قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

ايمان مؤمنين، در طول ايمان انبيا

اين حال، باور و اعتماد شما يقيناً در طول- نمى گويم در عرض؛ چون نمى شود گفت در عرض- اعتماد و اطمينان همه انبياء و ائمه طاهرين عليهم السلام به پروردگار عالم است. «ءَامَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبّهِ»  دارد از باطن پيغمبر صلى الله عليه و آله خبر مى دهد. مى فرمايد: پيغمبر من تمام آياتى را كه در قرآن به او نازل كرديم باور كرد، مطمئن شد و اعتماد كرد.  «وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَانُفَرّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مّن رُّسُلِهِ»  بعد از پيامبر صلى الله عليه و آله؛ چون مؤمنان به آيات خدا اعتماد و اطمينان دارند، كه وحى از طرف خداست، اعلام كردند:  «وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ»  خدايا! آيات تو را شنيديم، باور كرديم و به كار گرفتيم؛ چون اگر كسى اعتماد نكند، به كار نمى گيرد. اگر چه بگويد: بله، خدا و پيغمبر صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام فرموده اند اما باوركرده ها و اطمينان كرده ها مى گويند: ما شنيديم و به كار گرفتيم: «وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ ءَامَنَ بِاللَّهِ» اين آيه شما را مى گويد. شمايى كه اعتماد كرديد و روزه گرفتيد، جهاد رفتيد و به حجّ مشرف شديد، ربا نخورديد، غصب نكرديد و رشوه نگرفتيد.اين ها محصول اعتماد است كه مولاى من، حقّ است و حرف او نيز حق، پس بر من تكليف است كه به اين حق عمل كنم.
  پاداش تلاش پاكان
آن گاه ببينيد خداوند مهربان، پاداش حالات و اعمال پاك شما را در اين آيات سوره انفال، سند ملكى داده است؛ نمى گويد: بعداً مى خواهم پاداش بدهم، بلكه اكنون آن پاداش ثابت، موجود و ملك شماست. فقط بين شما و اين پاداش، پرده دنيا و آخرت كشيده است. وقتى اين پرده كنار برود و شما را به عالم بعد منتقل كنند. حضرت موسى بن جعفر عليهما السلام مى فرمايند: از لحظه اول انتقال، وارد ملك خود مى شويد. نه اين كه شما را در بيابان، كوير در برزخ، آتش، تنهايى و ظلمت ببرند، بلكه به محض اين كه پرده را كنار زدند و گفتند: وارد شو، شما وارد ملك خود مى شويد.


منبع : مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه