قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
تاریخ انتشار : 20 تير 1394 ساعت 09:04 صبح

استاد انصاریان: تنها یک عمل امیرالمؤمنین در ترازوی حق سنگین‌تر از ایمان و اعمال تمام بشریت است

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در نوزدهمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» در روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر(ع) تهران اظهار داشتند: بر اساس آیات هفتم و هشتم سوره مبارکه اعراف، در روز قیامت ترازویی الهی برای سنجش اعمال وجود دارد که نام آن «حق» است اما درک کیفیت و چیستی آن ترازو مشکل است.

ایشان با بیان این‌که با ترازوی حق اعمال تمام بندگان در روز قیامت سنجیده می‌شود، فرمودند: خداوند متعال به علم خودش برای وزن اعمال استفاده نکرده و از ترازویی برای سنجش اعمال یاد می‌کنند زیرا مردم محشر قدرت تماشای وزن اعمال در علم حق را ندارند.

استاد انصاریان با بیان این‌که ترازوی حق، ارزش اعمال را می‌سنجد، ابراز کردند: کسی که وزن اعمالش در ترازوی حق زیاد باشد، قطعا جزء نجات یافتگان و رستگاران می‌شود اما کسانی که اعمالشان فاقد ارزش باشد، تمامی سرمایه‌های وجودی‌شان در قیامت تباه می‌شود چراکه آنان به آیات و نشانها و احکام من ظلم کرده و از حدود قرآن، نبوت و امامت تجاوز کردند.

ایشان همچنین با اشاره به آیه 47 سوره انبیاء خاطرنشان کردند: خدای متعال در این آیه وصف ترازوی حق را کرده و می‌فرماید، ترازو‌های آخرت از سوی خدا و بر اساس عدالت بر‌پا می‌شوند و محال است که افراط و تفریطی در ارزش اعمال این ترازو به وجود آید.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: خداوند در آیه فوق می‌فرماید که اگر عملی به اندازه دانه ارزنی داشته باشی، آن را می‌آورم و برای تو کفایت می‌کند که آن عمل را خودم ارزیابی کنم.

ایشان یادآور شدند: بر اساس آیه 16 سوره لقمان اگر عمل فردی به اندازه یک ارزن باشد و آن عمل در دل یک سنگ مخفی باشد و یا حتی در آسمان‌ها مخفی باشد، باز آن عمل به هیچ‌وجه از نظر خداوند دور نمی‌ماند و خداوند با قدرت خود آن عمل را می‌تواند نمایان کند.

استاد انصاریان با اشاره به روایتی در کتب اهل سنت، ادامه دادند: پیامبر خدا(ص) در این روایت می‌فرمایند «علی جان، اگر ایمان تمام خلائق و اعمالشان را در یک طرف ترازو قرار دهند و تنها عمل روز جنگ احد تو را در طرف دیگر ترازو بگذارند، وزن ارزشی آن عمل تو بر تمامی اعمال خلائق از اولین تا ٱخرین سنگینی می‌کند».

ایشان با بیان این‌که مباهات کردن به معنای سینه سپر کردن برای به رخ کشیدن یک دارایی است، تأکید کردند: پیامبر اکرم(ص) در ادامه روایت فوق می‌فرمایند «علی جان، روز احد خدا بر تمام ملائک مقرب، به تو مباهات کرد، پرده از روی هفت آسمان برداشت تا تو را ببینند، کل بهشت برای دیدن تو صف کشیدند، پروردگار جهانیان با عمل تو شادمان شد، قطعا خدای متعال به خاطر اعمال همین یک روز تو عوضی در قیامت به تو می‌دهد که تمام پیامبران و صدیقان و شهیدان حسرت آن را می‌خورند».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که شفاعت به معنای خرج کردن از سرمایه‌ها برای کمک به دیگران است، تصریح کردند: امیرالمؤمنین شفیع روز قیامت برای محبان خویش است؛ یعنی از سرمایه‌ها و اعمال و عباداتش مایه می‌گذارد تا ما را از میان اهل محشر جدا کرده و به بهشت ببرد.


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • مسجد امیر
  • مسجد امیر تهران
  • استاد انصاریان
  • مسجد حضرت امیر
  • رحمت بی نهایت
  • رحمت الهی
  • رحم
  • رحمت و فضل
  • استاد شیخ حسین انصاریان در مسجد امیر
  • قیامت
  • ترازویی الهی
  • اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه


    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه