فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 9
100% این مطلب را پسندیده اند

پاداش بزرگ ترک گناه

با کمی تامل و دقت در آیات قرآن و روایات وارده از ائمه معصومین (علیهم السلام ) انسان به روشنی در می یابد هر عملی را صرفا برای تقرب به خداوند انجام دهد با پاداش های چند برابر و مضاعف از سوی پروردگار متعالی مواجه می شود.
آثار عمل خالصانه آنچنان است که خداوند چشمه های حکمت را بر دل و زبان انسان جاری می سازد . (۱ ) بر اساس آموزه های دینی ما کسی که حاجت مومنی را برآورد خداوند نیازهای زیادی را از او برآورده می کند که کمترین آنها بهشت است . (۲ ) و هر کس به پدر و مادرش نیکی کند عمر او دراز و روزی او بسیار می گردد . (۳ ) و آنکس به شخصی قرض دهد مثل آنست که به خداوند قرض داده است .
یکی از موارد مهم که چنانچه برای خداوند خالصانه انجام گیرد با پاداش بزرگ و غیرقابل تصور از سوی پروردگار پاسخ داده می شود ترک گناه است .
ترک گناه یکی از سخت ترین و دشوارترین آزمایش های الهی برای انسان محسوب می شود. این موضوع آنقدر مهم است که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آل و سلم ) فرمود : برترین اعمال پرهیز از محرمات است . (۴ )
بدین جهت افرادی می توانند از این آزمون الهی سربلند و موفق بیرون بیایند که به حضور خدا در جلوت و خلوت خویش ایمان و باور قلبی داشته و رسیدن به چنین باوری جز از طریق مجاهدت با نفس حاصل نمی گردد. انسان باید به مرحله این برسد که خود را همواره در محضر خدا ببیند. امام رضا(علیه السلام ) فرمود : ایمان پیمان قلبی است و تلفظ زبانی و عمل با اعضا و جوارح است . (۵ )
ترک گناه برای خدا حضرت یوسف را عزیز مصر می کند دیده برزخی شیخ رجبعلی خیاط را روشن می نماید طلبه فقیر مازندرانی را به « میرداماد » تبدیل می کند و علامه محمدتقی جعفری را به دیدار امیرالمومنین موفق می سازد.
متفکر و فیلسوف بزرگ حضرت علامه محمدتقی جعفری (علیه الرحمه ) در تابستان ۱۳۷۶ در جمع تعداد زیادی از خصیصین عامل موفقیت خود را در تحصیل علم و ترویج معارف نورانی اسلام و موفقیتی که در شرح و تفسیر نهج البلاغه کسب نموده با خاطره ایی تکان دهنده و الهام بخش نقل فرمودند : که برای تمام مشتاقان سعادت و رستگاری آموزنده و مفید فایده است . ایشان قبل از ذکر خاطره ذیل اکیدا شرط فرمودند که تا زمانی که معظم له در قید حیات هستند نقل نشود. آن مرحوم فرمود : « در سالهای جوانی و اقامت در نجف اشرف دریک شب گرم تابستان به دلیل گرمای بیش از اندازه و سختی اقامت در حجره دعوت مومنی را جهت پیوستن به جمع فضلایی که در بیت آن شخص بودند پذیرفتم .
در آن جلسه شخصی که به طنزگویی و مزاحی معروف بود و گرم کننده محفل دوستان طبق معمول به شوخی و بذله گویی پرداخت و اعلام داشت : من عکس زیبای زنی شایسته از یکی از کشورهای اروپایی که در جراید چاپ شده باخود آورده ام تا دوستان حاضر در جلسه ببینند و قضاوت کنند. آن شخص از دوستان حاضر در جلسه درخواست کرد بدون تظاهر به دینداری و تقدس هر کس عکس را مشاهده کرد با صراحت و بدون تعارف بگوید بین یک لحظه ملاقات و دیدار با امیرالمومنین (علیه السلام ) به طور حضوری و یک عمر زندگی زناشویی با صاحب این عکس کدامیک را برمی گزیند
