فارسی
جمعه 14 ارديبهشت 1403 - الجمعة 23 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مهرورزى از ويژگى‏هاى اولياى الهى

 در اين كه مهرورزى از نشانه هاى اهل ايمان و از ويژگى هاى اين گروه با ارزش است آياتى در قرآن مجيد و رواياتى در كتاب هاى بسيار مهّم حديث آمده كه تفسير آن آيات و توضيح آن روايات چند كتاب مى طلبد ، كه در اينجا براى روشن شدن اين حقيقت به گوشه اى از آيات و روايات اكتفا مى شود . وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضَهُمْ أَولِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّه َ وَرَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمْ اللّه ُ إِنَّ اللّه َ عَزِيزٌ حَكِيمٌ .
مردان و زنان با ايمان دوست و يار يكديگرند ؛ همواره به كارهاى نيك و شايسته فرمان مى دهند و از كارهاى زشت و ناپسند بازمى دارند و نماز را برپا مى كنند و زكات مى پردازند و از خدا و پيامبرش اطاعت مى نمايند ؛ به زودى خدا آنان را مورد رحمت قرار مى دهد ؛ زيرا خدا تواناى شكست ناپذير و حكيم است . مُحَمَّدٌ رَّسُولُ اللّه َ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ . . . .
محمّد ، فرستاده خداست و كسانى كه با او هستند بر كافران سرسخت و در ميان خودشان با يكديگر مهربانند ، آرى ؛ قلوبى كه با خدا پيوند دارند و به آخرت يقين مى ورزند و خلق را به قول پيامبر صلي الله عليه و آله عيال اللّه مى دانند ، مزيّن به مهر و محبّت اند و بر اساس اين دو آيه مهر و محبّت را نسبت به ديگران بى ملاحظه چيزى هزينه مى كنند و مى دانند كه هزينه كردن محبّت رشته اى از عبادت و داراى پاداش و مزد از سوى خداست . ابوبصير از حضرت امام باقر عليه السلام روايت مى كند كه آن حضرت فرمود :
« إنَّ أعرابِيّاً مِن بَنِى تَميمٍ أتَى النَّبِىَّ صلي الله عليه و آله فَقَالَ لَهُ : أوصِنِى فَكَانَ مِمَّا أوصَاهُ : تَحَبَّبْ إلىَ النَّاسِ يُحِبُّوكَ » . عربى از قبيله بنى تميم به محضر پيامبر صلي الله عليه و آله آمد و به آن حضرت گفت : به من سفارشى كن ، از سفارش هاى حضرت به او اين بود : به همه مردم مهر و محبّت ورز تا همه مردم به تو مهر و محبّت ورزند . راستى روايت بسيار مهمى است ، عربى از رسول خدا صلي الله عليه و آله طلب سفارش و وصيّت مى كند و پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله اظهار محبّت به همه مردم را به او سفارش مى كند و در حقيقت مى خواهد به آن عرب بگويد : اگر مى خواهى اهل ايمان باشى و از پيامبرت اطاعت نمايى ، نسبت به عموم مردم اهل مهر و محبّت باش . عمرو بن دينار و عبيداللّه بن عبيد بن عمير مى گويند : حضرت امام باقر عليه السلام را نيافتيم مگر اين كه براى ما پول و هديه و لباس آورده بود و مى گفت : اين ها را پيش از اين كه با شما ديدار كنم براى شما آماده كرده بودم !شگفتا ! محبّت و مهرورزى تا كجا كه پيشواى بر حقّ و امام مردم از شدّت مهر و محبتش به ديگران پيش از ملاقات با آنان پول و هديه و لباس آماده مى كند تا هنگام ديدار دوستان به صورت عينى و عملى محبّت و مهرش را بنماياند ! ! از حضرت امام صادق عليه السلام روايت شده است : « مُجَامَلَةُ النَّاسِ ثُلُثُ العَقلِ »  . خوش رفتارى و نيكو برخورد كردن با همه مردم يك سوم خردورزى است . از حضرت امام رضا عليه السلام روايت شده است : « التَوَدُّدُ إلَى النّاسِ نِصفُ العَقلِ »  . اظهار دوستى و محبّت به همه مردم و مهرورزى نسبت به آنان نيمى از عقل است .
حضرت امام صادق عليه السلام به اصحاب خود سفارش مى كرد :

« إتَّقُوا اللّه َ وَكُونُوا إخْوَةً بَرَرَةً مُتَحابِّينَ فِى اللّه ِ مُتَواصِلِينَ مُتَراحِمِينَ تَزَاوَرُوا وَتَلاقَوْا وَتَذَاكَرُوا أمرَنَا وَأحيُوهُ »  . از خدا پروا كنيد و نسبت به هم ، برادران نيكوكار و خوش رفتار باشيد ، براى خدا با يكديگر دوستى نماييد و با يكديگر تماس و ارتباط برقرار كنيد و نسبت به هم مهر و محبّت ورزيد ، يكديگر را زيارت و ديدار كنيد و فرهنگ ما را با يكديگر مذاكره كرده ، آن را زنده نگه داريد . و نيز آن حضرت در روايتى مى فرمايد : « تَوَاصَلُوا وَتَبَارُّوا وَتَرَاحَمُوا وَتَعَاطَفُوا »  . با يكديگر پيوند برقرار كنيد و نسبت به هم نيكى نماييد و به يكديگر مهر و محبّت ورزيد . بر اساس آيات قرآن و اين گونه روايات كه در معتبرترين كتاب ها نقل شده ، هر كس وجودش از مهر و محبّت خالى باشد و دلى چون سنگ در سينه دارد ، نه اين كه مؤمن و شيعه نيست بلكه انسان نيست و از آدميّت نشانى ندارد . پيامبر بزرگ اسلام صلي الله عليه و آله به اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود :
يا على ! هر كس داراى چهار خصلت باشد خدا براى او خانه اى در بهشت بنا مى كند . كسى كه يتيمى را جاى دهد و او را در پناه خود نگهدارد . كسى كه به يارى و حمايت انسانى ناتوان و ضعيف برخيزد . كسى كه با پدرش و مادرش با مهربانى رفتار كند . كسى كه با زيردستانش با مهر و محبّت برخورد نمايد .


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

زن فهمیده
مهار زبان با سکوت
زيبايى‌هاى اخلاق
لقب امیرالمومنین ع
دستور العمل علوى‏
غوغاى شكم‏پرستى و طوفان شهوت‏
کلید مشکلات
مونس دوزخى عاصيان‏
حق بينى
دشمنان بی رحم

بیشترین بازدید این مجموعه

مهرورزى به جانوران
حق بينى
مونس دوزخى عاصيان‏
غوغاى شكم‏پرستى و طوفان شهوت‏
تفتيش عقايد
لقب امیرالمومنین ع
حکمت کم گویی
برگشت و اصلاح بعد از توبه
زيبايى‌هاى اخلاق
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^