قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

توجه و زيركى اهل تقوا

 

 مطلب سوم: توجه اهل تقواست كه اين توجه از نظر قرآن ، توجه فوق العاده دقيقى است ، به اين معنا كه اهل تقوا از راه تقوا ، يعنى ترك گناه نورانيت پيدا مى كنند و حق و باطل شناس مى شوند.

 آيه اى در اين زمينه است كه مى توانيد اين آيه را امتحان كنيد . البته اگر چهل روز اين آيه را در زندگى به امتحان بگذاريد ، بعد از چهل روز مى بينيد ، نيروى توجه ، شناخت ، تشخيص و تميز شما نسبت به حق و باطل فوق العاده قوى مى شود.

 خداوند در اين زمينه مى فرمايد:

  » يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيَِّاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ «

 اگر شما تقوا پيشه كنيد ، من براى شما » فرقان « ؛ يعنى مايه تشخيص حق از باطل قرار مى دهم . براى اهل تقوا اين مايه تشخيص قرار داده مى شود ، چون اختصاصى نيست و عام است . تقوا آثار عجيبى دارد .

 و زرنگى و زيركى خاصى براى شما به وجود مى آيد كه پيغمبر صلى الله عليه وآله مى فرمايد :

 » المؤمن كيّس فطن حذر «

  شما از بركت تقوا به شخص بسيار زيركى تبديل مى شويد كه حق و باطل را تشخيص مى دهيد ، گر چه دشمن حق را مشتبه كند . چون يكى از شگردهاى شياطين ، مشتبه كردن حق است ، يعنى چنان انحراف فكرى ايجاد مى كنند كه مردم با اعتقاد بگويند : معاويه حق است و على عليه السلام باطل .

 اگر اين سى هزار لشكر كفر نفر وجود مبارك حضرت سيدالشهدا عليه السلام را حق مى دانستند كه دست به جنگ با ايشان نمى بردند . اول شياطين شام و كوفه ، با نامه و سخنرانى ، وسوسه با چهره مذهبى توانستند انحراف فكرى ايجاد كنند و در توده مردم جا بياندازند كه حسين بن على عليه السلام باطل است و جنگ با باطل واجب و لازم است . البته وجود حضرت سيدالشهدا عليه السلام براى اين تبليغات ، سخنرانى داشتند ؛

  » انى لم اخرج اشراً و لا بطراً و لا مفسداً و لا ظالماً «

  من از مدينه به عنوان مفسد ، فتنه گر ، ظالم و به هم زننده اوضاع كشور بيرون نيامدم . معلوم مى شود شياطين ، فراوان تبليغ كرده بودند كه ايشان فسادگر ، فتنه گر ، ظالم و ضد اصلاحات است ، پس بايد جلوى او را گرفت . اين را به مردم باورانده بودند .


منبع : پایگاه عرفان
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه