فارسی
يكشنبه 06 خرداد 1403 - الاحد 17 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

انسان و امیالها و خواسته ها

انسان از ابتدا تا انتهاى عمر ، مى بیند ، مى شنود ، مى چشد ، لمس مى کند ، مى بوید و مى جوید .
آنچه را مى بیند و مى شنود ، مى چشد ، لمس مى کند ، مى بوید و مى جوید ، مى خواهد .
جاذبه ى دیده ها ، شنیده ها ، چشیده ها ، لمس شده ها و بوییده ها بسیار بسیار قوى است ، و خواسته و میل انسان هم به تناسب جاذبه هاى آنها فوق العاده قوى است .
خواستن قسمتى از دیده ها و شنیده ها ، مزه دارها و لمس کردنى ها ، به خاطر اینکه زیان فردى و خانوادگى و اجتماعى دارد ، حرام و ممنوع است ; این حرمت و منع از طرف خداوند و انبیا و امامان ابلاغ شده ، و ابلاغ آن هم میوه ى شیرین رحمت حق و محبت و عشق انبیا و امامان به انسان است .
پول ، خوراک ، پوشاک ، آشامیدنى ، ملک و املاک ، مرکب سوارى ، امور شهوانى ، برنامه هاى جاه و مقام ، همه و همه خواستنى است ، ولى باید توجه داشت که خواستن بى قید و شرط ، خواستن به قیمت پایمال شدن حقوق دیگران ، خواستن به قیمت بر هم خوردن نظام خانواده و اجتماع ، خواستن به قیمت از دست دادن ارزش و کرامت انسانى ، و خواستن به قیمت از دست دادن آخرت و خریدن خشم خدا و اسیر شدن به عذاب ابد پروردگار ، نه شرعى است
و نه عقلى و نه منطقى . شما از هر صاحب فطرتى ، و از هرکس که داراى وجدان بیدار و دل بیناست بپرسى که من مالى یا خوراکى یا جنسى یا زمینى یا مقامى یا زنى را مى خواهم که در صورت به دست آوردنش حقى بر باد مى رود و ظلمى به انسانى یا انسانهایى صورت مى گیرد ، یا دلى مى سوزد ، یا نظمى به هم مى خورد ، چه جوابى مى شنوید ، یا این واقعیات را اگر از عقل و وجدان و باطن خود بپرسید ، چه جوابى مى شنوید ؟ جز اینکه از طریق فطرت وجدان و عقل دیگران و خود مى شنوید که این خواسته را کنار بگذار و آنچه مى خواهى به صورتى بخواه که حق توست ، و در اینگونه خواستن است که کمترین حقى از کسى ضایع و غارت نمى شود ، و به احدى ستم واقع نمى گردد .
عین همین جواب را اگر از خدا و انبیا و امامان بپرسید مى شنوید که بخواه اگر حق توست ، و مخواه اگر حق تو نیست . بخواه که خواستن در گردونه ى قناعت ورزیدن به حق خویش حلال ، و خواستن در گردونه ى ظلم به مقررات شرعى و خانوادگى و اجتماعى و ستم به دیگران حرام است .
شکم مى خواهد ، شهوت مى خواهد ، خیال مى خواهد ، این خواستن است که اگر نسبت به آن حدود الهى و مقررات اجتماعى رعایت شود موجب سلامت زندگى ، حفظ آبرو ، طلوع کرامت و بروز حالات عالى اخلاقى است ، و این خواستن است که اگر نسبت به آن حدود الهى و مقررات اجتماعى رعایت نشود ، باعث آشفتگى حیات ، بر باد رفتن آبرو ، ظهور پستى و بروز حالات شیطانى و حیوانى است .
در هر صورت انسان نسبت به تمام امورى که در گذرگاه حیات با آنها ارتباط دارد داراى دو نوع خواسته و میل است : خواسته و میل محاسبه شده ، و خواسته و میل بى محاسبه .
خواسته ى محاسبه شده خواسته اى است که با خواسته ى حق پیوند خورده ،
و بر اساس آن وارد عرصه ى نفس و قلب شده ، و به حدود و قوانین خداوند مقید گشته . در این وقت است که شخص مال و ثروت مى خواهد ولى مال و ثروت حلال ، مسکن مى خواهد ولى مسکن حلال ، اطفاء شهوت مى خواهد ولى به صورت ازدواج مشروع ، مقام مى خواهد ولى براى خدا و دستگیرى از مستضعفان ، تماشا و شنیدن مى خواهد ولى تماشاى مناسب و شنیدن صحیح ، خواهنده در این شکل خواسته ، انسانى است : مومن ، بینا ، بیدار ، قیامت خواه ، وظیفه شناس ، مهرورز به مردم ، دلسوز جامعه ، دنبال کننده ى رضاى حق ، تامین کننده ى سعادت دنیا و آخرت و جهادگر میدان جهاد اکبر .
خواسته ى محاسبه نشده خواسته اى است فقط و فقط برخاسته از نفس ، پدید آمده از منیّت ، بیرون آمده از کوردلى ، پیدا شده از کبر و خودخواهى ، نمایان شده از چاه جهل و ضلالت .
در این زمان است که شخص مال و ثروت مى خواهد ولى از هر راهى که باشد ، مى خواهد گرچه از طریق ربا ، غصب ، دزدى ، تقلب ، حیله ، زورگویى ، رشوه و غارت باشد ، مسکن مى خواهد گرچه از طریق غارت ملک و املاک اقوام و افراد باشد ، اطفاء شهوت مى خواهد گرچه از راه استمناء ، لواط ، زنا و زناى محصنه باشد ، مقام مى خواهد گرچه با پس زدن صاحبان حق از حق مسلم آنان باشد ، تماشا و شنیدن مى خواهد گرچه تماشاى ناموس مردم ، و شنیدن غیبت و تهمت ، و موسیقى و غناى حرام باشد .
خواهنده ى این شکل خواسته ، انسانى است بى دین ، یا ضعیف الایمان ، کوردل ، بى بصیرت ، خراب کننده ى خانه ى آخرت ، دنبال کننده ى خشم حق و عمله و مزدور شیطان در میدان ظلمت و گمراهى .
قرآن مجید از مجموعه ى خواسته هاى چنین انسانى تعبیر به هوا مى کند .
هوا چیزى است که در باطن ، کرسى حکومت برقرار مى کند ، و خود را در
وجود انسان به جاى خدا قرار مى دهد ، و چهره ى معبودى به خود مى گیرد ، و انسان را به بردگى و اسارت مى برد ، و او را به جاى اینکه عبادت و اطاعت خدا کند به عبادت و اطاعت خود وامى دارد .
اَرَاَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ اِلهَهُ هَوَاهُ اَفَاَنتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکِیلاً
آیا دیدى کسى که هواى خود را معبود خود گرفت ، آیا تو مى توانى به هدایت او اقدام کنى و نگهبانش از هلاکت باشى ؟
انسان وقتى از ابتداى ورود به میدان حیات هرچه را دید خواست ، هرچه را شنید دنبال کرد و به هرچه میل نمود در به دست آوردنش کوشید ، شکم را بدون قید و شرط پاسخ داد ، شهوت را بدون محاسبه جواب داد ، در به دست آوردن ثروت و ملک و املاک و در به چنگ آوردن مقام ، حق احدى را رعایت نکرد ، در حقیقت به کارگاه ساختن بت هوا وارد شده ، و پس از مدتى با دست خود موفق به بت تراشى شده و آن بت را در درون خویش جاى داده ، و خود را به عبادت بت خود ساخته اسیر و گرفتار نموده !
متاسفانه کثیرى از مردم محصول عمرشان تبدیل باطن به بتخانه ، و نتیجه ى تلاششان ساختن و تراشیدن بت هوا ، و کارشان پرستش این بت است


0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ارادتمندان و گريه كنندگانِ ابی عبدالله(ع)
خبرهاى غيبى حضرت موسى بن جعفر
برترین کارها در ماه رمضان
حقیقت بهشت
توبه از اشتباهات، نشانه عقل‏
اثر استفاده از نعمت های معنوی
تفكّر، تمييز دهنده انسان از حيوان‏
اظهار حق در برابر ستمكار كم‏نظير
تعقل در پدیده های خداوند
کلید آشتى

بیشترین بازدید این مجموعه

سبّ و ناسزا
بسم اللّه‏، جلوه مهر و محبت خداوند
كاسب مهرورز بازار كرمان
اين هم نمونه‏اى ديگر از تهمت ناروا
اميد يعقوب به بازگشت يوسف (ع)
عظمت سوره عصر
حقیقت بهشت
هرچه خوبی برای خود می‌ پسندی، برای دیگران هم ...
عظمت وجودی حضرت زهرا (س)
کف پای مادرت را ببوس

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^