قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
تاریخ انتشار : 1 مرداد 1402 ساعت 3:17 بعد از ظهر

تقوا با عبادت تحقق پیدا می‌کند

استاد انصاریان با بیان اینکه این روزها ظلم‌های بسیاری در حق قرآن می‌شود، تصریح کرد: مگر این قرآن چه می‌گوید که آن را آتش می‌زنید؟! خداوند درباره قرآن می‌فرمایند که این کتاب برای تمام جهانیان درس است. قرآن می‌گوید تقوا داشته باشید یعنی به اموال مردم تجاوز نکنید، به مردم ظلم نکنید، به ناموس مردم تعدی نکنید و این تقوا با عبادت تحقق پیدا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی موسسه دارالعرفان، استاد حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد حوزه علمیه، در مراسم عزاداری شب پنجم ماه محرم در امامزاده صالح(ع) تجریش با بیان اینکه عمق همه عبادات محبت و مهر به خود و به دیگران است، اظهار داشت: محبت، تصفیه‌کننده انسان از آلودگی‌های اخلاقی و خدمت کردن به دیگران است و بی‌محبتی منجر به ظلم‌های بسیاری در حق  دیگران می‌شود.  

 

این استاد اخلاق با بیان اینکه این روزها ظلم‌های بسیاری در حق قرآن می‌شود، تصریح کرد: مگر این قرآن چه می‌گوید که آن را آتش می‌زنید؟! خداوند درباره قرآن می‌فرمایند که این کتاب برای تمام جهانیان درس است. قرآن می‌گوید تقوا داشته باشید یعنی به اموال مردم تجاوز نکنید، به مردم ظلم نکنید، به ناموس مردم تعدی نکنید و این تقوا با عبادت تحقق پیدا می‌کند. 

 

وی ادامه داد: یکی از اعمال عبادتی، نماز است و یکی از اساسی‌ترین پایه‌های نماز تواضع است؛ کسی که نماز نمی‌خواند نسبت به خدا تکبر می‌ورزد. در همین نماز، حق ملت و مردم، حق خانواده، حق همسایگان و سایر حقوق در نظر گرفته شده است. به عنوان نمونه خانه‌ای که قرار است در آن نماز بخوانی باید پاک و مباح باشد و به اندازه یک آجر حق مردم در آن تضییع نشده باشد و یا آبی که با آن وضو میگیرید نباید غصبی باشد.

 

استاد انصاریان افزود: یکی از مومنانی که همه حقوق را رعایت می‌کرد آیت‌الله العظمی آقا سید محمدباقر دُرچه‌ای است. صد سال پیش در عصر جمعه از روستای دُرچه ـ حدود بیست کیلومتری اصفهان ـ می‌آمد اصفهان و تا روز چهارشنبه درس می‌داد و از درس ایشان بزرگی همچون آیت الله العظمی بروجردی تربیت شدند. عصر چهارشنبه که به درچه می‌رسید دوست داشت از آب جویی که از زاینده‌رود منشأ می‌گرفت وضو بگیرد، دست‌هایش را می‌زد بالا آمادۀ وضو می‌شد، اول می‌آمد داخل حیاط خانه یک سطل ده پانزده لیتری را می‌انداخت داخل چاه آب خانه‌اش و یک سطل آب درمی‌آورد، دسته‌اش را می‌گرفت و می‌ریخت داخل جوی و بعد وضو می‌گرفت، می‌گفت: آب این جوی حق کشاورزان اصفهان است، من این سطل آب را در این جوی میریزم تا مبادا به اندازه آب وضوی من، از سهم آب کشاورزان کم شود و در قیامت حق آنان بر گردنم باشد. پس می‌بینیم که در وضوی نماز به تمامی حقوق مردم توجه شده و انسان باید آنها را رعایت کند.

 

این مفسر قرآن گفت: پس از وضو، به سراغ انجام نماز می‌رویم و الله اکبر می‌گوییم. این الله اکبر به معنای این است که هیچ قدرتی بالاتر از خداوند وجود ندارد و من نباید از هیچ کسی جز خدا بترسم. سپس دوبار «الرحمن الرحیم» می‌گوییم؛ ما چقدر از نور رحمانیت و رحیمیت خداوند تاثیر گرفته‌ایم؟! اگر پس از سال‌ها نماز خواندن، آدم بی‌عاطفه و بی‌محبتی هستم یعنی نماز نخوانده‌ام و تنها با الفاظ عربی بازی کرده‌ام و حقیقت نماز را به خودم انتقال نداده‌ام. زلف مردم، دولتمردان و کاسبان باید به محبت و انصاف گره بخورد وگرنه تمام مشکلاتی که اکنون در کشور وجود دارد، باقی خواهد ماند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه