فارسی
دوشنبه 08 مرداد 1403 - الاثنين 21 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 9
100% این مطلب را پسندیده اند

پاداش بزرگ ترک گناه

با کمی تامل و دقت در آیات قرآن و روایات وارده از ائمه معصومین (علیهم السلام ) انسان به روشنی در می یابد هر عملی را صرفا برای تقرب به خداوند انجام دهد با پاداش های چند برابر و مضاعف از سوی پروردگار متعالی مواجه می شود.
آثار عمل خالصانه آنچنان است که خداوند چشمه های حکمت را بر دل و زبان انسان جاری می سازد . (۱ ) بر اساس آموزه های دینی ما کسی که حاجت مومنی را برآورد خداوند نیازهای زیادی را از او برآورده می کند که کمترین آنها بهشت است . (۲ ) و هر کس به پدر و مادرش نیکی کند عمر او دراز و روزی او بسیار می گردد . (۳ ) و آنکس به شخصی قرض دهد مثل آنست که به خداوند قرض داده است .
یکی از موارد مهم که چنانچه برای خداوند خالصانه انجام گیرد با پاداش بزرگ و غیرقابل تصور از سوی پروردگار پاسخ داده می شود ترک گناه است .
ترک گناه یکی از سخت ترین و دشوارترین آزمایش های الهی برای انسان محسوب می شود. این موضوع آنقدر مهم است که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آل و سلم ) فرمود : برترین اعمال پرهیز از محرمات است . (۴ )
بدین جهت افرادی می توانند از این آزمون الهی سربلند و موفق بیرون بیایند که به حضور خدا در جلوت و خلوت خویش ایمان و باور قلبی داشته و رسیدن به چنین باوری جز از طریق مجاهدت با نفس حاصل نمی گردد. انسان باید به مرحله این برسد که خود را همواره در محضر خدا ببیند. امام رضا(علیه السلام ) فرمود : ایمان پیمان قلبی است و تلفظ زبانی و عمل با اعضا و جوارح است . (۵ )
ترک گناه برای خدا حضرت یوسف را عزیز مصر می کند دیده برزخی شیخ رجبعلی خیاط را روشن می نماید طلبه فقیر مازندرانی را به « میرداماد » تبدیل می کند و علامه محمدتقی جعفری را به دیدار امیرالمومنین موفق می سازد.
متفکر و فیلسوف بزرگ حضرت علامه محمدتقی جعفری (علیه الرحمه ) در تابستان ۱۳۷۶ در جمع تعداد زیادی از خصیصین عامل موفقیت خود را در تحصیل علم و ترویج معارف نورانی اسلام و موفقیتی که در شرح و تفسیر نهج البلاغه کسب نموده با خاطره ایی تکان دهنده و الهام بخش نقل فرمودند : که برای تمام مشتاقان سعادت و رستگاری آموزنده و مفید فایده است . ایشان قبل از ذکر خاطره ذیل اکیدا شرط فرمودند که تا زمانی که معظم له در قید حیات هستند نقل نشود. آن مرحوم فرمود : « در سالهای جوانی و اقامت در نجف اشرف دریک شب گرم تابستان به دلیل گرمای بیش از اندازه و سختی اقامت در حجره دعوت مومنی را جهت پیوستن به جمع فضلایی که در بیت آن شخص بودند پذیرفتم .
در آن جلسه شخصی که به طنزگویی و مزاحی معروف بود و گرم کننده محفل دوستان طبق معمول به شوخی و بذله گویی پرداخت و اعلام داشت : من عکس زیبای زنی شایسته از یکی از کشورهای اروپایی که در جراید چاپ شده باخود آورده ام تا دوستان حاضر در جلسه ببینند و قضاوت کنند. آن شخص از دوستان حاضر در جلسه درخواست کرد بدون تظاهر به دینداری و تقدس هر کس عکس را مشاهده کرد با صراحت و بدون تعارف بگوید بین یک لحظه ملاقات و دیدار با امیرالمومنین (علیه السلام ) به طور حضوری و یک عمر زندگی زناشویی با صاحب این عکس کدامیک را برمی گزیند
