قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

بشارت خداوند به مومنین 1

در آیه بیست و پنجم سوره بقره چند مساله محوری مورد توجه قرار گرفته و به عبارت دیگر چند مساله اساسی و اصولی مطرح است .
قرآن کریم می فرماید : « وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ »سوره بقره-25
یکی از مسائل محوری در آیه شریفه ، مساله بشارت است ؛ که ما در بشارت سه عنصر اساسی داریم .
یکی مبشُر است ؛ یعنی چه کسی بشارت می دهد . یکی مبشُر است ؛یعنی به چه کسی دارند بشارت می دهند و یکی هم به چه مطلبی دارند بشارت می دهند . « مبشر » در این آیه شریفه وجود مبارک حضرت حق است . واسطه و مورد خطاب این بشارت پیغمبر عظیم الشان اسلام است که از جانب پروردگار عالم بشارت می دهد .
مبشر از همه مخلوقات و ممکنات مستغنی و بی نیاز است . بنابراین در بشارت او کمترین شبهه ای نیست و جز یقین و حق و حقیقت چیز دیگری موج نمی زند. با بشارت نمی خواهد فریب بدهد چون بی نیاز است . در بشارتش نمی خواهد دروغ بگوید چون بی نیاز است . و نیز نمی خواهد بشارت را عامل تحریک قرار بدهد و از «مبشربه » او خبری نباشد . از این رو کریمانه عالمانه ، حکیمانه و با قدرت بر تحقیق موضوع بشارت ، چنین بشارتی را به مومنین می دهد ، که با وعده الهی ، وعده صدق است ؛ چنانکه در قرآن کریم می فرماید : ( ان الله لا يخلف الله الميعاد) زمر آیه 20 بنابراين اضطراب در کنار بشارت او يک آلت شيطاني است ؛ شک در کنار بشارت او يک حالت شيطاني است و نیزتزلزل قلبي در کنار بشارت او يک حالت کفر است .
اگر در اين زمينه - نعوذ بالله - اضطرار و شک و دغدغه‌اي نسبت به بشارتش در قلب انسان بيايد ، به اینکه
وعده الهی محقق می شود یا نه،قطعی است یا نه و یا اینکه ما به این بشارت رسانده می شویم یا خیز ؟ همه اینها باطل است و از جمله خیالات سخیف و شیطانی است .
او بی نیاز از همه ممکنات است و بشارتش هیچ علتی جز ارزش دادن به زحمات مبشر نیست ؛ یعنی خداوند با این آیه شریفه می خواهد بگوید : من در دعوت به عبادت ، شما را به بیگاری نگرفتم که مثلاشصت سال در دنيا قدم برداريد ، زحمت بکشيد ، اخلاص بورزيد ، در گردونه عبادت عبد و خدمت به خلق قرار بگيريد و بعد هم من هيچ عکس العملي نسبت به زحماتتان که با دعوت خودم انجام گرفته نداشته باشم!
وعدۀ من حقيقي است اين بشارت من حتمي است. و اما به چه کسي بشارت مي‌دهد به این بشارت حضرت حق به چه کسانی تعلق می گیرد . 


منبع : مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه