استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در یازدهمین جلسه از سلسله سخنرانیهای «ویژگیهای خود شناسان» در حسینیه همدانیهای تهران اظهار داشتند: از همه وجود انسان، دو عضو به عنوان مهمترین و با ارزشترین عناصر مورد توجه خاص پرودرگار متعال وجود دارد که دو بال برای حرکت به سوی تقوا و احسان هستند.
ایشان فرمودند: از همه اعضا و جوارح ما و حقایق پنهان وجود ما کارهای مثبتی بر میآید که از فرشتگان عالم حتی ملک مقرب و نه اجنه قدرتمند و مختار قادر به انجام آنها هستند.
استاد انصاریان با اشاره به حقیقت جن، به توصیف اجنه بر اساس آیههای قرآن کریم و احادیث ائمه معصومین(ع) پرداختند و ابراز داشتند: جن موجودی قدرتمند، ناپیدا، از جنس آتش، مکلف و دارای اختیار است که میتواند راه خدا را انتخاب کرده و یا به سوی باطل برود؛ سوره کاملی در قرآن کریم درباره اجنه نازل شده و آنان را به کافر و مؤمن تقسیم کرده است. اما با وجود تمام این قدرت و اختیار، باز هم قادر به کارهایی نیستند که از ظاهر و حقایق نهان انسان بر میآید.
ایشان با اشاره به حدیثی قدسی که خدای متعال در آن به بندگان خود میفرمایند که عبد واقعی من بشوید، خاطرنشان کردند: بنده واقعی شدن با دو مرحله قابل تحقق است که به شرایط زمان هم کاری ندارد و هر کسی در هر روزگاری حتی در دربار فرعون هم میتواند آن را تحقق ببخشد.
استاد حوزه علمیه قم افزودند: آسیه زنی بود که در دربار فرعون توانست بنده واقعی خدای متعال شود تا جایی که پروردگار عالم از ایشان به عنوان یک مثال برای تمام مؤمنان تا روز قیامت یاد میکند تا هیچگاه دچار توجیه در اعمال و رفتارشان نشوند.
ایشان یادآور شدند: دو مرحلهای که برای بنده واقعی شدن لازم است، یکی مراقبت دقیق نسبت به خود و دیگری محاسبه دقیق نسبت به کارکردها است که هر دوی اینها نیاز به تقوا دارد.
استاد انصاریان با اشاره به آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ» ادامه دادند: بر هر مؤمنی واجب است که مراقب تمام اعمال خویش باشید و نسبت به کارکردهایش هم محاسبه دقیق داشته باشد تا دچار توجیه نشده و نگوید چون چارهای نداشتم، دست به دامان پول حرام یا دروغ مصلحتی گشتم.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از پدران ایشان از رسول خدا(ص) اشاره کرده و تأکید کردند: افرادی همچون آسیه که در دربار فرعون هم تحت تأثیر شرایط قرار نگرفته و توانستند بنده واقعی خدای متعال شوند، به یقین افضل از تمام فرشتگان مقرب آسمانها هستند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: دو حقیقی که با آن میتوان در شرایط و زمانی حتی در تهران امروز که به مراتب بهتر از دربار فرعون است، خود را به خدای متعال رساند، تقوا و نیکوکاری همه جانبه است.
ایشان با بیان اینکه احسان و نیکوکاری شامل عبادت خالصانه و نیز خدمت به خلق میشود، عنوان کردند: کسی که هیچ احسانی اعم از عبادت خدا و کمک به دیگران و خدمت به خلق را پس نزند و هر مقدار که بتواند، تقوا نگاه داشته و احسان کند، انسانی جامع و کامل میشود.
استاد انصاریان گفتند: دو عنصر از وجود انسان که خدای متعال به صورت ویژه به آنان نظر دارد، عقل و قلب هستند که به کمک آنها میتوان به سوی تقوا و احسان حرکت کرد؛ یکی از این دو عنصر عامل فهم و درک حقایق و دیگری لمس کننده این حقایق است.
ایشان بیان کردند: از آنجایی که عقل واسطه میان انسان و حقایق است تا آنها را دریافت کرده و با دل لمسشان کند، خدای متعال در قرآن کریم بارها از این عنصر یاد میکند و نیز در روایات ائمه معصومین(ع) نیز تأکید بسیاری بر استفاده از این عنصر شده است.
استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به اهمیت عنصر قلب در وجود انسان اظهار داشتند: جنین در نخستین مرحله ساخت اعضای بدنش، صاحب قلب میشود چراکه خدا ابتدا خانه خود را در وجود بندگانش میسازد.
ایشان با اشاره به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) که فرمودند «لَا یَسَعُنِی أرْضِی وَلا سَمائِی وَلکِن یَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ.» ابراز کردند: نه آسمان، نه زمین و نه هیچ یک از اعضاء و جوارح انسان به جز قلب گنجایش پذیرش خدای متعال را ندارد.
استاد انصاریان در پایان گفتند: مؤمن و بنده واقعی خدا باید با هر کسی که قصد دارد پرچم محبت خودش را در دل نصب کند، مقابله کرده و نگذارد کسی جز خدای متعال، صاحب این خانه شود.
منبع : پایگاه عرفان