عکس آن زن را به نوبت به افراد نشان می داد و افراد هم هر کدام در فراخور برداشت و سلیقه خود از عکس نظری می دادند. معمولا افراد بیننده اظهار می داشتند حضرت امیر(علیه السلام ) را که ان شاالله در لحظه مرگ و عالم برزخ از نزدیک می بینیم ! اما در این دنیا زندگی با این زن مهم است . من پنجمین نفر بودم وقتی که خواست عکس را به من نشان دهد طوفانی در قلبم به وجود آمد به خود لرزیدم و پیش خود گفتم : چه آزمون حساس و بزرگی است ! آیا به راستی سزاوار است لحظه ای دیدار با علی بن ابیطالب (علیه السلام ) آن مرد بزرگ را باشهوات مبادله کنیم ! بدون اینکه عکس را ببینم از جا برخاستم و جلسه را ترک کردم و مورد اعتراض حاضران واقع شدم اما اعتنایی نکردم و خود را با ناراحتی به حجره رساندم . درب حجره را باز کردم اما به دلیل نامناسب بودن هوا داخل نشدم . روی پله نشستم در حالیکه سرم را به دیوار تکیه داده بودم به خواب رفتم .
ناگهان خود را در سالنی نسبتا بزرگ یافتم که تعدادی از علمای گذشته حضور داشتند و در صدر جلسه کرسی ای قرار داشت و حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام ) روی آن کرسی نشسته بودند. قنبر غلام حضرت و مالک اشتر و... نیز به همراه آن حضرت بودند. حضرت امیر(علیه السلام ) مرا مورد خطاب قرار دادند و به نام به محضر خود فرا خواندند. با شوق وصف ناپذیری از جا برخاستم . لحظه ای خود را در آغوش آن حضرت دیدم . آن حضرت مرا مورد لطف و محبت قرار دادند. من نیز امام را با همان خصوصیاتی که در روایات خوانده بودم دیدم و لذت بردم . در همین حال بیدار شدم و متوجه شدم از لحظه نشستن در کنار درب حجره تا ملاقات و بیدار شدن چیزی حدود ۸ دقیقه طول کشیده است . با حالتی وصف ناپذیر خود را به جلسه آقایان رساندم و دیدم همه سرگرم همان عکس هستند. به آنان گفتم من نتیجه انتخابم را گرفتم . از آن لحظه به بعد این موفقیت ها در زندگی علمی نصیبم گشت . (۶ )
پاورقی :
۱ ـ عیون الاخبار الرضا : ۳۲۱ ۶۹ ۲
۲ ـ بحارالانوار جلد ۴ صفحه ۲۵۸
۳ ـ میزان الحکمه
۴ ـ وسایل الشیعه
۵ ـ معانی الاخبار۲ ۱۸۶
۶ ـ رمز موفقیت بزرگان 
      


منبع : پایگاه آفتاب
0
100% (نفر 9)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ارزش قرآن از منظر امام باقر(ع)
فضایل و خصایص زینب کبرى (س )
مرگ را در آغوش بگیرید
حقیقت روزه‏ در ماه رمضان
امام سجاد علیه السلام و دفاع فرهنگی
فحشاء از دیدگاه آیات و روایات
آثار و نتایج قیام امام حسین(ع)
عنايت و توجه سيدالشهدا (ع)
امام آسمانی (1)
قدرت و فرمانروائى مطلقه حق بر ظاهر و باطن هستى‏

بیشترین بازدید این مجموعه

گوشه ای از فضائل زینب کبری سلام الله علیها
آثار و نتایج قیام امام حسین(ع)
نقش نماز در روابط اجتماعي
فضایل و خصایص زینب کبرى (س )
عوامل زمینه ساز گناه
دو جریان فرهنگ ساز
فحشاء از دیدگاه آیات و روایات
عارف واقعی کیست؟
کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^