
مال حرام در قرآن و روايات
كتاب سعادتبخش الهى در بسيارى از آيات مردم را بهطور جدّى از آلوده شدن و نزديك گشتن به مال حرام نهى مىكند ، نمونهاى از آن آيات نورانى را در قرآن بدينصورت مىخوانيد : إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْماً إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ نَاراً وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيراً .
بىترديد كسانى كه اموال يتيمان را به ستم مىخورند ، فقط در شكم خود آتش مىخورند و به زودى در آتش فروزان در آيند .
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلاَ تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً * وَمَن يَفْعَلْ ذلِكَ عُدْوَاناً وَظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَاراً وَكَانَ ذلِكَ عَلَى اللّهِ يَسِيراً .
اى اهل ايمان ! اموال يكديگر را در ميان خود به باطل [ و از راه حرام و نامشروع ] مخوريد ، مگر آن كه تجارتى از روى خشنودى و رضايت ميان خودتان انجام گرفته باشد و خودكشى نكنيد ؛ زيرا خدا همواره به شما مهربان است . * و هر كه خوردن مال به باطل و قتل نفس را از روى تجاوز [ از حدود خدا ] و ستم [ بر خود و ديگران ] مرتكب شود ، به زودى او را در آتشى [آزار دهنده و سوزان] درآوريم ؛ واين كار بر خدا آسان است .
الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ يَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا يَقُومُ الَّذِى يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِن رَبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ .
كسانى كه ربا مىخورند [ در ميان مردم و براى امر معيشت و زندگى ]به پاى نمىخيزند ، مگر مانند به پاى خاستن كسى كه شيطان او را با تماس خود آشفته حال كرده [ و تعادل روانى و عقلىاش را مختل ساخته ] است ، اين بدان سبب است كه آنان گفتند : خريد و فروش هم مانند رباست . در حالى كه خدا خريد و فروش را حلال و ربا را حرام كرده است . پس هر كه از سوى پروردگارش پندى به او رسد و [ از كار زشت خود ] بازايستد ، سودهايى كه [ پيش از تحريم آن ] به دست آورده مال خود اوست و كارش [ از جهت آثار گناه و كيفر آخرتى ] با خداست و كسانى كه [ به عمل زشت خود ] بازگردند [ و نهى خدا را احترام نكنند] پس آنان اهل آتشاند و در آن جاودانهاند .
روايات كه توضيح و تفسيرى بر آيات قرآنند ، در باب مال حرام مسائل مهمّى را به شرح زير بيان مىكنند :
قالَ رَسُولُ اللّه صلىاللهعليهوآله : أَرْبَعٌ لا تَدْخُلُ بَيْتاً ، واحِدَةٌ مِنْهُنَّ إِلاّ خَرِبَ وَلَمْ يَعْمُرْ بِالْبَرَكَةِ :
الخِيانَةُ وَالسِّرقَةُ وَشُرْبُ الْخَمْرِ وَالزِّنا .
پيامبر اسلام صلىاللهعليهوآله فرمود : چهار چيز است كه هريك از آنها وارد خانهاى شود آن خانه خراب مىشود و آباد به بركت نگردد : خيانت ، مال دزدى ، شرب خمر ، زنا .
قالَ النَّبِىُّ صلىاللهعليهوآله : مَنْ خانَ جارَهُ شِبْراً مِنَ الْأَرْضِ جَعَلَهَا اللّهُ طَوْقاً فى عُنُقِهِ مِنْ تُخُومِ الْأَرَضينَ السَّابِعَةِ حَتّى يَلْقَى اللّهَ يَوْمَ الْقِيامَةِ مُطَوَّقاً إِلاّ أَنْ يَتُوبَ وَيَرْجِع .
نبىّ اسلام صلىاللهعليهوآله فرمود : هركس به اندازه يك وجب از زمين به همسايه خيانت كند ، خداوند همان مقدار را از آخر زمينهاى هفتگانه ، همچون حلقه به گردنش اندازد ، تا خدا را به همان صورت در قيامت ملاقات كند ، مگر توبه كند و مال مردم را به صاحبش برگرداند .
قالَ أَبُو عَبْدِاللّه عليهالسلام : ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ زَوَّجَهُ اللّهُ مِنَ الْحُورِ العَينِ كَيْفَ شاءَ ، كَظْمُ الْغَيْظِ وَالصَّبْرُ عَلَى السُّيُوفِ لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ وَرَجُلٌ أَشْرَفَ عَلى مالٍ حَرامٍ فَتَرَكَهُ لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ .
امام صادق عليهالسلام فرمود : سه چيز است هركس آنها را دارا باشد ، هرگونه بخواهد خدا حورالعين تزويج او مىكند . فرو خوردن خشم ، استقامت در ميدان جنگ و ترك مال حرام به هنگام روبرو شدن با حرام .
قالَ أَميرُالْمُؤْمِنينَ عليهالسلام : إِنَّ اللّهَ يُعَذِّبُ سِتَّةً بِسِتَّةٍ . . إِلى أَنْ قالَ : التُّجارُ بِالْخِيانَةِ.
اميرالمؤمنين عليهالسلام فرمود : خدا شش طايفه را به شش چيز عذاب مىكند . .
تا فرمود : تاجران را به خيانت در كسب .
عَنْ أَبى الْحَسَنِ الثّالِثِ عليهالسلام قالَ : كانَ فيما ناجى مُوسى رَبَّهُ : إِلهى ماجَزاءُ مَنْ تَرَكَ الْخِيانَةِ حَياءً مِنْكَ ؟ قالَ : يا مُوسى لَهُ الأَمانُ يَوْمَ القِيامَةِ .
ابى الحسن سوّم[ امام هادى ] عليهالسلام فرمود : موسى در مناجات با حضرت حق عرض كرد : خدايا ! جزاى كسى كه به خاطر حياى از تو ترك خيانت كند ، چيست ؟ خداوند فرمود : اى موسى ! امان از عذاب در روز قيامت .