قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
تاریخ انتشار : 7 آبان 1390 ساعت 1:45 بعد از ظهر

تکلیف حجاج در تفاوت روز اول ذی الحجه در ایران و عربستان

 

 

عضو ستاد ترویج احکام با اشاره به تفاوت روز اول ذی‌الحجه در ایران و عربستان گفت: به فتوای همه فقها، وقتی یقین به خلاف واقع بودن رویت هلال ماه نیست، حجاج می‌توانند براساس رویت هلالی که در کشور عربستان اعلام می‌شود عمل کنند.

 

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ  عضو ستاد ترویج احکام با اشاره به فرا رسیدن ماه ذی‌الحجه و حضور حجاج برای طواف خانه خدا، طواف با طهارت، غسل و وضوی صحیح را سبب درستی حج دانست.

وی در ادامه به تفاوت روز اول ذی‌الحجه در ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: به فتوای همه فقها، وقتی یقین به خلاف واقع بودن رویت هلال ماه نیست، حجاج می‌توانند براساس رویت هلالی که در کشور عربستان اعلام می‌شود عمل کنند.

 حج عملی است که اگر جایی از آن دچار مشکل شود، گاهی تا آخر عمر ایجاد مشکل می‌کند، گفت: مهم‌ترین و حساس‌ترین احکام مربوط به حج بحث طواف نساء است.

 اگر فردی که ازدواج کرده طواف و نماز طواف نساء را به درستی انجام ندهد و بعدها بخواهد روابط جنسی‌اش را ادامه دهد و یا کسی که مجرد است بخواهد ازدواج کند، دچار مشکل می‌شود.

 داشتن وسواس در نماز نساء صحیح نیست؛ به همین اندازه که در طواف نساء و نماز طواف نساء دقت شود، قرائت حمد و سوره صحیح باشد و حتما در جای صحیح آن خوانده شود کفایت می‌کند.

 مسأله طواف از اهمیت بالایی برخوردار است و بیشترین مسایل شرعی و مبتلابه حاجیان در مراسم حج نیز در زمینه محرمات احرام و یا مناسک حج مانند ماشین‌های مسقف و یا رمی جمرات است که آیا از بالا می‌شود به ستون سنگ زد یا نمی‌شود.

 مسأله طواف از اهمیت بسیاری برخوردار است و برخی از مراجع می‌فرمایند حتما باید در محدوده مورد نظر صورت گیرد که البته اکنون شلوغ است؛ نماز طواف هم باید پشت مقام ابراهیم خوانده شود که به سبب شلوغی این روزها عقب‌تر می‌آید.

 نماز طواف در محدوده مورد نظر هرجا که خوانده شود باز هم پشت مقام ابراهیم‌(ع) است و جابه‌جایی مقام تأثیری در نماز ندارد؛ همه مراجع هم فتوا می‌دهند نماز طواف پشت همین مکانی که مقام اکنون نصب شده است، کفایت می‌کند.

 عدم پرداخت خمس حج را باطل نمی‌کند، اما قبولی آن در گرو درستی دیگر اعمال است، لباس احرام و قربانی باید از پول حلال بوده و اگر خمس به آن تعلق گرفته، باید پرداخت شده باشد.

 


منبع : خبر گزاری اهلبیت - ع
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه