کینه ورزى ، کینه توزى و دشمنى با مردم بدون علت شرعى ، ممنوع و حرام است .کینه ورز و کینه توز براى فرو نشاندن آتش کینه مجبور است آلوده به ستم و ظلم و گرفتار بعضى از معاصى و گناهان شود .کینه ورز و کینه توز از رحمت آوردن به مردم و مهربانى به همگان برکنار
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ غرر الحکم : 303 ، آثار اخرى للغضب ، حدیث 6898 ; مستدرک الوسائل : 12 / 12 ، باب 53 ، حدیث 13376 .
2 ـ کافى : 2 / 110 ، باب کظم الغیظ ، حدیث 7 ; بحار الانوار : 68 / 410 ، باب 93 ، حدیث 24 .
3 ـ کافى : 2 / 303 ، باب الغضب ، حدیث 3 ; خصال : 1 / 7 ، حدیث 22 ; بحار الانوار : 70 / 266 ، باب 132 ، حدیث 17 .
است ، و به همین خاطر بر اساس آیات قرآن و روایات از رحمت و لطف حق در دنیا و آخرت محروم است .على (علیه السلام) مى فرمایند :اَلْحِقْدُ الاْمُ الْعُیوبِ(1) .کینه پست ترین عیب هاست.و در کلامى دیگر فرموده اند :اَلْحِقْدُ مِنْ طَبایِعِ الاَْشْرارِ(2) .کینه از سرشت مردم شریر است.و در سخنى دیگر اعلام نموده :اَلْحِقْدُ نارٌ کامِنَهٌ ، لاَ یُطْفیها اِلاّ مَوْتٌ اَوْ ظَفَرٌ(3) .کینه آتشى پنهان است که آن را جز مرگ یا پیروزى بر طرف مقابل خاموش نمى کند.امام على (علیه السلام) فرمودند :اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَیْرِکَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِکَ(4) .شر و فتنه را از سینه ى دیگرى با درآوردنش از سینه ى خودت ریشه کن کُن.امام در سخنى دیگر فرمودند :
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ غرر الحکم : 299 ، ذم الحقد ، حدیث 6763 .
2 ـ غرر الحکم : 299 ، ذم الحقد ، حدیث 6767 .
3 ـ غرر الحکم : 299 ، ذم الحقد ، حدیث 6766 .
4 ـ نهج البلاغه : 801 ، حکمت 178 ; غرر الحکم : 106 ، فى النهى عن الشر ، حدیث 1911 .
سَبَبُ الْفِتَنِ الْحِقْدُ(1) .علت فتنه ها کینه است.و در کلامى دیگر فرمودند :مَنِ اطَّرَحَ الْحِقْدَ اسْتَراحَ قَلْبُهُ وَلبُّهُ(2) .کسى که کینه را کنار انداخت قلب و مغزش استراحت کرد.
و در بیانى فرمودند :لَیْسَ لِحَقُود اِخْوَهٌ(3) .براى کینه توز برادرانى نیست.در دعاى ندبه مى خوانیم که پس از وفات رسول عزیز اسلام تمام بلاهایى که از جانب مردم به اهل بیتش رسید ، و همه ى فتنه هایى که ایجاد شد ، و انحرافاتى که در دین و حیات مردم به وجود آمد ، و جبرانش تا قیامت محال است ، معلول حقد و کینه ى فتنه گران و حسودان بوده .