
الگوهای اخلاقی خانواده در مکتب تربیتی فاطمه (سلام الله علیها)
بزرگ بانوی جهان اسلام به عنوان برترین زنان عالم همواره در کلام حضرات معصومانعلیهم السلام به ویژه پیامبر گرامی اسلام مورد توجه و عنایتخاص بوده است; گاهی از او به عنوان برترین زنان عالم و گاهی به عنوان برترین زنان بهشتی یاد شده است .
هیچ کس را توان معرفت زهرای مرضیه نبوده و نیست، جز پروردگار هستی و خاصان اولیای او، که بلندای شناخت او، پرندهای تیز پرواز میطلبد رها شده از تمامی قیدها و بندها . که فاطمه سری است از اسرار الهی.
نقل شده است که در آخرین لحظههای زندگانی رسول مکرم اسلامصلی الله علیه وآله، فاطمهعلیها السلام به شدت گریه میکرد . پیامبر رحمت وقتی صدای گریه دختر خود را شنید او را به نزدیک خود فرا خوانده مطالبی را آهسته به او منتقل فرمود . که در آن شدت گریه، تبسمی بر لبان فاطمه نشست . بعدها وقتی سبب آن خنده را میان گریه پرسیدند فرمود: «فبکیت البکاء الذی رایت فلما رای حزنی سارنی الثانیه فقالصلی الله علیه وآله: یا فاطمه اما ترضین ان تکونی سیده نساء العالمین؟ فضحکت» (۱)
وقتی حال رسول خدا را آنچنان دیدم گریستم، گریهای که دیدید . وقتی پدرم حزن و اندوه مرا مشاهده فرمود، دوباره با من نجوا کرد و فرمود: ای فاطمه آیا راضی و خشنود نیستی که سید و بزرگ زنان جهانیان باشی؟ پس خندیدم و شاد شدم .
در روایت دیگری نقل شده است که حضرت فاطمه فرمود: در لحظههای آخر زندگانی وقتی پدرم صدای گریه من را شنید فرمود: «یا بنیه انه لیس احد من نساء العالمین اعظم رزیه منک فلاتکونی من ادنی امراه صبرا انک سیده نساء اهل الجنه» (۲)
«دخترم! هیچ کدام از زنان جهان ارزش و مقام تو را ندارند . پس در صبر و بردباری همانند کمترین زنان نباش; زیرا تو سید و بزرگ زنان بهشتی .»
با توجه به دو روایت فوق، فاطمه زهرا به عنوان برترین زنان عالم هستی همواره به عنوان الگویی برتر مطرح بوده و هست که ابعاد وجودی آن بزرگوار فراتر از حضور در زمان و مکانی خاص است . به این عنوان که فضایل اخلاقی انسان هرگز اسیر زمان و مکان نمیشود . این الگوی فضیلتبرای همیشه تاریخ، شایستگی پیروی و متابعت را داراست . فراگیری درس زندگی در مکتب انسانساز این بانوی نمونه، توفیقی بس ارجمند و بزرگ است که هرکس را نصیب نمیشود . تنها کسانی لیاقتحضور در این وادی عشق را دارند که جان خویش را سرشار از محبت او و فرزندانش کرده باشند .
شاه رسل چو فاطمه گر دختری نداشت
بی شبهه آسمان حیا اختری نداشت
گر خلقتبتول نمیکرد کردگار
در روزگار شیر خدا همسری نداشت
از این دو هر یک ار نه به هستی قدم زدی
آن یک به راستی زنی، این شوهری نداشت
ما نیز بیاییم وضوی حضور گرفته، رو به قبله با فروتنی کامل زانوی ادب زده جرعهای از این کوثر بیپایان به کام جان بریزیم:
آموزههای اخلاقی ازدواج
۱ . مشورت با دختر
در ازدواج، دو نظر مشترکا میتوانند سعادت دنیا و آخرت را تامین نماید: یکی نظر شخصی خود دختر است که خداوند اراده و اختیار به او داده تا خود در سرنوشتخود تصمیم بگیرد و دیگر رای و نظر والدین، به ویژه پدر، به عنوان شخصی با تجربههای ارزشمند همراه با دلسوزی برای پاره تن خود . هرگاه این دو نظر در تعامل با یکدیگر قرار گیرد میتواند، ثمرهای بس شیرین و سعادتبخش داشته باشد و سر بر تافتن از هریک پیامدهای ناگواری در پی دارد .
پیامبر بزرگ اسلامصلی الله علیه وآله همواره این اصل مهم تربیتی یعنی مشورت و تبادل افکار با دختر را به دقت رعایت میکرد و به امت اسلامی نیز سفارش میفرمود تا از ظلم و ستم دوران جاهلیت دوری گزینند و پدران و مادران بدون مشورت و رضایت دختران در امر ازدواج اقدامی نکنند .
