قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

حكمرانان بر ساختمان وجود

اهل تسنن نقل مى كنند: ابن عباس مى گويد: من در سال شصت و يك هجرى در مسجد الحرام طواف مى كردم، گوينده را نديدم، فقط صدايش را شنيدم، كه داشت مى گفت: هر كس مى خواهد با پروردگار بيعت كند، با حسين بن على عليهما السلام بيعت كند. اين حدّ و مقام انسانيت است كه در فرش زندگى كند، اما عرشى باشد. اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمايد: بدن هاى اين طايفه روى زمين است، ولى خودشان در اعلا عليين قرار دارند و از نزد خدا بر بدن حكمرانى مى كنند. اما آن طور كه قرآن مى فرمايد: عده اى دو حكمران بر بدنشان حاكم است: حاكم اول شكم است و حاكم دوم شهوت. كجا مى فرمايد؟ در اوائل سوره مباركه محمد صلى الله عليه و آله: «الَّذِينَ كَفَرُواْ يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ»
شهوت و شكم، چگونه؟ اين شهوت و شكم را كه پروردگار خودش به ما عنايت كرده است. يعنى هر وقت كسى به طرف شكم و شهوت برود، به سمت سقوط مى رود؟ يعنى انبيا و اوليا گاهى در سقوط و گاهى در صعود بودند؟ يعنى پاكان عالم گاهى در سقوط بودند و گاهى در عروج؟ نه. انبيا شكم و شهوت داشتند، اما هر دوى اين ها براى آنان ابزار عروج بود. به شكم و شهوت جواب مى دادند، ولى جوابى هماهنگ با خدا. وقتى هفت سال در كاخ مصر مى بيند جواب دادن به زن مصرى هماهنگ با خدا نيست، جواب نمى دهد. با همين جواب ندادن دارد بالا مى رود، روزى كه هماهنگ با خدا مى خواهد جواب دهد، با همان جواب دادن نيز بالا مى رود. ازدواج و شهوترانى مى كند، ولى مى گويد: مولاى من به من گفته است ازدواج كن و در چارچوب اين ازدواج مشروع شهوترانى كن، مى گويم: چشم. با همين شكم و شهوت چه توليد كردند؟ بالاخره ماده و مصالح اوليه ساختمان انسان از خاك است. خاك وارد نبات و گوشت حيوان حلال گوشت شده، غذا و نطفه مى شود و سرانجام انسان ساخته مى شود. امثال حضرت ابراهيم عليه السلام مى خورند، شهوت را مصرف مى كنند، محصول آن مانند حضرت اسماعيل و اسحاق عليهما السلام مى شود. اين كار كه بالاترين عروج به سوى پروردگار است: «وَ الْبقِيتُ الصلِحتُ خَيْرٌ عِندَ رَبّكَ ثَوَابًا وَ خَيْرٌ أَمَلًا»  چه باقيات و صالحاتى از حضرت اسماعيل عليه السلام بالاتر كه از نسل او رسول خدا صلى الله عليه و آله، دوازده امام عليهم السلام، حضرت فاطمه زهرا عليها السلام، ميليون ها عارف، اولياى خدا، مفسر و مرجع تقليد به وجود آمد؟
چه باقيات الصالحاتى از اسحاق بالاتر كه از نسل او دو پيغمبر اولوالعزم مانند حضرت موسى و عيسى عليهما السلام به دنيا آمده است؟ اين در ظاهر نتيجه شهوت و شكم است، اما اينجا صحبت از سقوط نيست، بلكه شكم و شهوت نردبان عروج، صعود و رفتن به سوى پروردگار مهربان عالم هستند.


منبع : مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه