرده مي شود. براي حفظ مطالبي كه نامفهوم است، تكرار تمرين و زمان بيشتري لازم است.
2ـ خوشايندي موضوع يادگيري: هر قدر علاقه و شوق انسان به مطلبي بيشتر باشد، راحتتر مي توان آن را به حافظه سپرد.
3ـ تكرار و كاربرد آموخته ها. بايد سعي كنيد آن چه را كه فهميده يا حفظ كر[دهايد، در ذهنتان تكرار كنيد و آن ها را به كار بنديد.
4ـ تمركز و دقت به هنگام مطالعه. تمركز ذهني و دقت كافي نقش اساسي در حفظ كردن مطالب دارد. مطالعة كتاب هاي درسي و غير درسي با اكراه و بي ميلي و در حالت خواب آلودگي و بي حوصلگي، زمينة به يادسپاري مطالب را فراهم نمي سازد. زماني كه انسان مطالبي را بدون انگيزه و بدون دقت كافي مطالعه كند، ميل يادگيري و به خاطر سپاري به حداقل ممكن مي رسد.
اگر دانش آموز هنگام مطالعه به تلويزيون نگاه كند يا با ديگري حرف بزند، نميتواند پيدا كند. بنابراين بايد از كارهايي كه دقّت و تمركز ذهن را كم مي كند، خودداري كنيد.
5ـ برقراري ارتباط منطقي بين آموخته ها. هرچه ارتباط منطقي و ربط داشته هاي قبلي با دانسته هاي بعدي بيشتر باشد، در به ياد سپاري و حفظ كمك مؤثري خواهد كرد. گسسته بودن مطالب و آموخته ها از يكديگر به مرور زمان باعث فراموشي ميشود.
6ـ ايجاد انگيزه در يادگيري:
گاهي آگاهي انسان از فوايد، آثار، نتايج، بازدهي و كاربد عملي مطالب، ايجاد انگيزه در يادگيري و حفظ مطالب مي كند كه كمك مؤثري به حافظه خواهد بود.
7ـ تكرار مطالب براي ديگران: مي توانيد با تمرين و تكرار مطالب و يا حتي ياد دادن به همكلاسي هاي خود و .... موجب يادگيري بهتر براي خود شويد.
8ـ استمداد و ياري خواستن از خداوند، مثلاً خواندن دعاي مطالعه قبل از شروع به مطالعه.
با اضافه شدن سن و تداخل معلومات ذهني، قدرت حافظه كمتر مي شود و اين طبيعي است و نبايد از بابت آن نگران باشيد.
ثانياً نبايد خودتان را با خواهرتان مقايسه كنيد، زيرا تمامي افراد يكسان نيستند.
با توجه به اين كه درستان خوب است و نمره هاي خوبي مي گيريد، نبايد هيچگونه نگراني به خود راه دهيد. با جديت و اعتماد به نفس درستان را بخوانيد و از خداوند متعال كمك بگيريد. آيندة خوبي در انتظار شما است.
منبع : پاسخگو