فارسی
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 - الخميس 22 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ويژه‏گى‏هائى ديگر از اولياى الهى

اصلاح گرى
كسى كه به ديگران و بلكه به همه مردم مهر و محبّت پاك و عشق تابناك دارد ، در راه خدمت به آنان و حل مشكلاتشان و اصلاح ميانشان زمانى كه با هم اختلاف دارند برمى خيزد و دل خود را چنان كه بر اثر عشق به خدا نسبت خدا و شؤونش پاك نگاه مى دارد ، نسبت به مردم هم از غل و غش و حسد و حرص و بخل و طمع و كينه و دشمنى پاك نگه مى دارد .
در يكى از آيات انجيل آمده : « طُوبَى لِلمُصلِحِينَ بَينَ النَّاسِ اُولئِكَ هُمُ المُقرَّبُونَ يَومَ القِيامَةِ »  . خوشا به حال آنان كه ميان مردم اصلاح مى دهند [ و به اختلافات آنان پايان مى بخشند و نمى گذارند رابطه ميان زن و شوهر و والدين و فرزاندان و دو همسايه و دو دوست و دو طايفه قطع شود و فضايى از كينه و خشم و دشمنى و نفرت بر بندگان خدا حاكم گردد ] اينان كه در مقام اصلاح ميان مردم اند در قيامت از گروه مقربان به شمار مى آيند . اصلاح گر ، دوست و دلسوز انسان و عاشق آرامش و رفاه و عافيت آدمى است ، از جدايى و افتراق ميان مردم رنج مى كشد ، غصه مى خورد و اندوهناك است ، علاقه دارد همه آراسته به امنيت خاطر باشند .معمولاً انسان اصلاح گر ـ چنان كه از قرآن استفاده مى شود ـ انسانى متمسّك و متوسل به قرآن و اقامه كننده نماز است قرآن مى فرمايد : وَالَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتَابِ وَأَقَامُوا الصَّلاَةَ إِنَّا لاَنُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ .

و آنان كه به كتاب [ آسمانى [چنگ مى زنند [ و عملاً به آياتش پاى بندند ] و نماز را بر پا داشته اند [ داراى پاداشند ] يقيناً ما پاداش اصلاح گران را ضايع نمى كنيم . مهرورزان مؤمن اگر به خاطر مهرشان به مردم به اصلاح ميان آنان برمى خيزند ، اخلاق اصلاح گرى را به فرمان قرآن و در حقيقت به دستور خداى مهربان پى مى گيرند زيرا اصلاح گرى مقتضاى ايمان به خدا و روز قيامت است چنان كه از قرآن استفاده مى شود : . . . فَاتَّقُوا اللّه َ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ وَأَطِيعُوا اللّه َ وَرَسُولَهُ إِن كُنتُم مُؤْمِنِينَ. . . . از خدا پروا كنيد و [اختلاف و نزاع [بين خود را اصلاح نماييد ، و از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد . يعنى اگر به حقيقت و راستى و درستى مؤمن نباشيد ، منبع تقوا و اصلاح گرى و اطاعت از خدا و پيامبرش نخواهيد بود . درخواست تقوا و اصلاح گرى و اطاعت از خدا و پيامبر از مردمان بى ايمان درخواستى بى جاست . رسول خدا صلي الله عليه و آله مى فرمايد : « أَلا أُخْبِرُكم بِأفضلَ مِنْ دَرَجَةِ الصِّيامِ وَالصَّلاةِ وَالصَّدَقَةِ ؟ إِصْلاحُ ذاتِ البَينِ . . . »  . شما را به كارى برتر از مرتبه روزه و نماز و صدقه خبر دهم ؟ اصلاح ميان مردم . حضرت على عليه السلام فرمود : « مِنْ كَمالِ السَّعَادَةِ السَّعىُ فِى صَلاحِ الجُمهورِ »  . از كمال خوشبختى كوشيدن در اصلاح توده مردم است . حضرت صادق عليه السلام به مفضل فرمود : « إذا رَأيتَ بَينَ اثنَينِ مِن شِيعَتِنا مُنَازَعَةً فَافتَدِهَا مِنْ مَالِى »  . هنگامى كه ميان دو نفر از شيعيان ما نزاع و برخورد ديدى از مال من جهت خاتمه نزاع و صلح ميان آن دو نفر بپرداز .
حضرت على عليه السلام از رسول خدا صلي الله عليه و آله روايت مى كنند : « إصلاحُ ذَاتِ البَينِ أفضَلُ مِن عَامَّةِ الصَّلاةِ وَالصِّيامِ ». اصلاح ذات البين از همه نماز و روزه برتر است .


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

دشمنان بی رحم
شخصیت بی‌نظیر حضرت ابوالفضل (ع)
لقب امین
درخت بهشتى
غدیر، اکمال دین
سخاوتمندی و بزرگی روح
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ
مهرورزى به جانوران
نا امیدى کفر است
برگشت و اصلاح بعد از توبه

بیشترین بازدید این مجموعه

مردم در درخواست از خداوند دو گروه اند
غفلت عامل خود فراموشی
سخاوتمندی و بزرگی روح
شیعه‌ مورد نظر ائمه
غدیر، اکمال دین
لقب امین
سالروز تخریب بقیع
برپایی مجالس اهل بیت (ع)
شخصیت بی‌نظیر حضرت ابوالفضل (ع)
عظمت مقام حضرت سیدالشهدا(ع)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^