قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

مفهوم شكر، مدح، حمد

شكر، سپاس گزارى در برابر نعمت است بدون توجه به مقام صاحب نعمت.

مدح، ستايش ممدوح است به خاطر جمال و كمالى كه دارد بدون توجه به نعمت و احسان او.

حمد، جامع معناى سپاس و مدح است، حمد يعنى سپاس گزارى در برابر تمام نعمت هاى داده شده و احسان و عنايت دوست، با توجه به مقام عالى او كه جامع تمام صفات كماليه است.

در اينجا هر شكر و مدحى چه با زبان بيان، چه با زبان وجود، مخصوص ذات با كمالى است كه مالك و تربيت كننده همه عالم هاست.

بايد حمد و ستايش را تنها براى مبدئى دانست كه لطف تربيتش سراسر جهان و همه موجودات را فرا گرفته، هر ناتوانى را توانا مى گرداند، هر بى جانى را جان مى بخشد و فراخور احتياجش ساز و برگ زندگى به او مى دهد و از آنچه هست برترش مى سازد، تا به جمال عقلش مى آرايد، آن گاه براى تكميل تربيت، پيغمبران و خردمندان عالى قدر را برمى انگيزد و شرايع و قوانين در جلو راهش مى گذارد و تربيت تكوين را با تشريع تكميل مى نمايد.

بدين جهت در قرآن كريم كه ظهور تربيت و اراده حق است، آيات تكوين و تشريع با هم آمده و همه را آثار قانون تربيت رب العالمين مى شمارد.


منبع : پايگاه عرفان
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه