قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

زنان، عامل آرامش جامعه!

پوشش زنان عامل افسردگی نیست بلكه پیام آور آرامش روانی هم برای خود زنان محجبه و هم در نگاه كلان برای جامعه اسلامی خواهد بود و پیشگیری از بسیاری بیماریهای هولناك جنسی قرن اخیر در سایه چنین نظام دینی میسر خواهد بود.



پوشش زنان عامل افسردگی نیست بلكه پیام آور آرامش روانی هم برای خود زنان محجبه و هم در نگاه كلان برای جامعه اسلامی خواهد بود و پیشگیری از بسیاری بیماریهای هولناك جنسی قرن اخیر در سایه چنین نظام دینی میسر خواهد بود.

حجاب به عنوان عامل بازدارنده انسان از خود آرایی های غیرمنطقی و بی حد و مرز یكی از دستورات ین مبین اسلام است كه حكم آن پس از اتمام نزول احكام اعتقادی و بنیادی دین در مدینه بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد . نزول حكم حجاب پس از ریشه دار شدن اعتقادات، نمود تكاملی بودن این فرمان است . اگر پایه ها و بنیادهای اعتقادی بر سنگ بنای محكمی نهاد شده باشد، درك و به كار بردن حجاب بسیار راحت و سریع صورت خواهد گرفت.
حجاب ضامن بهداشت روانی جامعه
حجاب بهداشت روانی جامعه را به دنبال دارد. اساسا سلامت جامعه بر روی اعتماد متقابل بین دو پیكر اجتماعی استوار است.
علت عمده خودكشی بسیاری از دختران دركشورهای غربی، حكایت از آزردگی آنان از این همه سوء رفتار ناشی از بی بندو باری ها و نبودن حریم بین زن و مرد و شكسته شدن تمامی مرزهای امنیتی حتی از سوی پدرانشان دارد.
پوشش زنان باعث می شود كه جوانان اجتماع نسبت به زن و احساسات درونی او اعتماد كرده و او را شایسته تشكیل كانون به ظاهر كوچك اما گسترده ی خانواده بدانند. از سوی دیگر دختران و زنان جامعه با پوشش صحیح، خویشتن را از آماج نگاه های هرزه حفظ كرده و آرامش و آسایش روانی برای آن ها به وجود خواهد آمد. گزارش هایی كه از بی بندو باری های موجود در غرب و آثار سوء روانی حاصل از آن به گوش می رسد تایید کننده همین نكته است كه پوشش توصیه شده از سوی اسلام، ضامن آرامش روانی، فردی و اجتماعی است.
حضرت علی علیه السلام با توجه به آثار شوم ناشی از عدم پوشش برای حفظ روانی افراد و جامعه، خطاب به امام حسن علیه السلام می فرماید: «(زنان را) در پرده ی حجاب نگاه دار، تا نامحرمان را ننگرند، زیرا كه سخت گیری در پوشش، عامل سلامت و استواری آنان است.» در واقع حضرت، برای ایجاد سلامت روانی زنان و حفظ آن ها از افسردگی اضطراب و كابوس ها كه ناشی از سوء رفتارهای پاره ای از مردان نسبت به آنان است توصیه به پیشگیری فرموده و حجاب را به عنوان عامل مهم كنترل روانی جامعه مطرح می فرماید. این جامع نگری و توجه به تمامی زوایای یك مسئله از یك انسان برجسته آسمانی چون علی بن ابیطالب علیه السلام امری اعجاب انگیز نیست زیرا او فراتر از زمان و مرزها می اندیشد.
آیا حجاب ما آخرالزمانی ست؟
امیرمومنان علیه السلام در فرمایشی به پوشش زنان در آخرالزمان اشاره فرمودند که بسیار به پوششی که غرب برای زن امروز ترویج می کند نزدیک است.
«در آخرالزمان كه بدترین زمانها است، زنان، برهنه آشكار مى شوند، آنان از مرز دین خارج شده اند و در فتنه ها وارد گشته اند و به سوى شهوتها تمایل و شتاب دارند، حرامها را حلال مى كنند و سرانجام در جهنم گرفتار عذاب ابدى خواهند شد.»
از این فرمایشات هشدار دهنده شش مطلب مهم استخراج مى شود:
١- آن زمانى كه زنان رعایت حریم حجاب و عفاف نكنند، بدترین زمانها است.
٢- زنانى كه با آرایش و نمایش از خانه بیرون مى آیند و سنگر عفّت را بشكنند، از دین خارج شده اند و در مقابل دین قرار گرفته اند.
حضرت امیر علیه السلام، برای ایجاد سلامت روانی زنان و حفظ آن ها از افسردگی اضطراب و كابوس ها كه ناشی از سوء رفتارهای پاره ای از مردان نسبت به آنان است توصیه به پیشگیری فرموده و حجاب را به عنوان عامل مهم كنترل روانی جامعه مطرح می فرماید.
٣- این گونه زنان در فتنه ها وارد شده اند و موجب فتنه ها و انحرافها و گناهان خواهند شد.
٤- این گونه زنان گرایش به هوسهاى شهوت انگیز دارند، شهوت پرستى بر آنها حاكم است نه عقل و منطق.
٥- این گونه زنان حرامهاى الهى را حلال كرده و با بى بند و بارى خود، مرزهاى دینى را زیر پا مى گذارند، و موجب افزایش فساد مى شوند.
٦- سرانجام این گونه زنان ، عذاب ابدى دوزخ است.
سخن آخر
آنانكه حریم حجاب و عفّت اسلامى را رعایت نمى كنند، دچار انحرافات فکری و اخلاقی اند، در دنیا زمینه فساد را برای خود و جامعه فراهم می کنند و در آخرت، به عذاب ابدى مى پیوندند.
پوشش زنان عامل افسردگی نیست بلكه پیام آور آرامش روانی هم برای خود زنان محجبه و هم در نگاه كلان برای جامعه اسلامی خواهد بود و پیشگیری از بسیاری بیماریهای هولناك جنسی قرن اخیر در سایه چنین نظام دینی میسر خواهد بود. رویكرد جدید دختران جوان امروز به حجاب، نشانه خستگی روحی آنان از بی بند و باری موجود در جامعه و هتك حرمتها باشد. علت عمده خودكشی بسیاری از دختران دركشورهای غربی، حكایت از آزردگی آنان از این همه سوء رفتار ناشی از بی بندو باری ها و نبودن حریم بین زن و مرد و شكسته شدن تمامی مرزهای امنیتی حتی از سوی پدرانشان دارد.
منابع:
- زن از دیدگاه نهج البلاغه، فاطمه علایی رحمانی.
- ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، علامه جعفری (خطبه های ٦٤ تا ٨٠).
- زن از دیدگاه امام علی علیه السلام، علامه جعفری ( گردآوری و تنظیم: محمدرضا جوادی).
- وسائل الشیعه : ١٩/١٤


منبع : tebyan
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه