قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

شناخت سرمایه‌ها

 

کلام در باره نعمت‌های الهی به دو مسأله رسید. در مسأله اول، قرآن مجید از مردم دعوت کرد که نعمت‌های خداوند را بشناسید، چراکه شناختن نعمت‌ها مقدمه و نردبان برای رسیدن به مسأله دوم است. 

حقیقت سخن قرآن کریم هم این است که لازم است همه شما بدانید چه سرمایه‌هایی در اختیارتان هست، چه در باطن وجود شما و چه در ظاهر بدنتان و چه در خارج از وجود شما، یعنی در عالم هستی، که شما به خاطر امروز و فردایتان با آنها سروکار دارید، مثل خورشید، ماه، ستارگان، نباتات، حیوانات و زمین و آسمان؛ چیزهایی که در زمین و آسمان هست و به شما مربوط می‌شود:

)خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعا(.

نعمت‌های روی زمین برای شماست و شما باید بدانید که آنها چیست. باطن خودتان نیز که عالم الهی و انعکاسی از عالم ملکوت است متعلق به شماست و باید آن را بشناسید. از گذشته‌های دور، بزرگان عالم برای تماشای ملکوت عالم و شئون آن ملکوت، متوجه باطن انسان بوده‌اند و نظام عالم را از راه باطن انسان ثابت می‌کرده‌اند. آنان اسما و صفات الهی را از راه تماشای باطن انسان ثابت ‌کرده‌اند و براستی هیچ دلیلی را بر وحدانیت و وحدت عالم غیب به مانند مسأله نفس و باطن انسان اقامه ننموده‌اند.

رساله‌ای به نام «اِنَّهُ الحَق»، به قدری عالی ـ البته با نثری مشکل ـ تمام واقعیات ملکوت را از طریق تماشای باطن انسان ثابت کرده که جای انکار برای کسی باقی نمی‌گذارد و بدرستی در باره انسان فرموده‌اند:

وَ تَحْسَبُ أَنَّكَ جِرْمٌ صَغِیـرٌ  وَ فِیكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَـر

 

مرحوم حاجی سبزواری در مبحث نفس منظومه به این مسأله اشاره می‌کند که در باطن انسان همۀ قوا تجمع دارند: «النفس فِی وَحدَتِها کُلُّ القُوی». البته بحث حاجی خلاصه‌ای از بحث مفصل صدرالمتالهین در مبحث نفس کتاب اسفار اربعه است. حاجی از همین طریق باطن و ملکوت عالم را خوب تعریف می‌کند و می‌شناساند. البته در این بحث کمک‌های بسیاری هم از آیات قرآن کریم و روایات می‌گیرد.


منبع : پایگاه عرفان
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه