فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اولين گام برای انسان شدن چيست؟

اولين و مهم ترين گام در انسان شدن و رسيدن به مقام عبوديت و بندگي خدا، خودشناسي است. انسان با شناخت واقعي خود،به كمبودهاي وجودي و نياز خود آگاه مي شود و از اين طريق به بي نياز مطلق مي رسد. انسان با شناخت حقيقت خود، به حس پرستش و زيبايي خواهي آگاهي مي يابد و در نهايت به زيبا و جمال مطلق ميرسد. انسان از كمال طلبي خود و اين كه به دنبال موجود بي عيب و نقص است، آگاه مي شود و سرانجام به غني و بي نياز مطلق كه هيچ عيب و نقص در او متصور نيست، مي رسد و با آگاهي به پيدايش اوليه كه از خاك آفريده شده و يا از آب گنديده به وجود آمده، به پستي وجود مادي و خاكي اش آگاه مي شود، پس مغرور نخواهد شد، زيرا اولين قدم نابودي انسان، غرور و احساس بي نيازي است و چون خود را بينياز ببيند، سركشي و طغيان خواهد نمود: إنّ الانسان ليطغي أن راه استغني. و شاد اين سِرّ سخن پيامبر(ص) است كه فرمود: من عرف نفسه، فقد عرف ربّه؛ كسي كه خود را بشناسد، خدا را شناخته است.
انسان موجودي محتاج است و از براي زيستن تا مردم، نيازمند افاضة حق تعالي ميباشد. اين نياز وجودي انسان و ديگر موجودات است تا بتوانند در مقابل خالقشان ايستادگي كنند، بلكه به تسبيح و تقديس ذات كبريايي حق تعالي مي پردازند.
انسان موجود عجيب و غريبي است كه هم قابل ستايش است و هم در رديف پست ترين وجود قرار مي گيرد، زيرا قسم اوّل از قابليت انساني و روحاني اش بهره برده و خليفة خدا و مخلوق احسن مي شود و سايةخدا در جوارح و جوانحش مشهود است امّا دومي، از قابليت حيواني و نفساني بهره برده تا آن جا كه از چهار پا گُمراه تر و پست تر مي شود.
خودشناسي چيزي غيز از خداشناسي نيست. اين دو لازم و ملزوم يكديگرند، آن گونه كه حديث آن را تأييد مي كند. در انجيل آمده است كه خدا فرمود: اي انسان! خود را بشناس، تا خداي خويش را بشناسي.
آغاز خودشناسي اعتراف به بندگي، اذعان به ذره اي ناچيز بودن در بيكران هستي و عمل به دستورهاي ديني است تا انسان را از پوسته مادي اش خارج ساخته و او را صاحب نفس مطمئنه كرده تا به فرمان پروردگارش رو به سوي حق كند: اي نفس مطمئن و آرام، به سوي پروردگارت بازگرد كه هم تو از او خشنود هستي و هم او از تو خشنود است و داخل در زمرة بندگان خاص من شو و در بهشتم گام بگذار.


منبع : پاسخگو
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

چرا پیامبران در منطقه خاورمیانه بوده اند؟
مدت چند سال است كه هر چه دعا ميكنم به اجابت ...
 عالم زر چیست؟
افضل اعمال انتظار فرج هست یعنی چه ؟
از چه راههایی می توان صفات خداوند را شناخت؟
چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
مباهله به چه معناست؟ آیا در زمان حاضر نیز می‌شود ...
آداب چيست و تفاوت آن با اخلاق كدام است ؟
چه عواملی موجب غفلت انسان می شود؟ و راه درمان ...
علّت نامیده شدن هر یک از اهل بیت علیهم‌السلام به ...

بیشترین بازدید این مجموعه

مباهله به چه معناست؟ آیا در زمان حاضر نیز می‌شود ...
فرق هوای نفس با وسوسه شیطان چیست؟
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
چرا سوره «الرحمن» را عروس قرآن می‌گویند؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
اینکه گفته می‌شود «بچه ای که متولد می شود تا هفت ...
علّت نامیده شدن هر یک از اهل بیت علیهم‌السلام به ...
چگونه در حالت خواب، بدن حیات دارد ولی روح در بدن ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^