در همین راستا، آن حضرت در ازدواج فاطمهعلیها السلام با امام علیعلیه السلام به مشورت و تبادلنظر با دخترش روی آورد و فرمود: «دخترم فاطمه! پسر عمویت علیعلیه السلام از تو خواستگاری نموده است . پاسخ تو چیست؟ «فاطمهعلیها السلام به پدر احترام میکند که نظر شما چه میباشد؟
پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: «اذن الله فیه من السماء» ; خدا از آسمان در این ازدواج اجازت فرمود .
فاطمهعلیها السلام گفت: «رضیتبما رضی الله لی و رسوله» ; خشنودم به آنچه که خدا و پیامبر او برای من رضایت دادند . (۳)
دختران و پسران جوان ما به خوبی میدانند که ازدواج با چه کسانی مورد رضایت خداوند و پیامبر اوست و در مقابل، خداوند و پیامبرصلی الله علیه وآله با ازدواج با چه کسانی مخالف و ناراضی هستند .
۲ . احترام به نظر پدر
از آنجا که هیچ پدر و مادری نیست که آرزوی خوشبختی و سعادت فرزندان خود را نداشته باشد، از اینرو دختران و پسران نباید در خیرخواهی آنان تردید کنند و نظر آنان را نادیده بگیرند .
حضرت زهراعلیها السلام پس از مشورت پدر با او، به پدر احترام نموده رای و نظر پدر را محترم شمرد و سپس عرض کرد: «یا رسولالله انت اولی بماتری» (۴) «ای رسول خدا تو از من سزاوارتری که اظهارنظر کنی .»
البته، والدین نیز وقتی ببینند پسر یا دختر در انتخاب خود خطا نکردهاند و مورد مناسبی را برگزیدهاند نظر خود را بر آنها تحمیل نمیکنند .
۳ . پایبندی به ارزشهای والای انسانی
از آنجایی که پایه تربیت انسانهای نسلهای آینده، در امر مقدس ازدواج گذاشته میشود، توجه و پایبندی به ارزشهای انسانی و اخلاقی از اساسیترین اموری است که مورد توجه دختر و پسر قرار میگیرد . سلامت جسم و جان و دین و ایمان، از مهمترین مسائل در این زمینه است . به همین دلیل، وقتی بزرگان و ثروتمندان قریش به خواستگاری آن حضرت آمدند، جواب رد شنیدند . ولی وقتی علیعلیه السلام ایمان مجسم، که به ظاهر مال و ثروتی از دنیا نداشت، ولی از عظمت و بزرگی روح برخوردار بود، به خواستگاری زهراعلیها السلام آمد، آن بزرگوار جواب مثبت داد .
۴ . حالات معنوی و توجه به آفریدگار هستی
شب ازدواج و آغازین لحظههای شروع یک زندگی نوین برای هر زن و مردی شیرین و خاطرهانگیز است، ولی متاسفانه برخی این لحظههای شیرین را به انواع گناه و معاصی میآلایند و میپندارند که هرگونه زشتیها و مفاسدی میتواند مجاز باشد . غافل از اینکه، وقتی آغاز زندگی مشترک و فصل جدید حیات با گناه و نافرمانی خدا آغاز شود، ثمراتی بس تلخ و رنجآور و فرجامی ناخوشایند خواهد داشت . و فراموش نمیشود که در مواقع حساس امتحانات الهی سخت و دشوارتر از زمانهای عادی است، البته، دختران و پسرانی که در نگاه خود به آیندهای سعادتمند فکر میکنند، حتی الامکان از فراهم شدن زمینه گناه جلوگیری میکنند .
حال ببینیم کاملترین الگوی بانوان جهان در آن شب خاطرهانگیز چه حالاتی داشت؟
نقل شده است در شب ازدواج، حضرت علیعلیه السلام همسرگرامی خود را نگران و گریان دید; پرسید: چرا ناراحتی؟ پاسخ داد: «تفکرت فی حالی و امری عند ذهاب عمری و نزولی فی قبری فشبهت دخولی فی فراشی بمنزلی کدخولی الی لحدی و قبری فانشدک الله ان قمت الی الصلاه فنعبد الله تعالی هذه اللیله . . .» ; درباره حال و رفتار خویش تفکر کردم، به یاد پایان عمر خویش و منزلگاه دیگر به نام قبر افتادم که امروز از خانه پدر به خانه شما منتقل شدم و روزی دیگر از اینجا به طرف قبر و قیامتخواهم رفت .
در این آغازین لحظههای زندگی، تو را به پروردگار سوگند میدهم که بیا تا به نماز بایستیم تا باهم در این شب خدا را عبادت کنیم . (۵)
و به راستی زندگی که اینگونه آغاز شد، ارزش آن را دارد که ثمرات آن بهترین و گرانبهاترین انسانها باشد که در تاریخ بشری بیمانند و نزد خداوند گرانترین باشند .
