بهزودی برخی از مردم ابله میگویند: چه چیزی مسلمانان را از قبلهای [چون بیتالمقدس] که [در عباداتشان] بهسوی آن بودند برگرداند؟ بگو مالکیتِ مشرق و مغرب فقط ویژۀ خداست، هرکه را بخواهد به راه مستقیم هدایت میکند (١٤٢) [همانگونه که بهزودی کعبه را قبلۀ شما میگردانیم تا به راه راست هدایتتان کنیم،] همچنین شما را امتی معتدل و میانهرو قرار دادیم تا [با دوری از افراط و تفریط در همۀ امورتان] بر مردم گواه و حجت باشید، و پیامبر هم گواه وحجت بر شما باشد، و ما قبلهای [چون بیتالمقدس را] که [در عبادات] بهسوی آن بودی قرار ندادیم مگر برای اینکه کسی را که از پیامبر پیروی میکند از کسی که [با تغییر قبله] از اسلام بازمیگردد [و بر تعصبِ جاهلانهاش اصرار دارد] مشخص نماییم، قطعاً [این تغییر قبله] جز بر کسانی که خداوند هدایتشان کرده گران و سخت بود، و خداوند بر آن نیست که عملکرد ایمانی شما را [که یکی از ثمراتش سالها نمازخواندن به طرف بیتالمقدس بود] تباه کند؛ زیرا خداوند به مردم بسیار مهرورز و مهربان است (١٤٣) ما رویآوردن [بسیار] تو را بهسوی آسمان [به امید نزول فرشتۀ وحی برای تغییر قبله] میبینیم، مسلّماً تو را بهسوی قبلهای که به آن خشنود شوی برمیگردانیم، اکنون رویت را بهسوی مسجدالحرام بگردان، و [شما ای مسلمانان!] هرجا که باشید روی خود را بهسوی آن بگردانید، قطعاً اهل کتاب میدانند که تغییر قبله از سوی پروردگارشان کاری برحق است؛ [زیرا در تورات و انجیل خوانده بودند که پیامبر اسلام بهسوی دو قبله نماز خواهد خواند،] و خداوند از آنچه [برای پنهان نگاهداشتنِ آیات تورات و انجیل در مسئلۀ تغییر قبله] انجام میدهند بیخبر نیست (١٤٤) سوگند [به حق!] اگر برای اهل کتاب هر دلیل روشنی بیاوری از قبلۀ تو [به علت لجاجت و عنادشان] پیروی نمیکنند، و تو نیز [پس از قبلهشدنِ کعبه] پیروِ قبلۀ آنان نخواهی بود، و یهود و نصاری [که هریک مدعی قبلۀ خاصی برای خود هستند] از قبلۀ یکدیگر پیروی نخواهند کرد، اگر پس از دانشِ کاملی که [چون قرآن] برایت آمده از خواستههای [نامشروع] آنان پیروی کنی مسلّماً از ستمکاران خواهی بود (١٤٥) « 22 »