
شرائط منزل تجلیه
- تاریخ انتشار: 10 اسفند 1387
- تعداد بازدید: 637
مسالهاى که در جنب نفس، با توجه به آیات کتاب خدا و روایات و اخبار مطرح است، مسئله تجلیه یا طهارت ظاهر وجود است.اگر انسان طالب خیر دنیا و آخرت باشد، براى تحقّق آن باید این منزل را طى کند. قواعد این منزل در اختیار علم فقه و علم حلال و حرام است.در علم فقه اکثر مسائل بر محور وظایف و مسئولیتهاى عبادى آنان دور مىزند. در علم حلال و حرام هم اکثر مسائل بر امور اقتصادى و مخصوصا مسئله خوراک، پوشاک و مسکن انسان دور مىزند.نفس که کارگردان تمام اعضا و جوارح و فرمانده تمام عناصر وجودى انسان است باید با علم فقه و علم حلال و حرام حالت انقیاد پیدا کند، به این معنا که تمام خواستهها، شهوات، غرایض و امیالى که بر این تابلو نقش بسته باید مقیّد به حدود خدا شود، نفس وقتى حالت انقیاد و تسلیم در برابر امر پیدا کرد، وارد منطقه نورانى نماز مىشود، وارد محیط پربرکت صیام مىشود، وارد دنیاى باعظمت جهاد و شهادت مىشود، وارد دنیاى انفاق و صدقات و حجّ و امر به معروف و نهى از منکر و سایر مسائل عبادى حق مىشود.وقتى وارد این میدانها شد، تنها که وارد نمىشود، هر جا برود تمام تبعاتش را با خودش مىبرد، چون همه اعضا و جوارح انسان براى نفس به منزله ابزار هستند. وقتى کارفرما براى کارى مىرود، تمام ابزارش را هم دنبال خودش مىبرد. اگر نفس شیطانى باشد و بخواهد در مجلس گناه شرکت کند، ابزارش را هم با خودش مىبرد، چشم، گوش، زبان، دست، پا و شکم را مىبرد و اگر نخواهد برود هیچ کدامشان نمىروند. نفس که نرود تبعاتش هم نمىروند، البته تبعات از خودشان اختیارى ندارند، بلکه همه تسلیم نفس هستند. باید دید نفس تسلیم چه ناحیهاى است، اگر تسلیم ناحیه الهى است، وقتى به طرف وجود مقدّس دوست حرکت مىکند، همه اعضا و جوارح را هم با خودش مىبرد، وقتى در حالت انقیاد و تسلیم نسبت به مولا به سر مىبرد، اعضا و جوارح هم به تبع او در حال انقیاد و تسلیم عملى نسبت به حق برمىآیند. البته تسلیم او تسلیم حالى است و تسلیم سایر اعضا و جوارح تسلیم عملى، حرکتى و فعلى است.