آداب همسرداری
۱ . مقدم داشتن همسر بر خود
وقتی زن و مرد به عقد یکدیگر در آمدند خداوند محبت آن دو را به دل یکدیگر میاندازد . گویی یک روح در دو بدن میشوند . و از این پس، برای گرمتر کردن کانون خانواده به نکات فراوانی میبایست توجه شود . از جمله آنها ایثار و از خودگذشتگی است; به این معنا که برای تامین و تداوم سعادت خانواده دیگری را بر خود مقدم داشته، برخی از حقوق خود را نادیده بگیرد .
در یکی از روزها، صبحگاهان امام علیعلیه السلام به همسر عزیزش فرمود: فاطمه جان! آیا غذایی داری تا از گرسنگی بیرون آیم؟ فاطمه پاسخ داد: نه . به خدایی که پدرم را به نبوت و شما را به امامتبرگزید سوگند، دو روز است که در منزل غذایی کافی نداریم، آنچه بود به شما و فرزندانم دادم و خود ازغذای اندک موجود، استفاده نکردم . امام با تاسف فرمود: فاطمه جان! چرا به من اطلاع ندادی تا به دنبال تهیه غذا بروم؟
فاطمهعلیها السلام فرمود: «یا ابا الحسن انی لاستحیی من الهی ان اکلف نفسک ما لا تقدر علیه .» «ای ابا الحسن! من از پروردگار خود حیا میکنم که چیزی را که تو بر آن توان و قدرت نداری، از تو درخواست نمایم .» (۶)
۲ . تقسیم کار در زندگی
یکی از عوامل شادابی و تکامل خانوادهها تعیین حدود مسؤولیت افراد در خانواده است . البته، تعیین این مسؤولیتها بنابر شایستگیها و توانمندیهایی است که خداوند در انسان به ودیعه نهاده است . با تقسیم کار، عدالت اجتماعی در محیط خانواده سعادت میآفریند و زن را از دخالت در اموری که سزاوار نیست باز میدارد .
امام باقرعلیه السلام فرمود: حضرت فاطمهعلیها السلام کارهای منزل را با حضرت علیعلیه السلام اینگونه تقسیم کردند: خمیر کردن آرد و تمیز کردن و جارب زدن منزل به عهده فاطمه باشد و کارهای بیرون منزل از قبیل جمعآوری هیزم و مواد اولیه غذایی را علیعلیه السلام انجام دهد .
امام صادقعلیه السلام فرمود: این تقسیم کار با اشاره رسول خداصلی الله علیه وآله انجام گرفت، آنگاه که رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: کارهای داخل منزل را فاطمهعلیها السلام و کارهای بیرون منزل را علیعلیه السلام انجام دهد . حضرت زهرا با خوشحالی فرمود: «فلا یعلم ما داخلنی من السرور الا الله باکفائی رسول الله تحمل رقاب الرجال .» (۷) «جز خدا کسی نمیداند که از این تقسیم کار تا چه اندازه خوشحال شدم; زیرا رسول خدا مرا از انجام کارهایی که مربوط به مردان استبازداشت .» و شاید خوشحالی آن حضرت از این جهتبود که از برخورد با نامحرم به دور خواهد ماند، چه اینکه کار کردن غیرضروری زنان و اختلاط زنان با مردان با روح تقوا بیگانه است .
در روایتی دیگر آن حضرت در پاسخ پدر بزرگوارشان که پرسیده بود: در کدام لحظه زن به خداوند نزدیکتر است؟ فرمود: «ادنی ما تکون من ربها ان تلزم قعر بیتها . . .» (۸) «نزدیکترین حالات زن به خداوند زمانی است که در خانه خود میماند .»
البته، روشن است در مواردی خروج زن از خانه ضرورت پیدا میکند . مثل مواردی که آن بانوی بزرگوار برای دفاع از حقوق غصب شده خود و شوهرش به مسجد یا دارالخلافه رفت و یا امور ضروری دیگر و . . .
و آنچه از آن مذمتشد، بیرون رفتنهای غیرضروری دختران و زنان است که قطعا پیامدهای ناگواری به دنبال خواهد داشت و متاسفانه امروزه بسیار شاهد اینگونه امور هستیم .
