فارسی
دوشنبه 01 مرداد 1403 - الاثنين 14 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

چرا بعضي از مردم نميخواهند حقيقت را درك كنند و هدايت شوند؟

از ديدگاه اسلام عوامل مختلفي مانع شناخت و درك حقيقت اند كه مهمترين آنها عبارتند از:
1 - هواپرستي:
به نظر قرآن، هواپرستي مانع درك حقيقت است، زيرا هوا پرستي چشم دل را كور ميكند. اين نظريه با صراحت در اين آيه شريفه بيان شده است: آيا ديدي كسي كه معبود خود را هواي نفس خويش قرار داده و خداوند او را با آگاهي (بر اين كه شايسته هدايت نيست) گمراه ساخته و بر گوش و دلش مهرزده و بدچشمش پرده افكنده است؟! با اين حال چه كسي ميتواند غير از خدا او را هدايت كند؟. كسي كه دل و جان را درجاثيه (45) آيه 23.
عشق مقام و مال و شهوت بافته و تمام سرمايههاي وجود خويش را براي نيل به آن بسيج كرده، چيزي جز آن را نميتواند ببيند و اين عشق هوس آلود، پرده ضخيمي بر عقل و فكر او ميافكند. چه زيبا فرموده اميرمؤمنان عليهالسلام كه من عشق شيئاً أعشي بصره؛ كسي كه به چيزي عشق ورزد، چشمش را كم نور ساخته و دلش را بيمار گرداند حضرت در ادامه ميفرمايد: در اينصورت او به چشمي كه مفاسد را نميبيند، مينگرد و به گوشي كه نميشنود، ميشنود. خواهشهاي بيهوده عقل او را دريده و دنيا دلش را ميرانده و شيفته خود نموده است. پس او بنده دنيا است و بنده هر چيزي كه از دنيا در دستش ميباشد. به هر طرف كه دنيا گرديد، به سوي آن ميگردد و به هر جا كه رو آورد، به آن متوجه ميشود. از منع كننده و پند دهنده كه از جانب خداوند است، متنبه و آگاه نميشود.
نهج البلاغه، فيض الاسلام، خطبه 108.
بر اين اساس ابو جهل با اذعان به حقانيت و راستگويي رسول اكرم (ص) از ايمان به حضرت امتناع ميورزد و دليل آن چيزي جز هوي پرستي نبوده است. او در پاسخ به وليد كه سؤال كرد: چرا او را تصديق نميكني؟ گفت: ميخواهي دختران قريش بنشينند و بگويند: از ترس شكست، تسليم برادرزاده ابوطالب شدم؟! سوگند به بت لات و عزاي! هرگز از او پيروي نخواهم كرد.
مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 1، ص 321.
2 - محبت به دنيا: دنيا پرستي، به انسان اجازه تفكر سالم و قضاوت صحيح را نميدهد. امام علي عليهالسلام در نامه خود به يكي از يارانش ميفرمايد: دنيا را رها كن كه حب دنيا چشم را كور و گوش را كر و زبان را لال و گردنها را به زير ميآورد. بحارالانوار، ج 70، ص 75.
3 - كبر و غرور: خود محوري و خود بيني باعث ميشود كه انسان فقط خود را ببيند و به چيزي ديگري اهميت قائل نشود و معيار زيبايي و حقيقت را خود بداند و اين حجات بزرگي است كه مانع شناخت صحيح ميشود. امام علي عليهالسلام ميفرمايد: ميان شما و موعظه، حجابي از عذور است. نهج البلاغه، فيض الاسلام قصار 274.
4 - تعصب و لجاجت: افرادي هستند كه اگر با هزار و يكبار دليل مطلبي را ثابت كنيم، نميپذيرند و هرگز از حرف خود دست بر نميدارند، چون ميپندارند اگر دست از عقيده خود بردارند و تسليم حقيقت شوند، شخصيت خود را ميشكنند. نمونه كامل لجاجت در قرآن مجيد ذكر شده كه آنها اعتراف ميكنند قلبشان در پوشش هايي قرار گرفته و گوششان سنگين است و ميان آنها و پيامبر حجابي وجود دارد. از اين رو ميگفتند: ما تسليم سخنان تو نخواهيم شد. توبه دنبال عمل خود باش و ما هم به دنبال عمل خويش هستيم.
فصلت (41) آيه 5.
5 - گناه: قرآن مجيد دليل انكار قيامت از طرف بعضي از افراد را اعمال زشت آنها ميداند: فصلت (41) آيه 5.
سرانجام كار آنان كه به اعمال زشت و كارهاي بد پرداختند، آن است كه آيات الهي را تكذيب كرده و آنها را به باد تمسخر گرفتهاند. روم (30) آيه.
 روايات زيادي نيز در اين باره دارد شده است. امام صادق عليهالسلام ميفرمايد: هر گاه انسان گناه كند، نقطه سياهي در قلبش پيدا ميشود. اگر توبه كند، محو گردد و اگر گناهش فزوني يابد، آن نقطه زيادتر ميشود تا تمام قلبش را فرا ميگيرد و ديگر رستگار نخواهد شد.


منبع : پاسخگو
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

چرا باید توسل داشته باشیم؟مگر خدا خواسته که اگر ...
حدیث با روایت چه فرقی دارد؟
دلایل اثبات تشیع چیست؟
اصول دین تحقیقی است یعنی چه؟
براي رسيدن به مراتب بالاي انسانيت چه مراحلي را ...
خدا چگونه به بوجود آمده است؟
رفتن به خانه اقوام در صورتی که موجب گناه شود جایز ...
کل یوم عاشورا به چه معناست؟  
هدف خدا از خلقت آسمان وزمین چیست؟
کسب درآمد از طریق سایتهایی که ما تبلیغاتشان را ...

بیشترین بازدید این مجموعه

چرا ما به خدا نیاز داریم؟
آیا تصاویری که از امام حسین و حضرت ابوالفضل می ...
تقيه چيست و انجام آن در چه مواردي لازم است؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
همه چيز را خدا آفريده، پس خدا را چه كسی آفريده ...
رفتن به خانه اقوام در صورتی که موجب گناه شود جایز ...
آیا این درست است که پیامبر(ص) نمی خوابیدند مگر این ...
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
کدام پیامبران زنده هستند؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^