دارالعرفان/ مفسّر، محقق و پژوهشگر معارف و سیره اهل بیت(ع) گفت: کسی که در راه سیدالشهدا(ع) قدم بگذارد مسیر بندگی را میانبر خواهد پیمود چرا که راه امام حسین(ع)، راه مغفرت، شفاعت، نجات و بندگی خداوند متعال است.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی تاسوعای حسینی، حسینیه هدایت با اشاره به ادب و اطاعت بی چون و چرای حضرت قمر بنی هاشم(ع) و پاسداری تا آخرین قطره خون از خیام حسینی اظهارداشت: شناخت امام معصوم که پروردگار اطاعتش را بر ما واجب کرده است بخاطر سعادت دنیا و آخرت بر همه ما لازم است. اگر ما وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را بشناسیم، یقیناً با شناخت ایشان همه انبیا و اولیا برای ما شناخته خواهند شد.
استاد اخلاق، تهذیب و تربیت حوزه های علمیه ادامه داد: اگر ما فقط همین امام حسین(ع) را بشناسیم همه انبیا و امامان را شناخته ایم، چون مرکز دایره معرفت امام حسین(ع) است. امام، یک قبله نمای کامل به سمت صراط مستقیم است. ابن عباس که از راویان اهل سنت است می گوید یکی آمد به مسجد و از رسول خدا(ص) پرسید "اهدنا الصراط المستقیم" که ما هر روز در نماز می خوانیم به چه معناست؟ پیامبر(ص) دست بر شانه امیرالمؤمنین(ع) گذاشتند و فرمودند "هذا صراط المستقیم".
این مفسرّ و محقق علوم و معارف قرآن کریم افزود: اگر ما امام را نشناسیم با کدام قبله نما به سمت صراط مستقیم برویم؟ قرآن که پیچیدگی های خودش را دارد، آیات محکم، متشابه، مطلق، مقیّد، منسوخ، ناسخ، اشارات، لطایف و حقایق دارد و ... ما اینها را چگونه بفهمیم؟ برای فهمیدن قرآن باید به تفسیر آن مراجعه کرد و اگر مراجعه نکنیم تا قیامت هم آن را نمی فهمیم. فهمیدن قرآن کار امام است.
استاد انصاریان با بیان اینکه شناخت امام واجب است، تصریح کرد: واجب غیر از اکراه و زور گرفتن است. به کسی می گوییم نماز بخوان می گوید مگه زور است؟ خیر زور نیست واجب است، یعنی می توانی این عمل الهی را انجام ندهی و نخوانی. واجب است یعنی کلید گنجینه سعادت دنیا و آخرت است، اگر این واجبات را انجام ندهیم سعادت دنیا و آخرت را نمیبینم. لذا، امام شناسی واجب است. امام را از چه منابعی باید شناخت به جز قرآن؟ یکی از روایات در کتاب اصول کافی در جلد اول از امام رضا(ع) نقل شده است که حدود سه صفحه است که از عالی ترین منابع شناخت امام است و منبع سوم هم زیارت ها است.
ایشان با بیان اینکه اگر در بین امامان و پیامبران فقط اباعبدالله(ع) را بشناسیم کل انبیا و ائمه(ع) را شناخته ایم، تصریح کرد: شناخت اباعبدالله(ع) یعنی شناخت همه انبیا، شناخت نبوت، شناخت پروردگار، شناختی که حضرت عباس (ع) آن را با همه وجودش حس کرد و پذیرفت و تا آخرین قطره خون پاسدار امام خویش بود.
نویسنده کتاب ارزشمند « آئین اشک و عزای سیدالشهدا(ع)» با بیان اینکه امروز دشمن در برای تهی ساختن مردم جامعه به ویزه نسل جوان از اعتقادات دینی از فرهنگ و مکتب عاشورا صف آرایی کرده اند، گفت: روحانیون شیعه باید مردم را با اخلاق خود علاوه بر از بین بردن این دسیسه ها بیش از پیش با اسلام، تشیع و فرهنگ غنی عاشورای حسینی پیوند دهند.
استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه رسول خدا(ص) و ائمه طاهرین(ع) به دنبال آیات قرآن روی مسائل اخلاقی بسیار کار کرده اند، به روایات اصول کافی اشاره کرد و گفت: یکی از روایات موجود در کتاب اصول کافی این است که رسولخدا میفرماید:« اقربکم منی مجلساً یوم القیامه احسنکم اخلاقا)» یعنی کسی که خصلتها، خلق و حالات روحیاش از همه مردم نیکوتر و پرجاذبهتر است، قیامت محل ایستادنش به من از همه نزدیکتر است. این نزدیکی هم البته آثاری دارد؛ محاسبه بسیار آسان، زیارت رسول خدا، شفاعت پیغمبر و شاد بودن حضرت از یک انسان خوش اخلاق.
این محقق فرزانه با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) معدن دانایی و دانایی محض هستند، خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) حیات علم هستند و مرگ جهل. وقتی امیرالمؤمنین (ع) بر روی منبر می رفتند به حاضرین در مسجد می گفت از من تا زمانی که در بین شما هستم سوال بپرسید، من به راه های آسمان بهتر از مسیرهای کوفه آشنایی دارم.
کیستی ای آنکه همه عالمی *** گر تو نبودی همه عالم نبود
کعبه ز میلاد تو این رتبه یافت *** ورنه به این پایه معظم نبود
استاد انصاریان خطاب به مسلمانان تاکید کرد: مراقب باشید امروز خیلی از شما به جهت تبعیت کورکورانه تا لب جهنم پیش رفته اید بدانید که مراد خداوند متعال از مطهرون در آیه « «إِنَّما یرِیدُ اَللّهُ لِیذْهِبَ عَنْکمُ اَلرِّجْسَ أَهْلَ اَلْبَیتِ وَ یطَهِّرَکمْ تَطْهِیراً»﴿الأحزاب، 33﴾ بی تردید اهل بیت (ع ) هستند.
ایشان ادامه داد: من فکر میکنم این اراده، اراده فعل است، یعنی کاری به طرف مقابلش ندارد و میگوید اراده کردهام شما اهلبیت در کمال پاکی باشید و هیچ آلودگی فکری و روحی و عملی و اخلاقی به شما راه نداشته باشد.اینها کسانی هستند که به طهارت وجودی و فکری و عقلی و عملی خودشان عشق میورزند، چون از این طهارت لذت میبرند! «وَاللهُ یحِبُّ اَلْمُطَّهِّرِینَ»﴿التوبة، 108﴾ و من عاشق اینها هستم؛ منِ پاک، قرآنِ پاک هستم و اهلبیت هم پاک هستند، عشق کامل من به این اهلبیت است.
انتهای پیام /
منبع : پایگاه عرفان