۳ . رعایت ادب و احترام نسبتبه همسر
در روایتی آمده است آن حضرت ملاک و معیار ارزشمندی انسان را در مهربانی با همسر و نرمی با دیگران ذکر کرده است:
«بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرمتر و مهربانتر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با زنان خود مهربان و بخشندهاند .» (۹)
و آنگاه که میخواهد شدت علاقه و وفاداری خود را به شوهر مظلومش ابراز نماید میفرماید: «علیجان! جانم فدای تو، و جان و روح من سپر بلاهای جان تو، ای اباالحسن! همواره با تو خواهم بود، اگر تو در خیر و نیکی به سر میبری با تو خواهم زیست و یا اگر در سختی و بلاها گرفتار شدی باز هم با تو خواهم بود .» (۱۰)
به خلاف عشقهای ظاهری و دروغین، که تنها در هنگام عافیت و شادی ابراز میشود، نه در هنگام مشکلات و ناراحتیها .
۴ . تحمل مشکلات و سختیها
الف . تحمل گرسنگی:
پیامبرگرامی اسلامصلی الله علیه وآله روزی وارد منزل فاطمهعلیها السلام شد و فرمود: دخترم در چه حالی و چگونه زندگی میکنی؟ پاسخ شنید: «درد و گرسنگی بیتابم کرده و هر لحظه رو به فزونی است و غذایی ندارم تا رفع گرسنگی کنم» رسول اکرمصلی الله علیه وآله فرمود: «دخترم آیا راضی نیستی که بزرگ زنان جهانیان باشی؟» (۱۱)
برهنه پا و سر انند در ولایت عشق
که قوتشان همه جوع است و جامه عریانی
ب . تحمل کمبودهای زندگی
ای خوش آنان که دل از غیر تو پرداختهاند
در همه عمر بجز مهر تو نشناختهاند
جان فدای سر آن طرفه حریفان که زشوق
نقد هستی همه در پای تو در باختهاند
نازم آنان که چو عنقا زنهانخانه عشق
رایت فقر بر این نه فلک افراختهاند
حضرت زهراعلیها السلام روزی در خدمت پدر از مشکلات زندگی و کمبودهای رفاهی سخن به میان آورد و فرمود: «ای رسول خدا من و پسر عمویم چیزی از وسایل رفاهی نداریم، مگر پوست گوسفندی که شبها بر روی آن میخوابیم و روزها بر روی آن شتر خود را علف میدهیم .»
رسول اکرمصلی الله علیه وآله فرمود: «دخترم صبر و تحمل داشته باش، زیرا موسی بن عمران ده سال با همسرش زندگی کرد و فرشی جز یک قطعه عبای قطوانی نداشتند .» (۱۲)
لازم به یادآوری است همسرانی که امور رفاهی فراوانی به شوهران خود تحمیل میکنند، غافلند از اینکه تواناییهای انسان حد و مرزی دارد و اگر شخص نتوانست از راه مشروع توقعات همسرش را برآورده کند به ناگزیر از راههای نامشروع آنها را تامین مینماید و چه خسارتی از این بزرگتر که زن با توقعات نابجای خود، پای اموال شبههناک و حرام را به خانه خود باز نماید . البته، فلسفه این سادهزیستی را در حکایت زیر به خوبی میتوان دریافت:
«سلمان فارسی میگوید: روزی حضرت زهراعلیها السلام را دیدم که چادری وصلهدار و ساده بر سر دارد . در شگفتی ماندم و گفتم: عجبا دختران پادشاه ایران و قیصر روم بر کرسیهای طلایی مینشینند و پارچههای زرینتبه تن میکنند، و این دختر رسول خداست که نه چادرهای گرانقیمتبر سردارد و نه لباسهای زیبا!
حضرت فاطمهعلیها السلام پاسخ داد: «ای سلمان! خداوند بزرگ، لباسهای زرین و تختهای طلایی را برای ما در روز قیامت ذخیره کرده است .» (۱۳)
اگر دل از غم دنیا جدا توانی کرد
نشاط و عیش به باغ بقا توانی کرد
اگر به آب ریاضتبرآوری غسلی
همه کدورت دل را صفا توانی کرد
زجایگاه هوس گر برون نهی گامی
نزول در حرم کبریا توانی کرد
و گر زهستی خود بگذری یقین میدان
که عرش و فرش و فلک زیر پا توانی کرد .
پی نوشت:
۱ . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۳۷، ص ۶۷ و ج ۴۳، ص ۵۱
۲ . شیخ صدوق، کمالالدین، ص ۲۶۲
۳ . محمد دشتی، نهج الحیاه، ص ۲۸
۴ . بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۹۹
۵ . محمد دشتی، نهجالحیاه، ص ۳۵
۶ . بحارالانوار، ج ۳۷، ص ۱۰۳ و ج ۹۳، ص ۱۴۷
۷ . وسایلالشیعه، ج ۱۴، ص ۱۲۳
۸ . بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۹۲
۹ . نهجالحیاه، ص ۱۵۷
۱۰ . همان، ص ۱۴۷
۱۱ . بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۳۷
۱۲ . نهج الحیاه، ص ۲۹۷
۱۳ . بحارالانوار، ج ۸، ص ۳۰۳