قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
تاریخ انتشار : 16 تير 1394 ساعت 10:21 صبح

استاد انصاریان: عدم سنخیت با امیرالمؤمنین(ع) مسلمان را به سرنوشت ظالمان، رباخواران و بی حجابان دچار می‌کند

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در پانزدهمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» در روز هجدهم ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر(ع) تهران اظهار داشتند: وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) پس از پایان یک سخنرانی، در حال بیرون آمدن از مسجد بودند که خانمی در حال گریه به ایشان عرض کرد،‌ دچار مشکلی شده‌ام. مشکل مرا حل کنید که پناه دنیا و آخرت ما هستید. این سخن نشانی بر معرفت بالای او از مقام امامت امیرالمؤمنین(ع) بود که توانایی حل مشکلات دنیا و آخرت را دارد. بر اساس آیات قرآن کریم، خداوند متعال چنین قدرتی برای حل مشکلات دیگران را به هر بنده‌ای که شایستگی تام داشته باشد، عنایت می‌کند.

ایشان فرمودند: با توجه به آیات سوره مبارکه آل عمران، مسیح جوانی بیش نبود که خدای متعال او را نزد خود برد؛ اما با همان سن خود، با دمیدنی به مجسمه‌ای گلی، آن مجسمه با تمام هویت، حیات می‌یافت و پرواز می‌کرد؛ اگر چنین داستان عجیبی از غیر قرآن کریم به ما رسیده بود، برای ما هم قابل قبول نبود.

استاد انصاریان با بیان این‌که خدای متعال در هر بنده‌ای که شایستگی تام داشته باشد، قدرتی عنایت می‌کند که بتواند امور مردم را رفع و رجوع کرده و حتی کرامات و معجزاتی را برای آنان بیاورد، ابراز کردند: حضرت عیسی با اذن خدای متعال از هر چیزی در منازل دیگران خبر می‌داد؛ با اذن خدای متعال به مرده می‌دمید و حیات می‌یافت.

ایشان با اشاره به داستان مباهله در آیات قرآن کریم، خاطرنشان کردند: از آن‌جایی که خداوند متعال، علی(ع) را جان پیامبر اسلام(ص) می‌داند، پس تمام کمالات پیامبر اکرم(ص) که از کمالات حضرت عیسی کامل‌تر و نفیس‌تر است، در وجود امیرالمؤمنین(ع) تجلی دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که امیرالمؤمنین با کمالاتی که در وجود خویش داشت، پناه دنیا و آخرت تمام انسان‌های تاریخ است، افزودند: چنانچه کسی بگوید اگر امیرالمؤمنین(ع) کلید تمام مشکلات دنیا و آخرت را در اختیار دارد، چرا برای خود کاری نکرده است؟ باید پاسخ داد که خدای متعال به هیچ پیغمبر و امامی اجازه نداد که زندگی خود را از راه معجزه بگذراند؛ امامان و پیامبران در طول زندگی خود همانند افراد عادی زندگی می‌کردند و به هیچ‌وجه از معجزه برای خویش استفاده نمی‌کردند.

ایشان با اشاره به داستانی که در ابتدای بحث آمده بود، یادآور شدند: آن خانمی که با گریه برای حل مشکلش نزد امیرالمؤمنین(ع) آمده بود، عرض کرد که من تا کنون چندین فرزند از دست داده‌ام. امروز تنها فرزند خردسالم را بر لب ناودان پشت بام دیدم و با هیچ ترفندی نتوانستم او را برگردانم و نگران سلامتش هستم. امیرالمؤمنین(ع) برای حل مشکل آن زن به منزل وی رفت و خردسالی را طلب کرد تا فرزند آن زن به واسطه آن خردسال، از ناودان به کنار آمده و نجات یابد.

استاد انصاریان با اشاره به سخنان امیرالمؤمنین(ع) در ادامه داستان فوق ادامه دادند: حضرت امیرالمؤمنین(ع) پس از نجات آن خردسال رو به اصحاب خود کرده و فرمودند «من علی هستم، وصی پیامبر، خیر البشر، عالم، عارف، آگاه، عابد و زاهد هستم اما این بچه به حرف من گوش نمی‌داد زیرا سنخیتی با من نداشت. اما از آن‌جایی که با خردسال دیگر، سنخیت روحی و فکری داشت، به عشق او خود را به پشت بام بازگرداند».

ایشان با تأکید بر این‌که هر کسی با علی(ع) سنخیت نداشته باشد، دنیا و آخرت نخواهد داشت، عنوان کردند: کسی که با علی(ع) سنخیت ندارد، به راحتی می‌تواند سر انسان‌های مظلوم را ببرد؛ به راحتی می‌تواند به سرنوشت آل سعود و حکومت‌های غرب و آمریکا برسد؛ کسی که با امیرالمؤمنین(ع) سنخیت ندارد، باید هم رباخوار و بی حجاب شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: کسی که با امیرالمؤمنین علی(ع) سنخیت داشته باشد، میثم تمار می‌شود و سر و دست و پای خود را فدای علی(ع) می‌کند؛ اما ابن ملجمی که سنخیتی با ایشان ندارد، با وجود تمام محبت‌ها و پذیرایی‌های امیرالمؤمنین(ع) در ماه رمضان، در شب احیاء، در مسجد و در محراب، امیر مؤمنان حضرت علی(ع) را به شهادت می‌رساند.

ایشان عنوان کردند: کسی که با مسجد و علما سنخیت دارد، تمام درد و رنج و محنت را برای نزدیک شدن به خدای متعال به جان می‌پذیرد و حاضر می‌شود که با دهان روزه در ترافیک سنگین، خود را به نماز جماعت و سخنرانی علما برساند.

استاد انصاریان گفتند: جبرئیل در عالی‌ترین مقام و در رأس تمام فرشتگان مقرب قرار دارد؛ شاید مقر او با زمین میلیاردها سال فاصله داشته باشد، اما از آن‌جایی که با پیامبر اکرم(ص) سنخیت دارد، در طول دوران نبوت ایشان، هر دم با چشم به هم زدنی به زمین می‌آمد.

ایشان بیان کردند: هر مؤمنی با هزینه اخلاقی، اعتقادی و عملی می‌تواند سنخیت خود با امیرالمؤمنین(ع) را زیاد کند؛ هر مقدار سنخیت بیشتر شود، بیشتر مجذوب این امام همام می‌شویم. در این راستا تا جای امکان باید گناهان را کاست.

استاد تفسیر قرآن کریم اظهار داشتند: باور به خدا و قیامت، اخلاق شایسته، تقوای الهی، اقامه نماز و پایبندی بر روزه‌، مؤمن را هم سنخ امیرالمؤمنین علی(ع) می‌کند.


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد
  • مسجد
  • استاد حسین انصاریان
  • مسجد امیر
  • مسجد امیر تهران
  • استاد انصاریان
  • مسجد حضرت امیر
  • رحمت الهی
  • امیرالمومنین
  • اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه