قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

عدم سلطه و قدرت شيطان

 

  از طريق صريح آيات خدا همه ما به اين معنا رسيديم كه شياطين جنى و انسى قدرتى براى افكندن در چاه گناه ندارند، آنها فقط مى توانند ما را وسوسه كرده و دعوت به گناه كنند، امر به منكرات كنند و ما هم مى توانيم با تمام قدرتمان به آنها جواب منفى بدهيم، وسوسه آنها را به دايره عمل نرسانيم.

 اطاعت نكردن از وسوسه هاى شياطين در پيشگاه مقدس پروردگار بزرگ عالم آنقدر ارزش دارد كه در قرآن مجيد فرموده: كسانى كه از به عمل درآوردن وسوسه هاى شيطان خوددارى كنند و دعوت و امر او را اطاعت ننمايند، مزد آنها بهشت است.

 در آيه ديگر مى فرمايد: مزد آنها دو بهشت است، چرا؟ اين برخورد كه از طرف بندگان من با وسوسه ها، دعوت ها، امرها، انجام مى گيرد، جهاد و فوق جهاد در ميدان شمشير و تير و نيزه است، چرا كه در آن ميدان شمشير و تير و نيزه به بدن بزند، اينجا مى خواهد به دين بزند، آنجا اگر بدن من در معرض اسلحه قرار بگيرد و من كشته بشوم، دينم را برداشتم، پيش پروردگارم بردم، و عزيزترين مهمانم، اينجا اگر مبارزه نكنم به دينم ضربه زده و من را از وجود مقدس حضرت حق بيگانه كرده و با گناهان مكرر تمام درهاى فيوضات الهى به روى من بسته مى شود.

 اينجا كه من با وسوسه و با دعوت شيطان و با امر شيطان مبارزه مى كنم. جهادش به فرموده رسول خدا: جهاد اكبر است و آنجا كه دارم با دشمن مبارزه مسلّحانه مى كنم جهاد اصغر است.

 هر كسى دينش را نگه دارد كه وسوسه هاى شياطين و امر شياطين و دعوت شياطين به دينش ضربه نزند وقتى كه بميرد:

  » يغسل بماء الرحمة و يلف فى كفن المحبة «

  اينجا خود پروردگار اين شهيد در راه جهاد اكبر را با آب رحمت غسل مى دهد و با كفن محبت او را مى پوشاند اما اين سندى است كه خدا دارد به ما مى گويد تمام برنامه هايى كه در اين رابطه هست سندش از وجود مقدس خودش صادر و امضا شده است. كسى ديگر ضمانت نكرده، ضامن خودش است، صادر كننده سند خودش است، امضا كننده آن هم خودش است:

  » وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى «

  كسى كه با توجه به عظمت من، به آگاهى من، به مولايى من، به ربوبيت من، به همه كاره بودن من به وسوسه بگويد: لباس عمل به تو نمى پوشانم، خيلى شيرينى در ذات تو است، من شيرينى تو را نمى خواهم، دعوت تو را اجابت نمى كنم. رابطه ات را با من قطع مى كنى قطع كن، رفت و آمد با من نمى كنى، نكن.

 


منبع : پایگاه عرفان
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه