
نيّت پاك در آيينه فضل حق
- تاریخ انتشار: 29 ارديبهشت 1389
- تعداد بازدید: 578
آيين پاك اسلام از انسان مىخواهد كه كليه نيّتهايش را پاك و براى خدا قرار دهد . اسلام مىخواهد كه انسان در تمام برنامههايش اعم از برنامههاى مادى و معنوى ، دنيايى و آخرتى ، فردى و اجتماعى و حتى نسبت به خواب و خوراكش ، نيّتش را براى خدا قرار دهد و حتى نسبت به انجام تمام حسنات و نيكىها براى خاطر حق نيّت داشته باشد ، گرچه موفق به انجام كار نشود .
در روايات زيادى وارد شده كه خداوند بزرگ ، از باب فضل و عنايتش به نيّت كار خير اجر و مزد مىدهد ، گرچه صاحبش تا آخر عمر موفق به تحقق نيّتش نگردد . و اگر كسى خداى ناخواسته نيّت شر كند ، تا تحقق عملى پيدا نكند خداوند به آن نيّت شر ، عبد را عقاب نمىكند .
عَنْ أبى عَبْدِاللّهِ عليهالسلام قالَ : إنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ الْفَقيرِ لَيَقُولُ : يا رَبِّ ارْزُقْنى حَتّى اَفْعَلَ كَذا وَكَذا مِنَ الْبِرِّ وَوُجُوهِ الْخَيْرِ فَإذا عَلِمَ اللّهُ ذلِكَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِيَّةٍ كَتَبَ اللّهُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ ما يَكْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ إنَّ اللّهَ واسِعٌ كَريمٌ .
امام صادق عليهالسلام فرمود : عبد مؤمن دست خالى به حق مىگويد : يا رب ! به من مالى عطا كن تا با آن كار نيك و امور خير انجام دهم . خداوند وقتى از اين مؤمن صدق نيّت ببيند ، به همين نيّت اجرى به او عنايت مىكند ، مانند اجر اجراى آن نيّت كه خداوند وسعت دهنده كريم است .
پيامبر عزيز اسلام صلىاللهعليهوآله مىفرمود :
مردم چهار دستهاند : مردى است كه خدا به او علم و مال عنايت كرده و او با كمك علمش از مالش بهره مىبرد و مردى است كه او را مىبيند و مىگويد : اگر خداوند به من هم علم و مال عطا مىكرد همانند او از علم و مال استفاده مىكردم ، خداوند اجر اين مردى كه چنين نيّتى دارد مانند دارنده علم و مال كه علم و مالش را در راه خدا خرج كرده قرار مىدهد و سوّم : مردى است كه مال دارد ولى علم به او عنايت نشده و مالش را بر اساس جهل در راه غير حق صرف مىكند و مردى او را مىبيند و مىگويد : اگر من هم مال داشتم با مالم همين معامله را مىكردم ، اين مرد كه چنين نيّتى دارد در وزر گناه با مال دار جاهل يكى است !! و نيز حضرت فرمود :
دو گروه براى جهاد با هم روبرو مىشوند ، ملائكه براى نوشتن عمل آنان نازل مىشوند و اين چنين مىنويسند : فلانى براى دنيا جنگ كرد ، فلانى براى حميت ، فلانى براى عصبيت ، نگوييد فلانى در راه خدا كشته شد ، كسى كه براى اعلاى كلمه حق بجنگد او در راه خدا جنگ كرده است . باز حضرت فرموده :
كسى كه براى خدا بوى خوش استعمال كند ، قيامت مىآيد در حالى كه بويش از مشك پاكيزهتر است و هركس نيّتش در استعمال بوى خوش غير خدا باشد ، قيامت بويش از بوى مردار بدتر است .
روايت شده : مردى در حالى كه گرسنه بود به ريگ زارى عبور كرد . پيش خود گفت : اگر اين رملها طعام بود ، همه را بين مردم قسمت مىكردم . خداوند به پيامبر زمان وحى كرد : به آن مرد بگو صدقه تو و شكر نيّت پاكت را قبول كردم و ثواب اطعام طعام اگر به مانند اين ريگها نموده بودى به تو عنايت كردم .
عَنِ الصَّادِقِ عليهالسلام : إِنَّما خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِى النَّارِ لِأَنَّ نِيّاتِهِمْ كانَتْ فِى الدُّنيا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فيها أَنْ يَعْصُوَ اللّهَ تَعالى أَبَدا وَإنَّما خُلِّدَ أَهْلُ الجَنَّةِ فِى الجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كانَتْ فِى الدُّنيا أَنْ لَوْ بَقَوْا فيها أَنْ يُطيعُوا اللّهَ أَبَدا فَبِالنِّيّاتِ خُلِّدَ هؤلاءِ وَهؤلاءِ ثُمَّ تَلا قَوْلَهُ تَعالى : قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شَاكِلَتِهِ ، قالَ : يَعْنى عَلى نِيَّتِهِ.
امام صادق عليهالسلام فرمود : هميشگى بودن اهل آتش در آتش به خاطر اين است كه نيّتشان در دنيا اين بود تا هستند نسبت به حق عصيان داشته باشند و هميشگى بودن اهل بهشت در بهشت به خاطر اين است كه در دنيا نيّت داشتند تا هستند مطيع حق باشند ، به نيّتها است كه آنان در آتش ابدى و آنان در بهشت جاويد و هميشگىاند . سپس اين آيه را تلاوت كرد : « هر كسى بر آنچه در درون دارد عمل مىكند » يعنى بر نيّتش .
عَنْ أَحَدِهِما عليهماالسلام قالَ : إِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وَتَعالى جَعَلَ لاِدَمَ فى ذُرِّيَّتِهِ أَنَّ مَنْ هَمَّ بِحَسَنَةٍ فَلَمْ يَعْمَلْها كُتِبَتْ لَهُ حَسَنَةٌ وَمَنْ هَمَّ بِحَسَنَةٍ وَعَمِلَها كُتِبَتْ لَهُ عَشْرا وَمَنْ هَمَّ بِسَيِّئَةٍ لَمْ تُكْتَبْ عَلَيْهِ وَمَنْ هَمَّ بِها وَعَمِلَها كُتِبَتْ عَلَيْهِ سَيِّئَةٌ .
از يكى از دو امام باقر و صادق عليهماالسلام روايت شده : خداوند تبارك و تعالى به خاطر آدم در فرزندانش اينگونه قرار داده كه هريك نيّت عمل خوبى كنند و انجام ندهند براى او حسنه نوشته شود و هر كدام نيّت كار خير كردند و عملى نمودند ده حسنه برايش نوشته شود و هر كدام نيّت كار بد كردند ولى عمل ننمودند ، چيزى بر او نوشته نشود و اگر نيّت بد كردند و به اجرا گذاشتند يك بدى در حق آنان نوشته شود .
عَنْ أَبى الحسن مُوسى عليهالسلام ـ فى حَديثٍ ـ أَنَّهُ قالَ : رَحِمَ اللّهُ فُلانا ، يا عَلِىُّ ، لَمْ تَشْهَدْ جِنازَتَهُ ؟ قُلْتُ : لا ، قَدْ كُنْتُ أَحَبُّ أَنْ أَشْهَدَ جِنازَةَ مِثْلِهِ فَقالَ : قَدْ كُتِبَ لَكَ ثَوابُ ذلِكَ بِما نَوَيْتَ .
امام كاظم عليهالسلام به على بن ابى حمزه فرمود : خدا فلانى را رحمت كند ، به تشييع جنازه او نيامدى ؟ گفتم : دوست داشتم مثل چنين شخصى را تشييع كنم . فرمود : براى تو ثواب آنچه نيّت داشتى نوشته شد .
عبداللّه بن موسى بن جعفر از پدرش پرسيد :
دو فرشتهاى كه مأمور ثبت اعمالند ، از نيّت ثواب و گناه آدمى آگاهند ؟ حضرت فرمود : بوى مستراح و عطر يكى است ؟ گفتم : نه . فرمود : چون عبد قصد كار نيك كند ، نفس او خوشبو برآيد ، فرشته دست راست كه مأمور ثبت نيكى هاست به فرشته دست چپ گويد : برخيز زيرا او قصد كار خوب دارد ، چون عبد كار خوب را انجام دهد زبانش قلم و آب دهانش مركب و بدين وسيله نيكى در دفترش ثبت شود و چون قصد گناه كند ، نفسش بدبو در آيد ، فرشته دست چپ به دست راست گويد او قصد كار بد دارد ، چون عملى سازد آن را ثبت نمايد !! از حضرت امام رضا عليهالسلام روايت شده : در قيامت نامه سيئات مؤمن را نشانش مىدهند و او دچار ترس و لرز مىشود ، حسناتش را نشانش دهند ، چشمش روشن و خوشحال گردد ، آنگاه خداوند مىفرمايد : دفترى كه حسنات به جا نياوردهاش در اوست نشان او دهيد ، چون ببيند گويد : پروردگارا ! به بزرگيت قسم من اين حسنات را به جا نياوردهام . خداوند مىفرمايد : راست مىگويى ولى چون نيّت آنها را داشتى من براى تو ثبت كردم ، آنگاه ثواب آن حسنات نيّت شده را به او مىدهند . امام رضا عليهالسلام به ريان بن شبيب فرمود : اگر علاقه دارى در ثواب شهداى كربلا شريك باشى ، هرگاه ياد كردى بگو : اى كاش با آنها بودم و به سعادت بزرگى مىرسيدم . جابر در زيارت اربعين حضرت حسين عليهالسلام خطاب به شهداى كربلا گفت : ما با شما در ثواب شريكيم . عطيه كوفى گفت : اى جابر ! چگونه با آنان شريكيم در حالى كه ما كارى نكردهايم و رنجى نديدهايم ، آنها از زن و فرزند جدا شده و زخم برداشتند تا كشته شدند !!
جابر گفت : از رسول خدا صلىاللهعليهوآله شنيدم كه فرمود : هركه قومى را دوست دارد ، با آنها محشور مىشود و هركه كار قومى را دوست دارد با آنها در ثواب آن كار شريك است ، به خدا قسم نيّت من و اصحاب من بر همان است كه حسين و اصحابش بر آن رفتند.
امام زين العابدين عليهالسلام در دعاى چهل و هفتم صحيفه عرضه مىدارد : وَأَعِنّى عَلى صالِحِ النِّيَّةِ وَمَرضِىِّ الْقَوْلِ وَمُسْتَحْسَنِ الْعَمَلِ . مرا بر نيّت شايسته و گفتار مورد رضايت خود و عمل نيك كمك كن .
در دعاى مكارم الاخلاق آمده . وَانْتَهِ بِنِيَّتى إلى أَحْسَنِ النِّيّاتِ وَبِعَملى إلى أَحْسَنِ الْأَعْمالِ اَلّلهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتى .
پروردگارا ! نيّت مرا به نيكوترين نيّت برسان و عملم را نيكوترين عمل كن ، خداوندا ! به لطفت نيّت شايسته مرا فراوان گردان . اينگونه نيّتهاى پاك است كه قلب بايد از آن بهرهمند باشد و برابر روايات گذشته ، اگر آدمى موفق به تحقق عملى آن گردد ، ثواب عظيم مىبرد ، اگر هم موفق نشود ، به همان نيّت پاك ثواب بزرگ نصيب انسان خواهد شد . يكى از اصحاب رسول اسلام صلىاللهعليهوآله مىگويد : پيامبر بزرگ صلىاللهعليهوآله در جمع مردم سخنانى فرمودند كه مردم از شنيدن آن اشك ريختند و دلهايشان ترسيد ، آن مقدارى كه از آن سخنرانى به ياد دارم اين است : اى مردم ! برترين مردم از نظر بندگى كسى است كه در عين بزرگى تواضع كند و در عين رغبت به دنيا زهد ورزد و با داشتن قوت انصاف دهد و به هنگام قدرت بردبارى نمايد .
اى مردم ! برترين افراد در بندگى كسى است كه از دنيا به اندازه كفاف برگيرد و در طول زندگى داراى عفت باشد و براى سفر آخرت توشه آماده نمايد و براى حركت به آخرت آماده گردد .
اى مردم ! عاقلترين انسانها از نظر بندگى كسى است كه خدا را شناخته و از حضرت او فرمان برد و دشمن را شناخته با او مخالفت نمايد و خانه هميشگى را آگاه گشته به اصلاح آن اقدام كند و سرعت از دنيا گذشتن خويش را دريافته ، براى آخرت كسب توشه نمايد ؛ آگاه باشيد بهترين توشه آن است كه همراه با تقوا باشد و بهترين عمل آن است كه نيّت پاك و خالص همراه آن گردد ، و برترين قدر و منزلت از كسى است كه نزد خدا ترسندهترين مردم باشد