چنین نیست [که خیال میکنند با کمفروشی پروندهای نخواهند داشت،] قطعاً پروندۀ بدکاران در «سِجّین است» (٧) و تو، چه میدانی که سِجّین چیست؟ (٨) سرنوشتی حتمی [چون سجین است که برای خائنان] مقرر شده (٩) در آن روز وای بر انکارکنندگان! (١٠) آنانکه همواره روز جزا را انکار میکنند (١١) و آن را جز هر متجاوزِ گنهپیشهای انکار نمیکند (١٢) چون آیات ما را بر او بخوانند میگوید: این افسانههای پیشینیان است (١٣) چنین نیست [که آنان میپندارند]، بلکه گناهانی که همواره مرتکب شدهاند بردلهایشان چرک و زنگار بسته، [به این علت حقایق متّکی بر دلیل را افسانه میپندارند] (١٤) بهراستی چنین نیست [که گمان بردهاند]، اینان [به سبب عقاید و اعمال شیطانی و ناروایشان] در آن روز از [قُرب و رحمت و پاداش] پروردگارشان محرومند (١٥) سپس یقیناً وارد دوزخ خواهند شد (١٦) آنگاه [به آنان] گفته شود: این است آن دوزخی که همواره انکارش میکردید (١٧) چنین نیست [که این ابلهان دربارۀ نیکان میپندارند، بلکه] همانا پروندۀ نیکوکاران در بلندترین مرتبه است (١٨) تو چه میدانی بلندترین مرتبه چیست؟ (١٩) سرنوشتی حتمی [چون بهشت برای نیکوکاران] است (٢٠) که مقرّبان همواره بر آن شاهد و حاضر هستند (٢١) بیتردید نیکوکاران در نعمتی فراوانند (٢٢) بر تختهای زینت شده، [مناظر زیبای بهشت و نعمتها را] مینگرند (٢٣) در چهرههایشان شادابی آن نعمتهای فراوان را [به روشنی] میشناسی (٢٤) به آنان از بادهای ناب و گوارا و مُهر و موم شده مینوشانند (٢٥) مُهر و مومش مُشک است، این [نعمتها] است که رقابتکنندگان باید برای بهدستآوردنش آن با یکدیگر رقابت کنند (٢٦) [بادۀ نابِ مُهر و موم شده] مخلوطی از [شربت چشمۀ] «تَسنیم» است (٢٧) چشمهای که همواره مقرّبان از آن مینوشند (٢٨) گنهپیشگان همواره [در دنیا از روی تمسخر] به مؤمنان میخندیدند (٢٩) چون بر آنان میگذشتند با چشمکزدن آنان را مسخره میکردند (٣٠) هنگامی که به جمع خانوادۀ خود بازمیگشتند [با عیبجویی از مؤمنان و یاوهگفتن بر ضدشان] به خنداندن یکدیگر میپرداختند! (٣١) چون مؤمنان را میدیدند میگفتند: مسلّماً اینان منحرفند (٣٢) درحالیکه کافران را به نگهبانی آنان نفرستادند [که تشخیص هدایت و انحرافِ مؤمنان با ایشان باشد] (٣٣) پس امروز مؤمنان به کافران میخندند (٣٤) « 588 »