عکس آن زن را به نوبت به افراد نشان می داد و افراد هم هر کدام در فراخور برداشت و سلیقه خود از عکس نظری می دادند. معمولا افراد بیننده اظهار می داشتند حضرت امیر(علیه السلام ) را که ان شاالله در لحظه مرگ و عالم برزخ از نزدیک می بینیم ! اما در این دنیا زندگی با این زن مهم است . من پنجمین نفر بودم وقتی که خواست عکس را به من نشان دهد طوفانی در قلبم به وجود آمد به خود لرزیدم و پیش خود گفتم : چه آزمون حساس و بزرگی است ! آیا به راستی سزاوار است لحظه ای دیدار با علی بن ابیطالب (علیه السلام ) آن مرد بزرگ را باشهوات مبادله کنیم ! بدون اینکه عکس را ببینم از جا برخاستم و جلسه را ترک کردم و مورد اعتراض حاضران واقع شدم اما اعتنایی نکردم و خود را با ناراحتی به حجره رساندم . درب حجره را باز کردم اما به دلیل نامناسب بودن هوا داخل نشدم . روی پله نشستم در حالیکه سرم را به دیوار تکیه داده بودم به خواب رفتم .
ناگهان خود را در سالنی نسبتا بزرگ یافتم که تعدادی از علمای گذشته حضور داشتند و در صدر جلسه کرسی ای قرار داشت و حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام ) روی آن کرسی نشسته بودند. قنبر غلام حضرت و مالک اشتر و... نیز به همراه آن حضرت بودند. حضرت امیر(علیه السلام ) مرا مورد خطاب قرار دادند و به نام به محضر خود فرا خواندند. با شوق وصف ناپذیری از جا برخاستم . لحظه ای خود را در آغوش آن حضرت دیدم . آن حضرت مرا مورد لطف و محبت قرار دادند. من نیز امام را با همان خصوصیاتی که در روایات خوانده بودم دیدم و لذت بردم . در همین حال بیدار شدم و متوجه شدم از لحظه نشستن در کنار درب حجره تا ملاقات و بیدار شدن چیزی حدود ۸ دقیقه طول کشیده است . با حالتی وصف ناپذیر خود را به جلسه آقایان رساندم و دیدم همه سرگرم همان عکس هستند. به آنان گفتم من نتیجه انتخابم را گرفتم . از آن لحظه به بعد این موفقیت ها در زندگی علمی نصیبم گشت . (۶ )
پاورقی :
۱ ـ عیون الاخبار الرضا : ۳۲۱ ۶۹ ۲
۲ ـ بحارالانوار جلد ۴ صفحه ۲۵۸
۳ ـ میزان الحکمه
۴ ـ وسایل الشیعه
۵ ـ معانی الاخبار۲ ۱۸۶
۶ ـ رمز موفقیت بزرگان 
      


منبع : پایگاه آفتاب
0
100% (نفر 9)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

جابر نخستین زائر امام حسین (ع)
پیامدهاى بخل ورزیدن
چند اشتباه درباره شهداي کربلا
تفاوت رستگاری و حسن عاقبت
چگونه اثر لقمه حرام را از بین ببریم؟
قدیمی ترین نسخة صحیفة سجادیه و مشخصات آن
ام البنین (سلام الله عليها) مادر مهتاب
فلسفه روز عرفه چیست؟
فلسفه عید سعید قربان چیست؟
عید سعید فطر

بیشترین بازدید این مجموعه

اتحاد، شرط پیروزی مسلمانان
شب آرزوها(بمناسبت اولین شب جمعه ماه رجب)
كانون‏هاى مهرورزى
مواردی که غیبت جایز است
تاثیر نماز در تثبیت حالات انسانی و عرفانی
سیره معصومان(ع) در ماه رمضان
سلوک یک ساله در محضر حسین بن علی (ع)
کلید سعادت دنیا و آخرت
حسین علیه السلام و مهدی (عج)
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^